שקר כלשהו: אדיו סנטה!

הדמות של "אבא חג המולד" השמנמן והמזוקן הלבוש באדום, המוכרת בכל רחבי העולם הנוצרי, חוגגת השנה 90. או שלא

אם נכתוב שהפעם אנחנו רוצים לספר לכם על סנטה קלאוס, רבים מכם יגידו לעצמם: "מכירים, הלאה".
כי על פניו, זהו אחד מהבלופים ההיסטוריים המפורסמים: "חושבים שמאז ומתמיד סנטה קלאוס נראה כמו שאנחנו מכירים? אז זהו, שקוקה קולה המציאה אותו כחלק מהקמפיין שלה". הסיפור ידוע, יחסית: דמותו של סנטה עוצבה וצוירה על-ידי מאייר אמריקאי בשם הדון סנדבלום, כחלק מקמפיין מתמשך של קוקה קולה. עד כמה שזה מוזר לחשוב, לפני 1931, אז עיצב סנדבלום את סנטה השמנמן הלבוש באדום, העולם לא הכיר בכלל את הדמות הזו. זה לא שמעולם לא היה סנטה. היה, הקדוש ניקולס. אבל במיתוסים הנוצריים הקדומים יותר, סנטה קלאוס לבש פנים רבות שאינן דומות בכלום למה שאנחנו מכירים כיום. חלקן דמויות שדונים, גמדים או בני לילית מחודדי אוזניים (אלפים, לחובבי שר הטבעות) וחלקן קודרות ומפחידות. ואז קוקה קולה המציאה את סנטה, ומיליוני ילדים תמימים מסביב לעולם שתו את המיתוס המסחרי הזה כשהם מאמינים שיש סנטה שנכנס לביתם דרך הארובה ומחלק מתנות.

אבל כמו בכל כך הרבה מקרים, בסוף כל שקר שהתקבע והפך לאמת היסטורית יושבת אישה שלא מקבלת את הקרדיט המגיע לה. ובמקרה שלנו, זו ג'ני נויסטרום, ציירת ומאיירת שבדית שנולדה באמצע המאה ה-19.

סנדבלום, אמריקאי ממוצא פיני ושבדי, קיבל במשך שנים גלויות חג מולד מקרובי משפחתו שנותרו מאחור בארצות סקנדינביה, שאוירו על ידי נויסטרום. כך התקבעה בזיכרונו דמותו של סנטה כפי שעיצבה נויסטרום. למעשה, נויסטרום האנונימית והנשכחת היא זו שפיתחה את הדמות המודרנית של סבא חג המולד כפי שהעולם מכיר כיום. היא היא זו שהלבישה את סנטה בחליפה אדומה ומגפיים, ציירה לו זקן לבן עבות וכובע אדום מחודד. סנדבלום אימץ (שלא לומר, לקח בהלוואה בלי לבקש רשות) את סנטה הזה, אם כי אכן הוסיף לו כמה טאצ'ים מנצחים משלו: הכובע רך ושמוט, והמגפיים מזכירים יותר את אלה של החתול במגפיים, הפנים חביבות עם קמטוטי צחוק ואודם שמרמז על שתייה הגונה, ובניגוד לסנטה דק הגזרה והאתלטי של נויסטרום, אצל סנדבלום סנטה הוא גבר עב בשר, בעל שפת גוף חמה וידידותית.

נויסטרום הלכה לעולמה בשיבה טובה 15 שנה לאחר שסנדבלום והסנטה שלו כבשו דמיונם של ילדים והורים מסביב לעולם. מעניין אם הספיקה לראות את יציר כפיה עולה, מצליח ומתחבר בתודעה הקולקטיבית כמי שמייצג את האדום והלבן של קוקה קולה.

כך או כך, סנטה הסלב, זה של קוקה קולה, מציין בחג המולד הזה 90. מזל טוב! ותיזהר כשאתה יורד בארובה, סבא'לה.