5 הערות על מיתוג מעסיק

מצוות עשה ואל תעשה: איך מגייסים עובדים – ונשארים בחיים

ברבעון האחרון של שנת 2021 נרשמו בישראל כ-140 אלף משרות פנויות. הנתון הזה כמעט כפול מזה שנרשם שנה קודם לכן, בסוף 2020. כלומר, גם בשנה שבה הוסרו רוב מגבלות הקורונה וישראל יצאה מתקופת הסגרים, המגמה של תפקידים לא מאוישים רק הלכה והתגברה.

המספרים היבשים והדוממים שמציג האתר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מספרים את הסיפור של שוק התעסוקה שלנו. כך, למשל, תחום העיסוק שבו חל הזינוק הגדול ביותר במספר המשרות הלא מאוישות (גידול של 94% ביחס לשנת 2021) הוא פיתוח תוכנה. במילים פשוטות: אחרי שנתיים של טלטלה עולמית ומקומית, יש לא מעט עובדים ועובדות חזקים ובעלי גב כלכלי חסון, שמעדיפים לשבת בבית ולהמתין. להמתין למה? למקום שיתאים להם.

וכך, שוק העבודה בתחום ההייטק התהפך במהירות. פתאום, לא מקומות העבודה הם אלה שמלקטים בפינצטה עובדים – העובדים הם אלה שמראיינים את מקומות העבודה ומהרהרים עמוקות אם בכלל מתחשק להם להעניק את שירותיהם. המעסיקים קלטו מהר מאוד מה קורה פה, והם משתמשים בכלים רבים ומגוונים כדי לספר את הסיפור המושך והמסקרן של החברה שלהם. עכשיו, המשימה שלהם היא לבדל את עצמם מהתחרות ולמגנט אליהם עובדים. אבל איך מפצחים את הסוד של המגנט האידיאלי? איך עושים את זה בלי לצאת מגוחך ולהפוך לחומר החדש של "ארץ נהדרת"?

 

1. ללמוד מהם הצרכים של העולם החדש

אברהם מאסלו צייר וניסח את הפירמידה המפורסמת שלו לפני כמעט 80 שנה, אבל זה לא אומר שהיא לא תקפה גם למינלניאלז ולאחיהם הצעירים מדור ה-Z. עם זאת, רוח התקופה ושנתיים תחת אימת הקורונה עיצבו אותה מחדש. המשמעות היא, שמעסיקים נבונים צריכים להבין את השינויים ולהגיב בהתאם.

תזכורת קצרה: מאסלו טען, כי לאדם יש היררכיה של צרכים אוניברסליים שמתחלקים לחמש קומות. האדם, לפי מאסלו, ידאג לצרכים שנמצאים בקומות העליונות רק לאחר שהשיג לעצמו את הצרכים הבסיסיים יותר. בקומה התחתונה נמצאים הצרכים הפיזיולוגיים – לאכול, לשתות, לישון וכו'. בקומה הבאה נמצא ביטחון בקיום הפיזי – לעבוד, להיות בריא, לצבור רכוש, להיות חלק ממשפחה. בקומה השלישית נמצאות השייכות והאהבה. שתי הקומות העליונות, "כבוד והערכה" ו"מימוש עצמי" כבר עוסקות ברצון להתקדם, להיות טוב יותר מאחרים.

יש חוקרים שטוענים כי כיום, שתי הקומות העליונות של הפירמידה, "כבוד והערכה" ו"מימוש עצמי", נחלשו מאוד ואולי אפילו נעלמו כליל. זה קרה, לאחר שבתקופת הפיטורים והסגרים הגדולים של ראשית ימי הקורונה, אנשים מסביב לעולם נאלצו לפתע להתמודד עם איום על צרכיהם הבסיסיים ביותר, שבעולם המודרני הם נחשבו מזמן למובנים מאליהם.

בפירמידה המקוצצת והמעודכנת, איפוא, הצורך העליון כיום הוא "שייכות ואהבה". אחרים סבורים, כי הקומות העליונות לא נעלמו אלא השתנו דרמטית. כך, למשל, השפיץ של הפירמידה, "מימוש עצמי", כבר לא עוסק במרדף אחר קידום והשגת עוצמה בתוך הארגון אלא ביצירתיות. אלה שינויים שיש להם ביטוי מעשי: מעסיקים יכולים וצריכים לנקוט פעולות שממצבות את הארגון שלהם כמקום שבו העובדים מרגישים שייכים, אהובים ויצירתיים.


