5 טיפים למתמודדים בבחירות (שוב)

מול ציבור שאין לו סבלנות או קשב לעוד קמפיין, האם למפלגות נותר עדיין מה לעשות? האם נותרו באשפה שלהן חצים מיוחדים שעדיין לא נורו? כן, והנה כמה מהם

לפני הכול, מה הסיפור שלך?

ממשלת בנט, שסיימה את דרכה אחרי בקושי שנה, כשלה אומנם בתחזוקת המבנה הפוליטי הבלתי אפשרי שלה. ולמרות זאת, היא הותירה אחריה אפקט, שלפחות בשלב הפתיחה של מערכת הבחירות, יהיה נוכח מאוד: טשטוש ההבדלים הרעיוניים בין המפלגות. לאפקט הזה יש צד חיובי: הוא סימן לבוחרים אילו מפלגות ואילו אנשים מסוגלים להניח בצד שסעים פוליטיים ישנים, ולעבוד בענייניות כדי לקדם את ענייניה הבוערים של המדינה. אבל מנגד, "האזרח הקטן ממשאל הרחוב" עלול לתהות בינו לבין עצמו: אם מפלגות שאמורות להיות שונות אלה מאלה בצורה קיצונית יכלו לשבת ולעבוד ביחד, אז בעצם מה מבדיל ביניהן?

היעדר הבחנה בין המפלגות הוא נקודה מכרעת. וזו לא רק הבעיה של המפלגות שישבו בקואליציית בנט-לפיד ואיבדו את הייחוד שלהן. זו גם הבעיה של כל מי שאינו הליכוד ב"גוש נתניהו" – ושבחוסר הבידול שלו מזמין את המצביע שתומך בגוש לעשות קיצור דרך ולבחור באורגינל, נתניהו (ואכן, נתניהו נוהג תמיד לסיים מערכות בחירות בקמפיין שתיית קולות אגרסיבי על חשבון חבריו הנאמנים לגוש).

לכן, אם את או אתה קמפיינרים של מפלגה, אתם חייבים למצוא את הסיפור שלכם, הסיפור של המפלגה; את הסיפור הייחודי והמגייס, שפונה לקהל שתומך או שעשוי לתמוך. ואחרי שהסיפור הזה נמצא, עסקו מיד בשאלה כיצד לייחד ולבדל את עצמכם.

 

הנגטיב מאחד

אסור לשכוח: בבחירות, כמו בכדורגל, אנשים אוהבים יותר לשנוא מאשר לאהוב. למרות שזה עלול להיראות כך, הקביעה הזו לא מתנגשת עם הסעיף הקודם אלא משלימה אותו. כלומר: זה הסיפור שלי, זה מה שמייחד אותי – ואני לא כמו "הם", אני לא כמו היריב השנוא, תראו מה "הם" מתכננים. הבחירה היא לא בין סיפור מגייס לבין קמפיין נגטיב. סיפור מגייס הוא נקודת ההתחלה, חובה; ומהרגע שיש סיפור מגייס, אפקטיבי יותר להתאחד סביב תמונת המראה שלו.

מועמדים ומתמודדים אולי יגידו: "כן, אבל קיטוב השיח והשסעים בחברה הישראלית הם חתיכת נושא כבד. העם מרגיש נקרע, העם לא יקבל עוד הקצנה של השיח הנגטיבי, והבחירות בין השאר הן גם על זה. לכן, לא אוכל לקבל הצעה לנהוג כך". כל הכבוד, נכון מאוד ואף מרגש. ולכן, הרגע ניסחת בדיוק מה אתה לא, ומה יהיה הנגטיב המאחד שלך.

 

אמצו כתבים

באופן מסורתי, כותרות וסיפורים עיתונאיים נולדים משום שלכתבים תמיד היו מקורות שמונעים מתוך אינטרסים, יצרים, כעסים, עלבונות ותככים. דורות של כתבות וכתבים לענייני פוליטיקה למדו מהקולגות הוותיקים שלהם, שהעיקרון המנחה של טיפוח מקורות איכותיים הוא "חפש את המאוכזב". אבל כיום, בתקשורת שבה כמעט אין יותר עיתונאים שמתיימרים להיות אובייקטיבים, המצב השתנה. כבודו של המקור המאוכזב במקומו מונח (בחושך, לבד). אך כיום, המוטיבציה המשמעותית של עיתונאים היא להיות טאלנטים ולצבור קהל אוהדים. לקיחת צד היא חלק מהמיצוב שלהם כטאלנטים, והיציאה מארון העמדות הפוליטיות היא הדרך שלהם למגנט אוהדים.

