שקר כלשהו: אבא שמעון

מי היה הסמארטפון הראשון בהיסטוריה? לא, זו לא שאלה רטורית

 

ברייקינג נייוז: במהדורה הזו נשתלה עובדה לא נכונה. או לפחות, עובדה לא מדויקת ב-100 אחוז. כתבנו כי הסמארטפון הראשון היה האייפון של אפל, שהושק ב-2007. ואכן, אם תעצרו אדם אקראי ברחוב של כל עיר אקראית בעולם ותשאלו אותו מה היה הטלפון הראשון שהציג מסך מגע גדול ושורה של אפליקציות שימושיות – זה כנראה מה שהוא יגיד לכם. זה כמעט נכון, אבל זה לא בדיוק ככה.

האייפון הוא אמנם הסמארטפון היעיל הראשון שהציג מסך צבעוני וממשק משתמש גרפי, היה מוצר בשל לשיווק ואכן נמכר במספרים עצומים ושינה מקצה לקצה את התעשייה – ועמה את כל חיינו. אבל הוא לא היה הסמארטפון הראשון. התואר הזה הולך למכשיר של IBM, סיימון שמו, שהוא האב הקדמון של כל הסמארטפונים באשר הם.

סיימון (אולי נקרא לו שמעון?) תוכנן לפני כ-30 שנה על ידי IBM, אז "הענק הכחול", ענקית מחשבים בינלאומית כמעט נטולת תחרות. הוא יוצר על ידי מיצובישי היפנית, והחל להימכר בקיץ 1994. סיימון, שבמתכונת הפופולרית של אותם ימים היה "טלפון לבנה" מלבני גדול, הציע מסך מגע שחור-לבן שתופעל באמצעות עט סטילוס. היו לו יכולת לשלוח ולקבל פקסים, דואר אלקטרוני, פנקס כתובות, לוח שנה יומן משימות, כתיבת פתקים ותזכורות בכתב יד ומחשבון. ממש פלא טכנולוגי, באותו עידן קדום (מכשירי כף יד שלא היו טלפונים, כדוגמת פאלם פיילוט שלמשך תקופה קצרה היה סמל סטטוס לוהט, הגיעו רק שש שנים אחר כך).

השוק, כנראה, לא היה מוכן לפריצת הדרך: רק 50 אלף מכשירים נמכרו, וכעבור שנה שמעון המסכן סיים את תפקידו ההיסטורי ונשכח בצד הדרך. העולם נאלץ להמתין עוד 13 שנה, עד שסטיב ג'ובס המנוח המציא מחדש את הקונספט.