2. למצוא את הערכים שלך

אבל באמת, ללא סרקזם ולא רק משום שזה כתוב לך באותיות של קידוש לבנה על גבי המצגת. וגם לא כדבר שהביטוי המעשי שלו יהיה, לבסוף, יום חובה ארגוני שהוא בעיקר מטלה מעיקה שאנשי ה-HR מנחיתים על העובדים הרוטנים. חפשו ערכים אותנטיים, שיש להם ביטוי מעשי רחב היקף, מערכתי וניתן ליישום: שכר שוויוני, ייצוג שווה לנשים בתפקידי ניהול, הקטנת טביעת הרגל הפחמנית של הארגון – מטרות כאלה אפשר (ואף ראוי) להציג, וליישם. זוכרים את קומת השייכות מהסעיף הקודם? כך, לדוגמה, בונים ומטפחים אותה.

 

3. לא להיראות כמו פרודיה

לא שאנחנו מזלזלים בכסף – חלילה, כמה מחברינו הטובים ביותר הם שקים שעליהם מצויר הסימן $. אבל ערימות של כסף הן כבר לא האישיו ב-ה' הידיעה כשאנחנו מביטים על גיוס עובדים. כי הרי בשוק שבו הביקוש לעובדים הוא מאוד קשוח, כולם יודעים להציע משכורות גבוהות, וכולם יודעים לשחק את המשחק ולהשוות הצעות מתחרות. בדרך דומה, כל הסממנים של מה שנתפס פעם כעושר הדקדנטי לכאורה של אנשי ההייטק כבר הפכו מזמן לסטנדרט המינימלי הדהוי. כרטיס אוכל על חשבון הברון? עזבו, לא בריא. ג'יפון ליסינג בצבע כסף? מזהם, תנו לי קורקינט ומשרד בלב העיר. המון טיסות לחו"ל? סיוט, בדיוק בשביל זה המציאו את זום.

אל תנסו למכור בגאווה לעובדים הפוטנציאליים צ'ופרים מגניבים-לכאורה שכל מתחרה שלך יכול להשוות מיד, או על תנאים שונים שפעם סחטו מאיתנו קריאות התפעלות על "העולם המטורף הזה של האינטרנט", והיום כבר התיישנו. מגלשה צבעונית באמצע חלל העבודה, "חדר בסגנון זוּלה עם כריות על הרצפה שבו אפשר לשבת ולחשוב", שף ידוען שמקפיץ נודלס בווק – התפעלנו, התעלפנו, אבל זה היה לפני 15 שנה. הטירוף של אתמול הוא המבוכה המהולה בנוסטלגיה של היום. לא שאי אפשר להעניק לעובדים צ'ופרים שווים. אבל למצב אותם בחוד החנית של הגיוס על תקן עולם חדש ומופלא, זה פחות עובד כיום.

 

4. לא לאבד את הקלאס

מסתובב באוויר הישראלי אתוס שגוי ולא מוצלח על ההייטק. לכאורה, לפי האתוס הזה, מדובר בספר החדש של החברה האנושית; מעין מערב פרוע גברי, שבו השולף הכי מהיר הוא המנצח שרוכב אל השקיעה עשיר, בוטה וחסר עכבות. בדרך שהוא עושה אל קמפייני הגיוס, האתוס הזה מוקצן לעתים והופך לדקדנטיות לשמה. למנהלים אסור להיראות כאילו הם מנחילים ומעודדים אווירה רעילה, אלימה כלפי נשים ומטרידנית. אסור להם גם להעביר מסר לפיו, כל הג'אז התוסס מריקבון הזה הוא רק משל לכך שאצלם נמצאים אנשים יצירתיים וחסרי מעצורים במובן הטוב של הביטוי. בסופו של יום, במקומות העבודה האלה מישהו צריך לעשות את, ובכן, העבודה. האם אווירת בורדל תשדר לעובדים פוטנציאליים שמישהו אצלכם אכן עושה את העבודה? אתם בטוחים שנורמות מוסר מחפירות זה מה שהם מחפשים? ומילא אנשים שנמצאים בדרך להיות עובדים שלך. יש גם לקוחות – איזה רושם זה ייצור אצלם?