וזו לא תופעה שמאפיינת צד פוליטי אחד. כך זה, בין אם מדובר בעיתונאי שממצב את עצמו כ"הייתי שמאלני, אבל ראיתי את האור והפכתי לביביסט", ובין אם מדובר בעיתונאי שממצב את עצמו כמגן המבצר הדמוקרטי.

חפש את העיתונאי שיריץ אותך: הזן אותו בחומרים, תהיה זמין עבורו להופעות אצלו. כך, העיתונאי ישמש כפעיל פוליטי למענך.

 

במקום לקונן, צלול לביצה

הפוליטיקה אף פעם לא הייתה טורניר ספורט של ג'נטלמנים בריטיים. זה משחק מלוכלך. אלא שעכשיו, המשחק כבר לא מלוכלך אלא מטונף. במגרש שהוא הרשתות החברתיות יתייצבו מולך גייסות שלמים של פייקים, בוטים, אווטארים, בובות גרב, צילומי מסך מזויפים עם דברים שלא אמרת, צילומי וידאו מהונדסים עם דברים שלא עשית ומערכים שלמים של הכפשה. וכל ציוץ ויראלי מטופש מאיים לזלוג אל המדיה הממוסדת ולהפוך למשבר.

מה זה אומר מבחינתך? שאין ברירה, וצריך לקפוץ לתוך המים העכורים האלה. בתחום הזה, דבר לא קורה מעצמו, ומושקעים בו סכומי עתק. גם אתה צריך להיות מוכן להשקיע. אם שימוש בארסנל בוטים הוא לא דרכך – כל הכבוד (באמת!). אבל במקום לעמוד מנגד בחוסר אונים, עשה את כל מה שצריך לעשות כדי לפרק ולחשוף אותם בזה אחר זה. אם זה דורש הקמה של גופי מודיעין של ממש, עשה את זה.

 

לאמץ שיטות של העולם המסחרי

העולם של עצרות בכיכרות והמתנה בנשימה עצורה לתשדירים בטלוויזיה כבר לא עימנו. אבל בעצם, הוא כן. כי גם כאשר כולם כולל כולם מבינים ויודעים כי "הם צריכים להיות ברשת", התוצאה היא רק אבולוציה של השיטות הישנות, בכלים טכנולוגיים חדשים יותר. צריך להיות מתוחכם מזה, לא להסס להביט למה שקורה כיום בעולם המסחרי – ולאמץ בחום מה שאפשר לאמץ. למשל, קמפיין משפיענים, אבל לא כאלה שבסך הכל ידקלמו תעמולת בחירות. הביטו, למשל, בקמפיין לעידוד נשים להקפיד על נידה. הוא תוכנן כך שיזלוג מהרשת לכלי התקשורת המסורתיים, כך שאפילו הסערה שמאחוריו והדיון הציבורי בעקבותיו הם חלק בלתי נפרד מהתוכנית.

טיקטוק היא זירה רותחת שמי שיזניח – יבצע פשע כנגד עצמו. אבל גם זו שפה שצריך לשלוט בה כדי לא להיראות מעין דוד מגושם שמנסה להיות מגניב כמו הצעירים. יש כיום יוצרי תוכן רבים בטיקטוק, שמתמחים בשיעורים וסרטוני הדרכה בנושאים שונים – מעמיקים, אך קצרצרים בהתאם למגבלות הפורמט. זו אומנות שצריך לאמץ. עוד שיטה שאפשר לייבא מהעולם המסחרי היא קווי אופנה ואביזרים. החוק אוסר עליהם להיות ממותגים מפלגתית. אבל החוק לא אוסר להדפיס עליהם מוטו שתפס, האשטג שמפנה לנכסים הדיגיטליים וכו'.

