שקר כלשהו: אתרי הסלבס

עדכונים היסטריים על חתונה של ידוענים שלא בטוח שיודעים מי הם: ממש לא המצאה חדשה

מקובל להניח, בהבעות פנים של דאגה וייאוש, שתרבות הסלבס שהולכת וצונחת אל המצולות היא אחד מסימני הזמן. כאילו שפעם היה פה גן עדן של תרבות גבוהה: אנשים אמרו שלום, חבר היה חבר ולכולם היה מנוי בפילהרמונית. ואילו היום, לכאורה, האוזן והעין מופצצים בכמויות של תוכן קלוקל שמייצרים עשרות אתרי רכילות וחשבונות פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק.

כאשר מסתכלים על הררי הג'אנק שהביצה הידוענית מייצרת, ועל הרצינות התהומית שבה נשלחות הודעות פוש על פרידה, נישואים או הריון של זוגות מהספסלים האחוריים של ליגת הידוענות, קל לשכוח שהאמת קצת שונה. תרבות הסלבס רוויית האתרים והפעילות ברשתות החברתיות של 2022 היא רק גלגול של סוגת עיתונות שלבלבה בישראל לפני עשרות שנים.

כן: "להיטון", "בול" ו"העולם הזה" נולדו מחדש בעשור השלישי של המאה ה-21, רק שעכשיו קוראים להם "ישראל בידור" או "ערב טוב עם גיא פינס". לפני 50 או 60 שנה, כאשר המדיום המוביל היה פרינט, עסקו כתבי עת אלה באובססיביות בנעשה בהסתבכויות, במבוכות או בשינויי הסטטוסים הזוגיים של סלבס שלא תמיד היה ברור מאיפה הקוראים היו אמורים להכיר אותם – בדיוק כמו האתרים של ההווה. וגם אז, כמו היום, אפשר היה למקם כל כתב עת על הספקטרום שבין אשפה מוחלטת שלא מתביישת בעצמה לבין טיפול מערכתי רציני בנושאי רכילות. הודעת הפוש ההיסטרית של היום, היא כפולת העמודים המרשימה שהוענקה במלוא הרצינות לנישואים של זוג "אנשי בוהמה" של אתמול.

 

Photo: Daniel Elster | creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.en | Edited by UNIK