שקר כלשהו –
נדמה לכם שאתם יודעים כמה זה מרתון

השליח שאולי רץ ואולי לא. הוגה הדעות הצרפתי שהמציא מיתולוגיה. ומשפחת המלוכה הבריטית שהפינוק שלה ברא מאפס מותג. למה מדבקת הפגוש 42.2 אומרת הרבה יותר מאשר מרחק של ריצה

800 מרתונים רשמיים מוזנקים מסביב לעולם מדי שנה (כלומר, מדי שנה נטולת מגיפות). ועורך המדור מתגעגע לכל אחד ואחד מהם. עליהם מתווספים אלפי אירועי חובבים. מיליוני נשים וגברים דקי גו ומהודקי בטן – אבל לא רק הם – משנים את כל אורחות חייהם ונמצאים במצב מתמיד של היערכות לריצה הבאה. מיליוני אחרים מסתכלים מהצד בקנאה, או רוטנים על סגירת מרכז העיר שלהם, מתנחמים בהמבורגר ורוטנים לעצמם שעדיף למות עם חיוך של כולסטרול על השפתיים. אלה גם אלה יידעו, אם יעירו אותם באמצע הלילה, לדקלם מיד את אורכה של הריצה הארוכה: 42 ק"מ ועוד 195 מטר.

הם גם יידעו לספר מאיפה נולד המספר הלא-עגול הזה: כמובן, זה בדיוק המרחק שכיסה הלוחם האמיץ פידיפידס לאחר הקרב בין אתונה לאימפריה הפרסית. פידיפידס המותש רץ מזירת הלחימה במרתון אל אתונה, בשארית כוחותיו זעק "ניצחנו!" – ומת. ולזכר ההישג האנושי הזה אנשים רצים עד היום.

אלא ששום דבר מזה, כמעט, לא נכון. נתחיל ממה שכן: בשנת 490 לפני הספירה אכן האתונאים גברו על הפרסים בשדה הקרב. ומה עם השאר? אז ככה: אין ראיות ממשיות לקיומו של פידיפידס, שבחלק מהאיזכורים הספרותיים שלו, שמו בכלל הוא פיליפידס. לגבי נסיבות הריצה, חלק מההיסטוריונים של העת העתיקה בכלל טענו כי היא נערכה לפני הקרב, ומטרתה הייתה קריאה לתגבורת. ולגבי המרחק? שזה לא ייתן לאף אחד רעיונות עוועים, אבל יש מקומות שבהן היא מתועדת כבת 240 ק"מ, ובאחרים למרחק הרבה יותר קצר.

אז איך הגענו ל-42.195? איך נולדות אגדות שהופכות לאתוס מותגי כובש. כך: ב-1896, לקראת האולימפיאדה הראשונה של העת החדשה שעמדה להיערך באתונה, חיפשו המארגנים אירוע שישמש כעוגן לתחרויות. מישל בריאל, פילולוג וסמנטיקן צרפתי, הציע להחיות את הסיפור של קרב מרתון. מאחר שהמרחק בין אתונה למרתון המודרניות הוא כ-40 ק"מ, הוחלט שזה יהיה אורך הריצה. בשנים הבאות מרתונים נערכו כשהמרחק הוא "בערך 40", בלי יותר מדי דיוק במדידה. ואז הגיעו הבריטים.

באולימפיאדת 1908, שנערכה בלונדון, דרשה משפחת המלוכה שהאירוע החשוב לא יטריח אותה יתר על המידה. כך נקבע שנקודת הזינוק תהיה במדשאה של ארמון וינדזור, ונקודת הסיום תהיה מול יציע המכובדים באיצטדיון האולימפי. המרחק נמדד: 26 מייל ו-385 יארד בדיוק, או בשיטת מדידה של בני אדם: 42.195 ק"מ. וזהו, המרחק הפך לרשמי. ובעצם, להרבה יותר ממספר רשמי.

כי "42 קילומטר ו-195 מטר" הוא מותג שיש מאחוריו סיפור. אנשים לא רצים 70 ק"מ או 30 ק"מ, למרות ששום דבר לא מנע מאף אחד לארגן אירוע כזה. ההברקה מ-1896 של מישל בריאל הייתה לארוז סביב המילה "מרתון" מיתולוגיה שלמה. פידיפידס הגיבור הטראגי מדבר אלינו, וזה כבר מזמן לא משנה אם הוא היה או לא היה. העצלות של בית המלוכה הבריטי הוסיפה בלי כוונה טוויסט מנצח: המספר הלא-עגול העניק למיתוס חותמת של אמינות. עכשיו, הוא עצמו הוא חלק מהמיתוג. ככל שאיכות החיים שלנו עלתה, כך המרתון הפך לנגיש יותר. גם זה העצים את הרעיון שמאחורי המספר: מה שפעם היה אתגר חד-פעמי שאחריו מתים, הפך לפסגה שכמעט כל אחד יכול להעפיל אליה, אם רק יחליט שהוא באמת באמת רוצה את זה.