 

5. לאמץ סטנדרטים כמו-עיתונאיים

את הסיפור שלך אפשר לספר באופן טבעי, לא מהונדס גנטית. איך עושים את זה? נותנים לסיפורים על האנשים ועל הדברים היצירתיים והערכיים שהם עושים בעבודה ומחוצה לה להיבנות מלמטה למעלה. פעלו כמו שמערכת עיתונאית עובדת: תנו לבעלי תפקידים ייעודיים, שזה העיסוק המרכזי שלהם, לחפש את הסיפורים החזקים והטובים על הארגון, לבנות אותם, להנגיש אותם ולהדהד. הפקה, ראיון, צילום, עריכה וכתיבה – אל תוותרו על אמות מידה לא פחות ממצוינות בכל אלה. התייחסו אל הדרך שבה אתם מספרים את הסיפור שלכם ושל העובדים שלכם בדיוק כאילו מערכת מגזין סופר-מקצועית הגיעה כדי לסקר אתכם – רק שהפעם אתם עצמכם מתפעלים את המערכת הזו. זה לא רק עניין של ליטוש וברק מול תוצרים חובבניים. זה גם עניין של חיבור אמיתי וכן של יוצרי התוכן אל מושאי התוכן (כן, זה שוב איתות מקומת השייכות והאהבה של מאסלו).

ואם עדיין לא ברור למה אנחנו מתכוונים כאן, חישבו צילום סטוק של "אנשים עובדים במשרד". נכון שהוא מאולץ, מגוחך ובעל אסתטיקה קפואה וקרה שנראית כאילו נלקחה מיקום אחר ומוזר? אז תייצרו בדיוק את ההיפך מזה.

חלי אריה

יועצת תקשורת

בוגרת תואר ראשון בפרסום ובתקשורת שיווקית.

בעלת ניסיון רב בניהול פרויקטים מורכבים תחת לוחות זמנים צפופים ובניהול אירועים גדולים ללקוחות פרטיים ועסקיים.

בתחום יחסי הציבור חלי התמקצעה בעולמות הצרכנות ועומדת בקשר שוטף עם מגוון רחב של לקוחות מהמובילים בשוק.

לילך דמתי

מנהלת משרד

בעלת ניסיון רב בעולם השיווק והפרסום, מילאה שורת תפקידים, ובהם מנהלת מכירות ומנהלת מסחרית בגופי מדיה שונים.

מתן גרינשטיין

מנכ"ל

מתן גרינשטיין, מנכ"ל

מתן שימש בתפקידים בכירים בחטיבת דובר צה"ל, בתפקידו האחרון כראש ענף התקשורת בחטיבה (בדרגת סא"ל)

שירותו של מתן בחטיבת דובר צה"ל נפרס על פני 15 שנה. בין השנים 2008-2011 כדובר פיקוד העורף ובין השנים 2011-2014 כראש מדור תא הכתבים הצבאיים בענף תקשורת ובמסגרת תפקיד זה ניהל את מדיניותו התקשורתית של צה"ל במהלך המבצעים  עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן

לאחר מכן מונה לפקד על יחידת ההסרטה של דובר צה"ל שריכזה את תחום המדיה ביחידה בשגרה ובחירום
גרינשטיין החל את דרכו בדוברות אוניברסיטת חיפה וזאת לצד לימודי תואר ראשון בהצטיינות בתקשורת במכללת עמק יזרעאל

הגר לוין

סמנכ"לית תפעול

בעלת ניסיון של למעלה מעשור בתקשורת וניהול קמפיינים מסחריים וציבוריים. פיתחה ב-unik את תחום ההפקה, וצברה רזומה מרשים של הפקות ללקוחות: מסיבות עיתונאים, אירועי מדיה, השקות בינלאומיות ועוד. בעלת תואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב.

עמית קרייזל

יועצת תקשורת

בוגרת מכינת גליל עליון, מדרשה למנהיגות חברתית. את שירותה הצבאי עשתה בחטיבת דובר צה"ל, ובמסגרתו הייתה דוברת חטיבת תותחנים. בין לקוחותיה במשרד תוכלו למצוא את פורום חברות הקדישא, מועצת הקהילות והקבוצות המשימתיות והבינתחומי.

