שקר כלשהו: ערים כן, מסכנות לא

אז מי באמת בנה את המבנים והאנדרטאות המפוארים שהותירו אחריהם הפרעונים? ואיך זה שלכולנו צרובה בראש תמונה של אבותינו מוצלפים תוך כדי בניית פירמידה? בואו נעשה סדר (סליחה, היינו חייבים)

עבדים היינו? לא בטוח. כל העדויות הארכיאולוגיות מציירות תמונה אחרת לגמרי על האנשים שבנו את המבנים המפוארים של הפרעונים. זה נראה יותר כמו סיליקון ואלי של העולם העתיק ופחות כמו חיים בתנאי עבדות. בשנות ה-90 של המאה הקודמת החלו להתגלות סביב המונומנטים הגדולים של הפרעונים, בייחוד הפירמידות הגדולות, שרידיהם של יישובים. ארכיאולוגים התחילו להבין, שאלה לא מחנות עבדים אלא פרברי עבודה שתוכננו כדי לספק את כל צרכיהם של העובדים. הממצאים הראו שהם אכלו טוב ובריא, כל סוג אפשרי של בשר, מעופות ועד טלה ובקר. וגם סוגים רבים של דגים. כדי לדאוג לאספקה סדירה עבור שכונות ההייטק האלה, הוקמו מעגנים ייעודיים על הנילוס, ונסללו דרכים.

בהמשך, כלים רובוטיים עם מצלמות שזחלו לחלקים הנסתרים של הפירמידות גילו כתובות גרפיטי שמהן עלה שהעובדים היו מחולקים לקבוצות. היו להם שמות כמו "כנופיית השיכורים" או "החברים של חופו". מאופי השמות, כך אומרים החוקרים, נראה שהאווירה שם הייתה חיובית ולא כזו שמאפיינת תנאי עבדות. ארכיאולוגים מעריכים, שלקבוצות ניתנו יעדים תקופתיים והן התחרו זו בזו. הגרפיטי שחקקו על לבני הסלע העצומות העידו על ניצחון.

בגלל הגיוון של שמות הקבוצות השונות, שלעתים מצוינים בהם שמות של ישובים מרוחקים, יש חוקרים שמאמינים שייתכן שלפחות חלק מהעובדים הובאו לאתרי העבודה במעין סבבים של גיוסי חובה, כשבכל תקופה "נשלחים צווים" לקבוצות של צעירים מערים שונות. ועדיין, הם סבורים שהדבר לא מעיד על תנאי עבדות אלא דווקא על מוטיבציה והתגייסות נלהבת לטובת הפרויקט הלאומי.

החיבור בין סיפור יציאת מצרים וההגדה לדימוי החזותי של עבדים לבושים בפיסת בד קטנה ומטונפת, מושכים בהמוניהם קוביית סלע עצומה בגודלה במעלה הפירמידה הבנויה למחצה, הוא לגמרי המצאה שלנו. כלומר, לא בדיוק שלנו. זו הוליווד והאפוסים הקולנועיים הקיטשיים שלה שרווחו בשנות ה-50 של המאה הקודמת. אבל אנחנו אלה שהשתכנענו, והפכנו את הדימוי הקולנועי לזיכרון קולקטיבי.

אז מה כן נכון? התנ"ך מספר על פיתום ורעמסס, הערים שהקימו בתנאי עבדות בני ישראל האומללים, ערי המסכנות. ארכיאולוגים סבורים שהם זיהו את האתרים של שתי הערים, כך שבנקודה הזו יש לתנ"ך אימות של ראיות מדעיות פיזיות.

אבל ארכיאולוגיה היא תמיד קצת עניין של פוליטיקה. מי ששב ועורר בשנים האחרונות את הדיון בכך שלא בני ישראל בנו את הפירמידות היה זאהי חוואס, "אינדיאנה ג'ונס של מצרים". חמוש במגבעת בסגנון עדות הריסון פורד, חוואס – נציגו של הקו המצרי המתנגד לנורמליזציה עם ישראל – לא הפסיק לזעוף על הטענה חסרת התוקף המדעי, לפיה היאהוד המעצבנים בנו את הפירמידות. גם כשאיש לא שאל.

אז לסיכום: כנראה לא בנינו, אך עדיין יש לנו בעיה עם חלק מהמצרים.