תן לה לייקה

למה מצלמת פילם יוקרתית חזרה לייצור אחרי 20 שנה?

 

המצלמות של חברת לייקה תמיד נחשבו לנחשקות ביותר. אלה לא רק המנגנונים המתוחכמים וסטנדרט הייצור הקפדני והעדשות החדות. זה גם העיצוב שלהן, שהוא על זמני באופן מתעתע: אנחנו יודעים שהן ישנות מאוד, אפילו עתיקות, אבל משהו בהן נראה כל כך מודרני, כאילו הן יוצרו אתמול.

אבל רגע, אולי הן באמת יוצרו אתמול! כי בסוף 2022 הודיעה היצרנית הגרמנית (שמזה שנים, כמעט כמו כל התחום, עברה למדיום הדיגיטלי) שהיא מחדשת אחרי 20 שנה את הייצור של אחת מהמצלמות המוכרות ביותר שלה, M6, שיש האומרים שהוא הדגם הטוב בעולם, אי פעם. המחיר: כ-5,300 דולר. הפריט העובדתי שממש לא מפריע להמוני מעריצים שרבים על הזכות לשלם: ה-M6 היא מצלמת פילם. כן, פילם, זוכרים את הדבר הזה? את הימים שבהם לא ידענו מה יצא מה"קליק" שלנו עד שמסרנו למעבדה את הגליל הקטן שהטענו במצלמה? ובעוד שה-M6 שקמה לתחייה צוברת תאוצה, שם נוסף מהעבר קם ואמר: גם אני רוצה. הפעם זו פנטקס, יצרנית יפנית שהמצלמות שלה (בייחוד הדגם הפופולרי K1000) נועדו לחובבים ולתלמידי צילום בתחילת דרכם, שרצו מצלמה חסונה וכמעט בלתי ניתנת להשמדה.

מה הקסם? אנשים שהתמכרו לעיסוק המחודש בצילום אנלוגי יספרו לכם שלפילם יש איכויות שאין לאף מצלמה דיגיטלית. הם יגידו לכם שהדרך שבה פילם איכותי קולט ומציג עור אנושי, למשל, היא בעלת תחושה אורגנית שאי אפשר לחקות בטכנולוגיה אחרת (מעטים מאיתנו מודעים לכך שעד היום פורטרטים בתחום האופנה מצולמים באופן כמעט בלעדי על ידי מצלמות סופר-יקרות בפורמט בינוני, מה שמכונה "פילם 5X4").

אבל האמת היא, שדווקא נקודות החולשה של הפילם הן שמושכות מחדש אנשים שמוכנים להוציא על זה הרבה כסף. הפילם אינו מיידי כמו הצילום הדיגיטלי. צריך לחשוב על כל פריים לפני הלחיצה. צריך להבין את עולם המושגים: מהי מהירות צמצם, מהו מפתח הצמצם, מהי חשיפה, מה זה ISO. צריך להתאפק עד שמסיימים לצלם את כל הסליל, ואז להתאפק עד שהוא יפותח. יש סיכוי שפישלת, שהצילומים מטושטשים, או כהים מדי או בהירים מדי. בעולם שבו הכל מיידי ולא מרגש, הפילם מספק תרפיה ומכניס קצת שפיות ורגיעה לתוך החיים הכאוטיים שלנו. זוהי אמנות פלסטית, למעשה, כמו ציור, כמו פיסול. כאשר כל סמארטפון מייצר בהרף עין צילומים מושלמים שגם עוברים שיפורים על ידי מעבדים רבי עוצמה, החסרונות של הפילם הופכים ליתרונות.

ומה הלקח כאן מבחינת מיתוג או פיתוח של מוצרי פנאי, או כל מוצר אחר? שאנחנו מחפשים מותג עם ערך שמעבר לפונקציות שלו, עם משמעות חברתית, או כזאת שהזיהוי שלה איתנו אומר משהו עלינו. בעולם שבו הפונקציות הן הדבר הכי מובן מאליו, והכי קשה לגבות עליו ערך מוסף, דווקא מותגים עם סיפור שונה, מבחין, הם אלה שלא נשחקים בביצה האדומה של המחיר.