באחרונה עודכן חוק הבחירות ולראשונה מוטלת בו חובת שקיפות על תכנים פוליטיים ברשת. בפשטות, החוק מורה לסמן מי אחראי על מה. האם השינוי בחוק יהפוך מיידית לאות מתה? האם מישהו יטרח לאכוף אותו? ומה אתה תעשה כאשר כל השאר מצפצפים? אלה שאלות שייענו תוך כדי תנועה, כאשר מערכת הבחירות תעלה הילוך. אבל כרגע, מה שאפשר לומר הוא: אל תתנדב להיות הצדיק היחידי.

חלי אריה

יועצת תקשורת

בוגרת תואר ראשון בפרסום ובתקשורת שיווקית.

בעלת ניסיון רב בניהול פרויקטים מורכבים תחת לוחות זמנים צפופים ובניהול אירועים גדולים ללקוחות פרטיים ועסקיים.

בתחום יחסי הציבור חלי התמקצעה בעולמות הצרכנות ועומדת בקשר שוטף עם מגוון רחב של לקוחות מהמובילים בשוק.

לילך דמתי

מנהלת משרד

בעלת ניסיון רב בעולם השיווק והפרסום, מילאה שורת תפקידים, ובהם מנהלת מכירות ומנהלת מסחרית בגופי מדיה שונים.

מתן גרינשטיין

מנכ"ל

מתן גרינשטיין, מנכ"ל

מתן שימש בתפקידים בכירים בחטיבת דובר צה"ל, בתפקידו האחרון כראש ענף התקשורת בחטיבה (בדרגת סא"ל)

שירותו של מתן בחטיבת דובר צה"ל נפרס על פני 15 שנה. בין השנים 2008-2011 כדובר פיקוד העורף ובין השנים 2011-2014 כראש מדור תא הכתבים הצבאיים בענף תקשורת ובמסגרת תפקיד זה ניהל את מדיניותו התקשורתית של צה"ל במהלך המבצעים  עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן

לאחר מכן מונה לפקד על יחידת ההסרטה של דובר צה"ל שריכזה את תחום המדיה ביחידה בשגרה ובחירום
גרינשטיין החל את דרכו בדוברות אוניברסיטת חיפה וזאת לצד לימודי תואר ראשון בהצטיינות בתקשורת במכללת עמק יזרעאל

הגר לוין

סמנכ"לית תפעול

בעלת ניסיון של למעלה מעשור בתקשורת וניהול קמפיינים מסחריים וציבוריים. פיתחה ב-unik את תחום ההפקה, וצברה רזומה מרשים של הפקות ללקוחות: מסיבות עיתונאים, אירועי מדיה, השקות בינלאומיות ועוד. בעלת תואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב.

עמית קרייזל

יועצת תקשורת

בוגרת מכינת גליל עליון, מדרשה למנהיגות חברתית. את שירותה הצבאי עשתה בחטיבת דובר צה"ל, ובמסגרתו הייתה דוברת חטיבת תותחנים. בין לקוחותיה במשרד תוכלו למצוא את פורום חברות הקדישא, מועצת הקהילות והקבוצות המשימתיות והבינתחומי.

שי כהן-ויינברגר

יועצת תקשורת

בוגרת מערך דובר צה"ל. במסגרת שירותה ביחידה עבדה באופן שוטף אל מול כלל מערכות התקשורת המודפסת בפריסה הארצית וכן אל מול אתרי האינטרנט השייכים להם.  בין לקוחותיה במשרד תוכלו למצוא את שפיר הנדסה בע"מ, מכון אהרן, הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו

מאיה ארדיטי

יועצת דיגיטל

בעלת תואר ראשון בפרסום ותקשורת שיווקית. בעלת ניסיון של ניהול לקוחות ממשרד פרסום וכמתאמת שיווק בחברת יבואנית רכב מובילה בארץ. בעיצומו של תואר שני במנהל עסקים

מיטל נעים

יועצת תקשורת

בעלת ניסיון של 20 שנה בתחום הייעוץ התקשורתי והאסטרטגי. במהלך השנים טיפלה במגוון רחב של לקוחות בתחום הכלכלה ושוק ההון. החל מחברות ציבוריות, חברות נדל"ן, בתי השקעות, גופי רגולציה וכלה בניהול משברים בגופים פיננסיים. בעלת תואר ראשון בניהול ותקשורת

שי פלטניק

יועצת דיגיטל

שי פלטניק, יועצת דיגיטל
שי היא בוגרת חטיבת דובר צה"ל, ואשת שטח אמיתית (כדוברת לשעבר של חטיבות שונות בגבול מצרים וירדן).
במסגרת שירותה ביחידה אף זכתה שי לאות ההצטיינות של היחידה לשנת 2020.
כיום, לצד עבודתה כיועצת תקשורת, לומדת שי תקשורת וניהול.

