מלחמת העולם השלישית

העובדה שמארק צוקרברג לא פתר את מצוקת הפיקוח על המידע, ולא בנה שום תכנית רגולציה שתמנע מקרי קיצון אכזריים, הפכה את פייסבוק לסמל של כל מה שמזיק והבעירה סדרת קרבות אימתניים

ליאונרדו דיקפריו, קים קרדשיאן, מייקל ג'ורדן, דמי לובאטו, גל גדות, ומובילי דעת קהל רבים אחרים, בחרו להשעות בשבוע שעבר את חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם שלהם למשך 24 שעות.

זה היה הרבה יותר מנו, נו, נו אופנתי שיתורגם לעוד אייטם סקסי בחלק השני של מהדורת החדשות. מדובר בהעברת הילוך משמעותית במאבק ההולך וגובר נגד הרשתות החברתיות, ופייסבוק בראשן.

התדמית של פייסבוק נמצאת כבר זמן רב בבעיה קשה, ובחודשים האחרונים ההמצאה המבריקה של מארק צוקרברג משלמת את המחיר. זה מתבטא בחרם מצד חברות מסחריות גדולות, גל נטישות של משתמשים ועכשיו קמפיין הסלבריטיז, שקורא לפייסבוק להפסיק את הפצת השנאה ברשת.

הנה שיעור בשמיטת דימוי ציבורי: מדבר אהוב, קטן וטוב, שהפך לדבר גדול וטוב עוד יותר, הפכה התדמית של פייסבוק לסוג של מפלצת ענקית ומרושעת, שמשטרים רודניים משתמשים בה ביעילות לצרכיהם הנואלים.

התעצמות הדיון בסוגיית המניפולציות של האלגוריתם הגאוני, כביכול, שפייסבוק הטמיעה ברחבי העולם, הביאה למחאה הולכת ומתמשכת נגדה.

נכון, פייסבוק היא עדיין חברה עם שווי שוק ענק, עדיין אין לה חלופה של ממש (גם הקטע הזה הרי יעלה ויקודם בפייסבוק), ועדיין – כולם שם למרות הכול. אבל הדימוי של המאבק בממלכת הרוע האימתנית מתחיל להזכיר את הקרב של גרינפיס נגד חברת האנרגיה "של" בניינטיז, שהסתיים בניצחון מוחץ לארגון הפועל לטובת איכות הסביבה.

הרוע על תתי סוגיו השונים הספיק להיברא כמה שנים לפני פייסבוק, אבל באמצעות הרשת החברתית השינוע שלו הפך לקל וזמין הרבה יותר. העובדה שצוקרברג לא פתר את מצוקת הפיקוח על התכנים המועלים ברשת, ולא בנה רגולציה עצמית שתמנע מקרי קיצון אכזריים, הפכה את החברה שלו לסמל של כל מה שמזיק.

נכון לכרגע, פייסבוק הולכת ומתקרבת למעמד של מרלבורו כחברה שמפיצה רעל, כקונצרן שהורג אנשים. בסרט התיעודי מבית נטפליקס, "מסכי עשן: מלכודת דיגיטלית" – שהוא מעין אני מאשים של בכירים לשעבר ברשתות החברתיות – מובאים נתונים מבעיתים לגבי מספר ניסיונות ההתאבדות בקרב הנוער האמריקאי בעשור האחרון. קיימת עלייה של 70 אחוז במספר ניסיונות ההתאבדות בקרב גילאי 15-19 לעומת העשור הקודם, ו-151 אחוז בגילאי 10-14.

עדיין לא ברור לאן המשבר הדרמטי הזה הולך, אבל כמו שאומרת בסרט הפסיכולוגית והפילוסופית האמריקאית, שושנה זובוף: "הגיע הזמן להוציא אותם מחוץ לחוק. זו לא הצעה קיצונית. יש שווקים אחרים שהוצאו מחוץ לחוק. אסרנו סחר בעבדים, אסרנו סחר באיברים". באווירת הבחירות הקיצונית בארה"ב אין לזלזל בהצעה הזאת, קל וחומר בהצעה לפרק את פייסבוק מנכסיה הנוספים – אינסטגרם וואטסאפ.