רק מילה – תתבייש

איך הפכה המילה תתבייש לנשק יום הדין דווקא בעידן חוסר הבושה

ביבי? תתבייש. גנץ? תתבייש. לפיד? תתבייש, וכו' וכו' וכו' כחול אשר על שפת הים המבויש. נדמה שהבושה מעולם לא התביישה כל כך. המילה תתבייש הפכה למשומשת יותר מהמילים היותר שימושיות שרפרטואר העברית מציע. פוליטיקאים, סלבריטיז, עוד סלבריטיז, ספורטאים, רשתות סופרמרקט, שלמה מהסופר, אשתו של שלמה מהסופר, סלבריטיז ששכחו שהם סלבריטיז. אף אחד לא יוצא נקי מהסיפור הזה. על כולם, כולל כו-לם, חל דין אחד – דין תתבייש.

ספירת מלאי קצרה וממוקדת מהשנה האחרונה: בנימין נתניהו לגנץ – "תתבייש". חברת הכנסת מאי גולן לאביגדור ליברמן – "תתבייש, חברת לשונאי ישראל על מנת להקים ממשלה צרה". עירית לינור: "אמרתי לנשיא – תתבייש לך". עצמאים סוגרים עסקים: "שהמדינה תתבייש". בנט ושקד ללפיד: "תתבייש לך". אהוד יערי על אהוד אולמרט: "תתבייש, שב בבית". בנימין נתניהו למשה בוגי יעלון: "בוגי, תתבייש". אמיר השכל למיקי זוהר: "תתבייש". ליטל סמדג'ה (מ"הישרדות") לסמיון (מאותה "הישרדות"): "סמיון, תתבייש". אתם לא באמת צריכים עוד דוגמאות.

למה זה קרה ואיך הפכה המילה תתבייש לנשק יום הדין של מילון אבן שושן המחודש והמעודכן?  בעידן חוסר הבושה – עת בה הבלאגן, הברדק, הבוקה והמבולקה חוגגים יחדיו – זמן בו הכול לכאורה לגיטימי גם אם הוא לא חוקי, לא יאה או לא נאה, נראה שיותר ויותר אנשים חשים בצורך מיידי לעשות שימוש באם כל ההוקעות באשר הן. לא שזה משנה משהו למישהו כי זה הרי בלתי מתגמל לקחת אחריות ב- 2020 ובמילא הבושה הבאה כבר מתחממת על הקווים. איפה הימים בהם ראש ממשלה באמת התבייש, לקח אחריות על חשבון דולרים של אשתו, ופשוט הלך הביתה.