כשאנחנו מדברים על קהילה, זה עושה תחושה נעימה של ביחד תומך. כל כך הולסאם, כמו שאומרים הצעירים. אז איך החמידות הזו מצמיחה מפלצות?

איש השבוע הראשון של שנת 2021 היה אדם בשם ג'ק אנג'לי. ממרחק של שנה בדיוק, כבר קצת קשה להיזכר מי הוא. אז בואו נכנה אותו באופן הזכור יותר: האיש עם איפור הפנים והכובע בעל קרני הבאפלו. כן, זה שמאות צילומים שלו, פורץ בשאגות לתוך בניין הקפיטול בוושינגטון, כבשו את העמודים הראשונים ואת המהדורות בכל העולם. אנג'לי לא היה לבד, כשפרץ לתוך קודש הקודשים של הדמוקרטיה האמריקאית. הוא היה תומך נלהב ב-QAnon.
גוף כל כך הזוי ומתועב, שאפילו לא נרצה להזכיר פה מי הוא ומה אמונותיו, כדי שלא לתרום אפילו במעט ל-SEO שלו. איך גיבוב ההזיות הזה צבר תאוצה, ליקט לעצמו מאמינים ובסוף הניע אותם לפעולה לגבש כוח כמו-צבאי ולהסתער על עיר הבירה של ארצם כדי להביא לאי-מימוש הכרעת הבוחר? התשובה היא: תחושת הקהילה, והביטוי החולה שלה בעולם הנוכחי.

האדם מחפש שייכות דרך אימוץ אג'נדה. וזה מעניק לו משמעות גם במרחב הפיזי. אני מאמין במשהו. אני עושה משהו. אני לא לבד. אני חלק ממשהו, משהו גדול ממני. אני נשבע אמונים לדבר-מה המופשט העצום הזה, למטרה שהעניקה לי קיום. ומשעה שנשבעתי אמונים, אעשה הכל למען חבריי וחברותיי בקהילה. פגעת בהם? פגעת בי. הם קראו לי? אני מתייצב.

התופעה מתאפשרת ביתר שאת בעולם הרשתות, משום שאנחנו חיים בעולם שבו אין יותר מי שקובע מהי אמת ומה ולא-אמת. הרשתות מאפשרות הדהוד של כל קשקוש; והן מאפשרות גם גיבוש, הצטרפות, בנייה של כוח שמתחיל מטבור של תמיכה והחלפת דעות – ולעתים מסתיים בארגון כוח צבאי.

רואים את זה אצל מתנגדי החיסונים, שחלקם עברו במהירות מפחידה מהתייצבות לצד סרבני חיסונים בשם הדמוקרטיה והשמירה על זכויות המיעוט באשר הוא מיעוט – לאמונה כמעט-דתית בהזיה שמסכנת ממש את הבריאות של כולנו. רואים את זה גם בדברים הזויים לחלוטין כמו האמונה בעולם שטוח או רפטיליאנים, שעשירי העולם היהודים הם משרתיהם. וגם, מותר להגיד בעדינות, גם אצל הגרעין הקשה ביותר של הביביסטים. חלילה איננו אומרים שלא לגיטימי להיות אוהד מושבע של נתניהו. הכוונה היא לדפוסי התנהגות בקרב הקהילה הזו: למשל, העובדה כי כל מי שנתפס לפתע כנגדך  – מוגדר מיידית כאויב מושבע.

כל אירוע עולמי יכול להיות מחולל של קהילה. כל קהילה יכולה לתפוח לממדים מפתיעים, ולעבור באופן כמעט מיידי מהעולם הווירטואלי והדיגיטלי של הקשקשת ברשת, לעולם של מעשים אלימים, שמסכנים את שלום העולם. 2021 התחילה בקהילה כזו, שבעבעה החוצה ניסיון למנוע חילופי שלטון דמוקרטיים. 2022 צריכה להיות השנה שבה נלמד לפתח כלי התרעה וחינוך טובים יותר.