לילדים שלכם יש דיסקורד?

שוב הנוער עלה לפני כולם על רשת חברתית שיכולה להיות הדבר הגדול הבא (והיא כבר לא רק לגיימרים) – קוראים לה "דיסקורד" ויש לה קודים משלה. הנה חמישה דברים שצריך לדעת

היה הייתה "פייסבוק", המלכה השלטת בממלכת הרשתות החברתיות (2004). ואז קמה כוכבת הצייצנים, "טוויטר" (2006). אחריהן עלו כפרחו מלכות עיצוב התמונות, "אינסטגרם" (2010), ו"סנאפצ'ט" (2011). ובשנתיים האחרונות, הרבה רעש הגיע מהעולם המוזיקלי-ויזואלי של "טיקטוק" (2018). רשימה חלקית ביותר. אבל אם הכול מוכר לכם ולכן, סימן שהצלחתם להחזיק מעמד ולא להיות בומרים עד כאן. לכן, אפשר לקוות שתצליחו להתמודד עם הנסיכה החדשה בביצה: "דיסקורד", שירות שיחות וצ'אטים, שהומצא על ידי גיימרים עבור גיימרים (ב-2015). בזמן משבר הקורונה, שווי החברה הספיק לקפוץ במיליארדי דולרים. כבר היום, יש לדיסקורד מאות מיליוני משתמשים רשומים, ובארץ אי אפשר למדוד כמה בדיוק, אבל מה שבטוח – הנוער הישראלי על זה (איפה חשבתם שיהיו, בפייסבוק?). וזו בכלל לא תהיה הפתעה אם כמו במקרים הדומים בעבר, גם התופעה הזו תזלוג מלמטה למעלה, מדור ה-Z לדורות המבוגרים יותר שעדיין צמאים לריגושים וחידושים. אז הנה מה שצריך לדעת ב-5 צעדים:

1. הרעיון המקורי שאיתו דיסקורד יצאה לדרך היה לעזור לגיימרים לתקשר זה עם זה בקלות תוך כדי משחקי המחשב ברשת, דרך הודעות טקסט, וידאו והקלטות קול. קהילות שונות בדיסקורד מחולקות לפי נושאים – ובעיקר משחקי מחשב – שיושבים על שרתים (servers), למשל, שרת מיינקראפט ושרת פורטנייט. ועוד כ-7 מיליון שרתים אחרים.

2. בתוך כל שרת, אפשר למצוא ערוצים ייעודיים לנושאים מסוימים, שבהם המשתמשים יכולים לדבר ביניהם, בין אם בקול או בהתכתבות, והכי חשוב – באנונימיות. בלי שם, בלי תמונה, כינוי זה מספיק וזה אפילו הסטנדרט המקובל. כך, המשתמשים יכולים לא רק לתאם משחקים ביניהם, אלא גם לגלוש באופן חופשי לאיזה נושאים שהם רוצים, בלי זכר למעונבות שמזוהה כיום עם "הדוד פייסבוק". בלי פיד, בלי לייקים, בלי היררכיה – מה שבא בא, יהיו המשתמשים מי שיהיו. החופש הזה גם מזמין באופן טבעי שטויות, בדיות וגסויות, שהם חלק בלתי נפרד מהסצנה.

3. כבר לא חייבים להיות גיימרים: יש קהילות גם על נושאים לא משחקיים בעליל. חובבי המוזיקה יכולים למצוא בית, גם חובבי טלוויזיה, ספורט, טכנולוגיה, אפילו לאנשי הכלכלה יש קהילה. למעשה, אם שואלים את דיסקורד, 30% מהמשתמשים שלה בכלל לא מתמקדים בגיימינג. הבאזז בחו"ל ללא ספק חצה את גבולות מגרש המשחקים והגיע אפילו עד למחאת Black Lives Matter, שנעזרה בדיסקורד לארגון אירועי המחאה בארצות הברית. מנגד, אותו כר נוח עלול לשמש גם מטרות זדוניות, מסוכנות ואלימות במופגן (כמו מצעד פעילי העליונות הלבנה בשארלוטסוויל ארה"ב שהתארגן דרך דיסקורד ב-2017, וכזכור הסתיים בהרוגה ובפצועים). בדיסקורד מודעים לתופעה ובשלוש השנים האחרונות עמלים על הסרת מיליוני חשבונות עקב תכנים פוגעניים, הטרדות, וספאם.

4. המשפיענים, בייחוד הגיימרים שבהם, פורחים בדיסקורד כי הפלטפורמה מאפשרת להם לתקשר לקהל היעד שלהם בצורה מדויקת את מה שהם יודעים לעשות הכי טוב, ולדבר בצורה הכי בלתי אמצעית, שוטפת וחופשית עם חברי הקהילה הסגורה הייחודית שלהם. מקשקשים באופן דו-סטרי, בלי צורך בהצהרות נרגשות עם מסר לאומה או תמונות נוצצות.

5. איפה הכסף? עד היום, החברה התנגדה להצגת פרסומות ע"י קצירת מידע של משתמשים. כל ההכנסות שלה (120 מיליון דולר ב-2020) מגיעות משירות המינויים "ניטרו", שתמורת 5 עד 10 דולר בחודש, מעניק פיצ'רים מתקדמים למשתמשי הפרימיום (כמו אווטאר אישי). וזה אולי עדיין לא המסלול המהיר בעולם להתעשרות, אבל מי שכוכב בדיסקורד (להלן המשפיענים), מעלה את המניות שלו לצורכי קידומים ופרסומים גם בחוץ

ילדיסקורד – גם אנחנו יכולים!

Photo: Gage Skidmore | creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/deed.en