פיאסקו קטן עם שפם

הבמה בוועידת הימין האמריקאי שעוצבה בדומה לסמל נאצי, הלוגו של אמזון שנגנז כי הזכיר את השפם של היטלר: כך השפה החזותית של הרייך השלישי מסרבת להניח לנו

ועידת CPAC, שנערכה בתחילת החודש באחד מסניפי רשת מלונות הייאט בפלורידה, כינסה תחת קורת גג אחת את רוב תנועות הימין האמריקאיות. מטרה היתה ללקק את פצעי ההפסד בבחירות, ולהראות חזית אחת חזקה. במרכזה עמד נאומו של הנשיא לשעבר טראמפ, שלמעשה בחר להצהיר שם על כוונתו להתמודד שוב על הובלת המפלגה הרפובליקאית כמועמד לנשיאות ב-2024. עיני ומצלמות העולם הופנו אל בימת הוועידה, בציפייה וסקרנות. וכאן בדיוק התחילה הבעיה.

לא מעט אנשים קלטו לפתע איך נראית הבמה של האירוע. מה שנראה לעין קוראת עברית בערך כמו אות ע' הפוכה בכתב יד, הוא למעשה "אודל", סימן שמקושר לאידיאולוגיה הנאצית. בגרמניה הנאצית היה עיסוק נרחב במיתולוגיה שנוסחה ופותחה בתנועה, שמטרתה היתה לברוא היסטוריה לתורת הגזע ולעליונות כביכול של הגזע הארי. במסגרת זו גויסו למיתולוגיה הרונים, האותיות שבהן עשו שימוש עמים אירופיים קדומים לפני קבלת הנצרות ואימוץ הכתב הלטיני. האודל הוא אחד מהם, והוא הופיע בין השאר על דש החולצה של חלק מיחידות ה-SS. כיום עושים בו שימוש ארגונים ניאו-נאציים שמעוניינים להצניע את נאציותם. ועל הבמה הזו עמד טראמפ ונאם.

מארגני הכנס לא מצמצו לרגע כשהשתמשו בתגובה הישנה והטובה "מדובר בצירוף מקרים", כולל הבטחה שכמה מידידיהם הטובים ביותר הם יהודים. אולי. בכל מקרה, רשת הייאט הביעה את דעתה על העיצוב הלגמרי-מקרי של הבמה במילה "מתועב". וציבורית, שוב נוצר קישור בין המפלגה הרפובליקאית לבין השוליים הקיצוניים ביותר של החברה האמריקאית.

הכנס רק הסתיים, כשהתפרסמה מבוכה נוספת: מסתבר שענקית המסחר האלקטרוני אמזון החליפה את סמליל האפליקציה שלה, ומיד גנזה אותו והחליפה אותו בשקט-בשקט באחר. הפעם, הסיבה תמימה בהרבה: הסמל שהוחלף נראה לרבים מאוד כמו פה מחייך שמעליו שפמפם קטן של היטלר (כוונת המעצבים היתה לאייר ארגז שעליו סרט הדבקה).

אפשר לבחון את שני הסיפורים דרך פריזמה של תקינות פוליטית. אבל זה יהיה רק חצי מהסיפור. כי זה גם סיפור על כוחה של שפה חזותית מעוצבת היטב. היטלר, לצד המפלצתיות שלו, היה גאון מיתוג. המיתוג של עצמו. השפם הביזארי היה עד כדי כך בלתי נשכח, שדי בטעות תמימה של מעצב שמיקם לא הכי טוב איור של סרט הדבקה, כדי שגם ב-2021 מיליוני אנשים יזהו מיד את פני הרוע (לעבודת המיתוג של השפם הוצמד גם סיפור מצוין: יום אחד, במלחמת העולם הראשונה, הותקפה יחידתו של היטלר בגז. הוא חתך בחיפזון במספריים את שני הצדדים של שפמו כדי לעטות על עצמו מסיכת אב"כ).

כמו השפם, גם אימוץ הסמלים הקדומים, בהם צלב הקרס ואותיות הרונים, עבד היטב. היטלר, ביחד עם עוזרו הארכיטקט אלברט שפר, פיתח אסתטיקה מצמיתה ומושכת כאחד (המגפיים, המדים של הוגו בוס, המבנים הציבוריים העצומים), שממשיכה לבלבל אותנו מתוך הקבר שלה גם שמונה עשורים אחרי שנוצחה. הרייך הובס. השפה החזותית שלו עדיין בוחשת לנו בראש.