עידו דוד כהן

יועץ תקשורת

שירת בגלי צה"ל כמפיק, עורך ומגיש במחלקת החדשות, ולאחר מכן כעורך בחדשות 10 בתכניות כמו המהדורה המרכזית, 'היום שהיה', 'לילה כלכלי' ואחרות. עידו הוא גם עורך דין מוסמך, בוגר תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת תל אביב, שם שימש כעוזר מחקר לפרופ' איל גרוס והיה בין מייסדי ועורכי מאגר המידע המקוון "משפט ולהט"ב".

אורן ורמוס

ארט דירקטור

מעצב גרפי ופרסומאי, היה ארט דירקטור במשרדי פרסום מובילים. עומד מאחורי עשרות קמפיינים עבור מפרסמים כמו בזק, הוט, פיג'ו, פרטנר, טובורג, קינלי סודה, תאגיד השידור כאן ועוד. עיצב גם קמפיינים פוליטיים וחברתיים. בוגר המרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה, שם הוא מלמד כיום פרסום.

דקלה אברג'יל

עוזרת אישית לבעלי החברה

בעלת ניסיון רב במגזר הפוליטי והעסקי ובליווי קמפיינים ומאבקים. ליוותה בכנסת במשך 12 שנים את העשייה של השרים ויושבי ראש מפלגת מרצ לשעבר יוסי שריד ז"ל וחיים אורון (ג'ומס), ולאחר מכן עבדה 6 שנים עם יו"ר קבוצת הראל ביטוח ופיננסים.

Noa served for six years as an officer in the IDF Spokesperson’s unit, mainly in operational field units, including the Kfir Brigade and the Gaza Division, and took part in managing some of the most complex and well-publicized challenges and media crises’ that the IDF has faced in the past few years such as the Hebron shooting incident with Elor Azaria and the ongoing security deterioration in the area surrounding the Gaza strip. She is currently studying political science and sociology in The Academic College of Tel Aviv–Yaffo.

Noa Cohen

Media consultant

ישראל רובינשטיין

ראש המחלקה החרדית

בני-ברקי במקור ובנשמתו, תושב אופקים ובוגר ישיבת זרועה שבנגב. מומחה בתקשורת חרדית על כל גווניה. ייצג מספר רב של לקוחות בעלי פרופיל תקשורתי גבוה במהלך הקריירה שלו, בעל ניסיון רב הן ביחסי ציבור קלאסיים והן בשיווק דיגיטלי בעולם החרדי. בתפקידו מרכז ישראל את כלל פעילות החברה אל מול עיתונאים ומשפיענים מהחברה החרדית.

יניב שדה

מנהל Unik digital

ניסיון במכירות ושיווק של למעלה מ-15 שנה. מומחה בשיווק דיגיטלי, בניית אתרי תדמית וסחר, ניהול קמפיינים מגוונים וקידום אורגני של עמודי סושיאל לגופים פרטיים ועסקיים. בעל תואר ראשון במשפטים.

עדי אדרי

מנהלת תחום ריטייל

עוסקת בתחום יחסי הציבור והדוברות מאז שנת 2002, ובעלת ניסיון עשיר בכל תחומי הצרכנות והריטייל השונים. לאורך השנים ליוותה בהצלחה רבה מגוון רחב של לקוחות בתחומי הקמעונאות, צרכנות, בריאות, רכב, תעסוקה ומלונאות, כמו ליימן שליסל, עוף טוב, Expo תל אביב, מלונות פרימה, AllJobs ועוד.

