שקר כלשהו: פייק או פלי

כוכבות האינסטגרם בלה וג'יג'י חדיד מוכרות בזכות התמיכה הפומבית שלהן בפלסטינים. אבל איך אומרים המגניבים מהסושיאל? לא תאמינו מה אבא שלהן עושה עם מטבע ישן

בדרך כלל, אנחנו עוסקים בתרמיות ושקרים כל כך ותיקים, עד שרוב האנשים כבר מקבלים אותם כאמת צרופה ולא מכירים את סיפורם המקורי (ובשביל זה אנחנו פה). הפעם, אנחנו עדים לדרך שבה שקרים מעוצבים בהחלטה מודעת, צוברים תאוצה ומתקבעים כאמת ממש לנגד עינינו. לג'יג'י, בלה ואבא שלהן מוחמד יש ביחד כ-200 מיליון עוקבים (מן הסתם חלקם חופפים, ועדיין זה מספר עצום). מאז פרץ סבב האלימות האחרון בעזה, שזכה אצלנו לשם מבצע שומר החומות, ג'יג'י ובלה מעלות פוסטי תמיכה בפלסטינים. משתתפות בהפגנות, כותבות טקסטים מעודדים. אולי מכעיס את חלקנו, ועדיין הכי לגיטימי. אבל האבא שלהן, מוחמד, הלך עם זה כמה צעדים קדימה.

התורה שפיתח מוחמד, שטכנית דווקא יכול להגדיר את עצמו "יליד ישראל", אומרת כך: בניגוד לנראטיב הישן והמוכר של ישראל, הייתה פעם מדינה בשם פלסטין. פלסטין הזו הייתה מדינה מתקדמת ובה ערים מודרניות, חיי תרבות וספורט וסובלנות כלפי המיעוט היהודי שהתברר ככפוי טובה. ואז, לפי מוחמד חדיד, ב-1948 ישראל כבשה לפתע את פלסטין ומחתה את זכרה. ועכשיו, לפי המשך הקו שהוא מעביר לעשרות מיליוני עוקביו, ישראל מוכרת בהצלחה לעולם את השקר העצום לפיו אף פעם לא הייתה פלסטין אלא רק מנדט בריטי ששלט על יהודים וערבים כאחד, ושהפלסטינים דחו את תוכנית החלוקה ופתחו במלחמה.

כדי להוכיח שהוא צודק, חדיד האבא מעלה מדי יום צילומים וסרטים ישנים. לפעמים אלה שדרות רוטשילד בתל אביב. לפעמים זה קליפ של משחק כדורגל של נבחרות אוסטרליה ופלסטין (שהיא בכלל נבחרת היישוב היהודי: אגב, חדיד מפספס כאן את הסיפור הידוע מאותם ימים, זה שהגדיר לנצח את התפלגות מחנות האוהדים בישראל, על מכבי שהשתלטה על הנבחרת ודחקה החוצה את הפועל). ההצלחה הכי גדולה שלו, שיש לה מעתיקים רבים ברחבי הרשת, היא להציג מטבע של עשרה מיל, 10 אלפיות הלירה, שהונפק על-ידי הבריטים, מה שהיה מכונה אצל דור הסבאים שלנו "גרוש עם חור", ולטעון  – "אתם רואים, כתוב פה פלסטין!". מכאן נובע שהייתה מדינה בשם פלסטין ומי שטוען אחרת הוא שקרן שעושה גזלייטינג ברמה עולמית (אגב, על המטבע מופיעות בתוך סוגריים האותיות א"י – ארץ ישראל).

זה מדהים, אבל השקר הזה, שאין לדעת אם הוא נובע מבורות או מזדון, תופס. הקטע של המטבע מאוד קרוב להפוך לוויראלי. למשל, כשנערכה הפגנה פרו-ישראלית במיאמי לפני כשבועיים, הגיע לשם אדם שהתעמת עם המפגינים וגם הוא הראה צילום של המטבע ואמר מול המצלמות: "אתם רואים, הייתה פעם מדינת פלסטין". מדברים אצלנו רבות על ההסברה הלוקה, ואיך אנחנו משכנעים את העולם בצדקת דרכנו. האתגר הזה, מסתבר, הולך והופך לקשה יותר ויותר כשממול יש שילוב נפיץ של ידועני רשת בעלי חשיפה עצומה, בורות בינלאומית והקלילות שבה תכנים מופצים ויראלית.

מה עושים מול זה? זה כבר לפוסט הבא, חילקנו במהדורה הזאת של הבלוג כבר לא מעט מדריכים שימושיים.

אז נסתפק הפעם, בלומר, וחבל.