שי כהן-ויינברגר

יועצת תקשורת

בוגרת מערך דובר צה"ל. במסגרת שירותה ביחידה עבדה באופן שוטף אל מול כלל מערכות התקשורת המודפסת בפריסה הארצית וכן אל מול אתרי האינטרנט השייכים להם.  בין לקוחותיה במשרד תוכלו למצוא את שפיר הנדסה בע"מ, מכון אהרן, הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו

מאיה ארדיטי

יועצת דיגיטל

בעלת תואר ראשון בפרסום ותקשורת שיווקית. בעלת ניסיון של ניהול לקוחות ממשרד פרסום וכמתאמת שיווק בחברת יבואנית רכב מובילה בארץ. בעיצומו של תואר שני במנהל עסקים

מיטל נעים

יועצת תקשורת

בעלת ניסיון של 20 שנה בתחום הייעוץ התקשורתי והאסטרטגי. במהלך השנים טיפלה במגוון רחב של לקוחות בתחום הכלכלה ושוק ההון. החל מחברות ציבוריות, חברות נדל"ן, בתי השקעות, גופי רגולציה וכלה בניהול משברים בגופים פיננסיים. בעלת תואר ראשון בניהול ותקשורת

שי פלטניק

יועצת דיגיטל

שי פלטניק, יועצת דיגיטל
שי היא בוגרת חטיבת דובר צה"ל, ואשת שטח אמיתית (כדוברת לשעבר של חטיבות שונות בגבול מצרים וירדן).
במסגרת שירותה ביחידה אף זכתה שי לאות ההצטיינות של היחידה לשנת 2020.
כיום, לצד עבודתה כיועצת תקשורת, לומדת שי תקשורת וניהול.

עידו דוד כהן

יועץ תקשורת

שירת בגלי צה"ל כמפיק, עורך ומגיש במחלקת החדשות, ולאחר מכן כעורך בחדשות 10 בתכניות כמו המהדורה המרכזית, 'היום שהיה', 'לילה כלכלי' ואחרות. עידו הוא גם עורך דין מוסמך, בוגר תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת תל אביב, שם שימש כעוזר מחקר לפרופ' איל גרוס והיה בין מייסדי ועורכי מאגר המידע המקוון "משפט ולהט"ב".

אורן ורמוס

ארט דירקטור

מעצב גרפי ופרסומאי, היה ארט דירקטור במשרדי פרסום מובילים. עומד מאחורי עשרות קמפיינים עבור מפרסמים כמו בזק, הוט, פיג'ו, פרטנר, טובורג, קינלי סודה, תאגיד השידור כאן ועוד. עיצב גם קמפיינים פוליטיים וחברתיים. בוגר המרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה, שם הוא מלמד כיום פרסום.

דקלה אברג'יל

עוזרת אישית לבעלי החברה

בעלת ניסיון רב במגזר הפוליטי והעסקי ובליווי קמפיינים ומאבקים. ליוותה בכנסת במשך 12 שנים את העשייה של השרים ויושבי ראש מפלגת מרצ לשעבר יוסי שריד ז"ל וחיים אורון (ג'ומס), ולאחר מכן עבדה 6 שנים עם יו"ר קבוצת הראל ביטוח ופיננסים.

Noa served for six years as an officer in the IDF Spokesperson’s unit, mainly in operational field units, including the Kfir Brigade and the Gaza Division, and took part in managing some of the most complex and well-publicized challenges and media crises’ that the IDF has faced in the past few years such as the Hebron shooting incident with Elor Azaria and the ongoing security deterioration in the area surrounding the Gaza strip. She is currently studying political science and sociology in The Academic College of Tel Aviv–Yaffo.

Noa Cohen

Media consultant

ישראל רובינשטיין

ראש המחלקה החרדית

בני-ברקי במקור ובנשמתו, תושב אופקים ובוגר ישיבת זרועה שבנגב. מומחה בתקשורת חרדית על כל גווניה. ייצג מספר רב של לקוחות בעלי פרופיל תקשורתי גבוה במהלך הקריירה שלו, בעל ניסיון רב הן ביחסי ציבור קלאסיים והן בשיווק דיגיטלי בעולם החרדי. בתפקידו מרכז ישראל את כלל פעילות החברה אל מול עיתונאים ומשפיענים מהחברה החרדית.

יניב שדה

מנהל Unik digital

ניסיון במכירות ושיווק של למעלה מ-15 שנה. מומחה בשיווק דיגיטלי, בניית אתרי תדמית וסחר, ניהול קמפיינים מגוונים וקידום אורגני של עמודי סושיאל לגופים פרטיים ועסקיים. בעל תואר ראשון במשפטים.

עדי אדרי

מנהלת תחום ריטייל

עוסקת בתחום יחסי הציבור והדוברות מאז שנת 2002, ובעלת ניסיון עשיר בכל תחומי הצרכנות והריטייל השונים. לאורך השנים ליוותה בהצלחה רבה מגוון רחב של לקוחות בתחומי הקמעונאות, צרכנות, בריאות, רכב, תעסוקה ומלונאות, כמו ליימן שליסל, עוף טוב, Expo תל אביב, מלונות פרימה, AllJobs ועוד.