אסף שניידר

מנהל תוכן

בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתפקידי כתיבה ועריכה בכירים. ניהל צוותים גדולים של כותבים, עורכים ומעצבים בדסק החדשות של "ידיעות אחרונות"

ברק כפיר

סמנכ"ל יח"צ

בעל ניסיון רב של מעל עשור בתחום היח"צ והדוברות, כולל במערכי הדוברות של ארגונים ציבוריים גדולים כגון דובר צה"ל ודוברות משרד המשפטים. בין לקוחותיו ניתן למצוא את AIG, Manpower, פורום ה-15 (הערים העצמאיות בישראל), התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית ועוד.

רותם ליבנת

יועצת דיגיטל

בעלת ניסיון מקצועי בתחום ניהול לקוח ממשרדי פרסום וכמנהלת שיווק דיגיטלי בארגונים חברתיים. בעלת תעודה כמומחית בשיווק דיגיטלי מהטכניון, ובעלת תואר ראשון במדע המדינה והיסטוריה מהאוניברסיטה העברית.

נועה אלרואי

יועצת תקשורת

החלה את דרכה בחטיבת דובר צה"ל כסגנית ראש מדור כתבים צבאיים ודוברת אוגדת הגליל. בשירותה קיבלה אות הצטיינות מטעם דובר צה"ל דאז, האלוף מוטי אלמוז, ומצטיינת דובר צה"ל במילואים.
בוגרת תואר ראשון במשפטים בתוכנית מצטיינים במרכז הבינתחומי הרצליה וכיום סטודנטית לתואר שני. במהלך לימודיה ביצעה התמחות במשלחת הישראלית לאו"ם כחלק מצוות הדוברות ובצוות לוועדה החמישית.

בין לקוחותיה במשרד תמצאו את משלחת האיחוד האירופי לישראל, בית החולים האנגלי בנצרת והמרכז הישראלי להתמכרויות.

אילה בראון

יועצת תקשורת

ילידת ירושלים. בוגרת מדרשית הרטמן ומכינת מיתרים-לכיש. החלה את דרכה בעולם התקשורת בדובר צה"ל, במסגרת שירותה ביחידה עבדה באופן שוטף אל מול כלל מערכות הטלוויזיה השונות בתקשורת הישראלית ולאחר מכן שירתה בתור הדוברת של חטיבת הגולן והחרמון.
בין לקוחותיה תוכלו למצוא את הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, ניהול פלטפורמות הדיגיטל של משלחת של האיחוד האירופי לישראל, ומגי וילנסקי מדיה בע"מ.

עידו פרנקו

יועץ דיגיטל

בוגר מערך דובר צה"ל. במסגרת שירותו בחטיבה שירת כדובר בנציגות פיקוד הדרום והיה חלק מדברור אירועים מבצעיים ויומיומיים.
בין לקוחותיו במשרד תוכלו למצוא את אולפני הרצליה, מותגי Mazda ו-BMW, כביש 6 חוצה צפון והנתיב המהיר.

נועם פייגנבאום

יועצת תקשורת

החלה את דרכה בעולם התקשורת כבר בתיכון, כדוברת מועצת התלמידים והנוער הארצית, לאחר מכן שירתה בחטיבת דובר צה"ל בעבודה מול כלל אתרי החדשות וערוצי הרדיו, דוברת החטיבה המרחבית גוש עציון ושירות קבע כמפקדת במדור צבא וחברה האמון על השתתפות מפקדי צה"ל בכנסים אזרחיים ואירוח ביקורי בכירים בצה"ל. בשירותה קיבלה אות הצטיינות מטעם דובר צה"ל דאז, האלוף מוטי אלמוז. סטודנטית לניהול ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה.

נסים דואק

בעלים

כמי שחיידק העשייה והרצון לחולל שינוי משכו אותו עוד מילדות, נסים ניהל קריירה בת עשור בעיתונות, במהלכה כבר בגיל 30 כיהן כעורך הראשי של המגזין הכלכלי "ממון" בעיתון ידיעות אחרונות. מאז הקמת החברה ב-2003, דואק משמש כאסטרטג ויועץ בכיר שהוביל שורה ארוכה של קמפיינים ציבוריים ופוליטיים, אשר רבים מהם עיצבו את סדר היום של החברה הישראלית.