טוסו לו מהעיניים

אילון מאסק שוב שיחק אותה גבר והחליט לפרק את מערך הדוברות והיח"צ? זה עלול לעלות לו ביוקר (וכן, אנחנו מדברים מפוזיציה)

בואו נתחיל מכך, שבקטע הבא אנחנו מדברים מפוזיציה, ועדיין.

אילון מאסק ידוע כתעשיין ייחודי ופורץ דרך, אבל נדמה שלהחלטה התקדימית האחרונה שלו תהיה השפעה לא רק על תעשיית הרכב, אלא גם על עולם התקשורת: טסלה החליטה לפרק את כל מערך הדוברות ויחסי הציבור שלה, ולמעשה הפכה ליצרנית הרכב הראשונה שמנתקת את יחסיה הישירים עם התקשורת הממוסדת.

למהלך יש השלכות לא פשוטות: פניות מעיתונאים לא נענות; אין תגובות רשמיות לשאלות; החברה לא מתייחסת לדיווחים עליה, גם אם הם שגויים. הצרכנים כמובן יזכו למענה דרך האתר ושירות הלקוחות, אבל מעתה הקול הפומבי היחיד של החברה יהיה של מאסק, ורק של מאסק, כמו שהוא אוהב. זה אומר, כנראה, קצת יותר ציוצים בטוויטר (או תגובות לגולשים, מתי שמתחשק לו, בעיקר עם מי שמתחנף אליו), אבל בשורה התחתונה מדובר בהתנתקות חד צדדית.

המהלך נראה כשילוב של יהירות, קטנוניות ונקמנות, כי בעבר למאסק היה ניסיון רע עם התקשורת. הוא טען שהיא מעניקה לטסלה יחס לא הוגן, לא הולם ולא מקצועי (או בקיצור, לא ליקקו לו כמו שהוא קיווה, כי שווי השוק של טסלה גבוה פי כמה וכמה מיצרניות הרכב המסורתיות, בלי שמשהו במספרים של החברה תומך בכך), ולכן מבחינתו זו החלטה הגיונית ואף מתבקשת – לנתק עמה כל קשר. להראות לה שהוא לא צריך אותה. להביע את הבוז שלו. הוא לא איש העסקים הראשון, ובטח לא האחרון, שרואה בתקשורת ובעיתונאים כאויביו המושבעים. הוא גם לא הראשון ולא האחרון שמתחמם מהמחמאות וזועם על הביקורות.

ייתכן שבטסלה בטוחים שהם כבר לא צריכים את כלי התקשורת כדי לשלוט בנראטיב או להעביר את המסר. יש להם את הנכסים הדיגיטליים שלהם, שבהם המסרים שלהם לא מתווכים, כדי לעשות את זה. ייתכן שמבחינתם החברה לא זקוקה למתווכים, ובעיקר לא מאמינה בהם או בנחיצותם. מנגד, זו טעות לזלזל בתקשורת, שעדיין מעצבת דעת קהל, ומתחזקת בארה"ב, בעיקר בתקופות משבר.

אבל יותר מזה, מי שלא פועל באופן שוטף מול העיתונות, יגלה את העיתונות כאויבת שלו. למה? כי גם לעיתונאים יש אגו, ומי שלא סופר אותם, יתחיל כל סיפור מעמדה שלילית. וגם, מי שלא סופר את העיתונות, יגלה אותה רק בזמן משבר. ומי שניגש למשבר ממדרון אחורי, יגלה שהטיפוס במעלה ההר וההתמודדות עם המשבר הציבורי קשה מאות מונים, בלי שהוא מביא איתו נכסים חיוביים לעמדת הפתיחה.

לכן, חברות יקרות ולקוחות יקרים, אל תלמדו ממאסק. זה יזיק לכם (ג.נ.).

Photo: OnInnovation by Flickr | creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0 | Edited by Unik