אסף שניידר

מנהל תוכן

בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתפקידי כתיבה ועריכה בכירים. ניהל צוותים גדולים של כותבים, עורכים ומעצבים בדסק החדשות של "ידיעות אחרונות"

ברק כפיר

סמנכ"ל יח"צ

בעל ניסיון רב של מעל עשור בתחום היח"צ והדוברות, כולל במערכי הדוברות של ארגונים ציבוריים גדולים כגון דובר צה"ל ודוברות משרד המשפטים. בין לקוחותיו ניתן למצוא את AIG, Manpower, פורום ה-15 (הערים העצמאיות בישראל), התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית ועוד.

רותם ליבנת

יועצת דיגיטל

בעלת ניסיון מקצועי בתחום ניהול לקוח ממשרדי פרסום וכמנהלת שיווק דיגיטלי בארגונים חברתיים. בעלת תעודה כמומחית בשיווק דיגיטלי מהטכניון, ובעלת תואר ראשון במדע המדינה והיסטוריה מהאוניברסיטה העברית.

נועה אלרואי

יועצת תקשורת

החלה את דרכה בחטיבת דובר צה"ל כסגנית ראש מדור כתבים צבאיים ודוברת אוגדת הגליל. בשירותה קיבלה אות הצטיינות מטעם דובר צה"ל דאז, האלוף מוטי אלמוז, ומצטיינת דובר צה"ל במילואים.
בוגרת תואר ראשון במשפטים בתוכנית מצטיינים במרכז הבינתחומי הרצליה וכיום סטודנטית לתואר שני. במהלך לימודיה ביצעה התמחות במשלחת הישראלית לאו"ם כחלק מצוות הדוברות ובצוות לוועדה החמישית.

בין לקוחותיה במשרד תמצאו את משלחת האיחוד האירופי לישראל, בית החולים האנגלי בנצרת והמרכז הישראלי להתמכרויות.

אילה בראון

יועצת תקשורת

ילידת ירושלים. בוגרת מדרשית הרטמן ומכינת מיתרים-לכיש. החלה את דרכה בעולם התקשורת בדובר צה"ל, במסגרת שירותה ביחידה עבדה באופן שוטף אל מול כלל מערכות הטלוויזיה השונות בתקשורת הישראלית ולאחר מכן שירתה בתור הדוברת של חטיבת הגולן והחרמון.
בין לקוחותיה תוכלו למצוא את הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, ניהול פלטפורמות הדיגיטל של משלחת של האיחוד האירופי לישראל, ומגי וילנסקי מדיה בע"מ.

עידו פרנקו

יועץ דיגיטל

בוגר מערך דובר צה"ל. במסגרת שירותו בחטיבה שירת כדובר בנציגות פיקוד הדרום והיה חלק מדברור אירועים מבצעיים ויומיומיים.
בין לקוחותיו במשרד תוכלו למצוא את אולפני הרצליה, מותגי Mazda ו-BMW, כביש 6 חוצה צפון והנתיב המהיר.

נועם פייגנבאום

יועצת תקשורת

החלה את דרכה בעולם התקשורת כבר בתיכון, כדוברת מועצת התלמידים והנוער הארצית, לאחר מכן שירתה בחטיבת דובר צה"ל בעבודה מול כלל אתרי החדשות וערוצי הרדיו, דוברת החטיבה המרחבית גוש עציון ושירות קבע כמפקדת במדור צבא וחברה האמון על השתתפות מפקדי צה"ל בכנסים אזרחיים ואירוח ביקורי בכירים בצה"ל. בשירותה קיבלה אות הצטיינות מטעם דובר צה"ל דאז, האלוף מוטי אלמוז. סטודנטית לניהול ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה.

נסים דואק

בעלים

כמי שחיידק העשייה והרצון לחולל שינוי משכו אותו עוד מילדות, נסים ניהל קריירה בת עשור בעיתונות, במהלכה כבר בגיל 30 כיהן כעורך הראשי של המגזין הכלכלי "ממון" בעיתון ידיעות אחרונות. מאז הקמת החברה ב-2003, דואק משמש כאסטרטג ויועץ בכיר שהוביל שורה ארוכה של קמפיינים ציבוריים ופוליטיים, אשר רבים מהם עיצבו את סדר היום של החברה הישראלית.