42.195 אומר המון דברים באפס מילים: תזונה מיוחדת, אימונים פיזיים מיוחדים, ז'אנר שלם של תיירות, ביגוד, הנעלה, תעשייה שלמה שצמחה מתוך המספר המומצא. 42.195 הוא גם, וזה אולי הכי קריטי בסיפור של ריצת המרתון, השתייכות לקהילה. סטיקר על הפגוש (עם עיגול קל כלפי מעלה ל-42.2) שמשדר לזולתך השמנמנה והעצלה: "אני חלק ממשהו ענק, אתם עדיין לא".

חלי אריה

יועצת תקשורת

בוגרת תואר ראשון בפרסום ובתקשורת שיווקית.

בעלת ניסיון רב בניהול פרויקטים מורכבים תחת לוחות זמנים צפופים ובניהול אירועים גדולים ללקוחות פרטיים ועסקיים.

בתחום יחסי הציבור חלי התמקצעה בעולמות הצרכנות ועומדת בקשר שוטף עם מגוון רחב של לקוחות מהמובילים בשוק.

לילך דמתי

מנהלת משרד

בעלת ניסיון רב בעולם השיווק והפרסום, מילאה שורת תפקידים, ובהם מנהלת מכירות ומנהלת מסחרית בגופי מדיה שונים.

מתן גרינשטיין

מנכ"ל

מתן גרינשטיין, מנכ"ל

מתן שימש בתפקידים בכירים בחטיבת דובר צה"ל, בתפקידו האחרון כראש ענף התקשורת בחטיבה (בדרגת סא"ל)

שירותו של מתן בחטיבת דובר צה"ל נפרס על פני 15 שנה. בין השנים 2008-2011 כדובר פיקוד העורף ובין השנים 2011-2014 כראש מדור תא הכתבים הצבאיים בענף תקשורת ובמסגרת תפקיד זה ניהל את מדיניותו התקשורתית של צה"ל במהלך המבצעים  עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן

לאחר מכן מונה לפקד על יחידת ההסרטה של דובר צה"ל שריכזה את תחום המדיה ביחידה בשגרה ובחירום
גרינשטיין החל את דרכו בדוברות אוניברסיטת חיפה וזאת לצד לימודי תואר ראשון בהצטיינות בתקשורת במכללת עמק יזרעאל

הגר לוין

סמנכ"לית תפעול

בעלת ניסיון של למעלה מעשור בתקשורת וניהול קמפיינים מסחריים וציבוריים. פיתחה ב-unik את תחום ההפקה, וצברה רזומה מרשים של הפקות ללקוחות: מסיבות עיתונאים, אירועי מדיה, השקות בינלאומיות ועוד. בעלת תואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב.

עמית קרייזל

יועצת תקשורת

בוגרת מכינת גליל עליון, מדרשה למנהיגות חברתית. את שירותה הצבאי עשתה בחטיבת דובר צה"ל, ובמסגרתו הייתה דוברת חטיבת תותחנים. בין לקוחותיה במשרד תוכלו למצוא את פורום חברות הקדישא, מועצת הקהילות והקבוצות המשימתיות והבינתחומי.

שי כהן-ויינברגר

יועצת תקשורת

בוגרת מערך דובר צה"ל. במסגרת שירותה ביחידה עבדה באופן שוטף אל מול כלל מערכות התקשורת המודפסת בפריסה הארצית וכן אל מול אתרי האינטרנט השייכים להם.  בין לקוחותיה במשרד תוכלו למצוא את שפיר הנדסה בע"מ, מכון אהרן, הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו

מאיה ארדיטי

יועצת דיגיטל

בעלת תואר ראשון בפרסום ותקשורת שיווקית. בעלת ניסיון של ניהול לקוחות ממשרד פרסום וכמתאמת שיווק בחברת יבואנית רכב מובילה בארץ. בעיצומו של תואר שני במנהל עסקים

מיטל נעים

יועצת תקשורת

בעלת ניסיון של 20 שנה בתחום הייעוץ התקשורתי והאסטרטגי. במהלך השנים טיפלה במגוון רחב של לקוחות בתחום הכלכלה ושוק ההון. החל מחברות ציבוריות, חברות נדל"ן, בתי השקעות, גופי רגולציה וכלה בניהול משברים בגופים פיננסיים. בעלת תואר ראשון בניהול ותקשורת

שי פלטניק

יועצת דיגיטל

שי פלטניק, יועצת דיגיטל
שי היא בוגרת חטיבת דובר צה"ל, ואשת שטח אמיתית (כדוברת לשעבר של חטיבות שונות בגבול מצרים וירדן).
במסגרת שירותה ביחידה אף זכתה שי לאות ההצטיינות של היחידה לשנת 2020.
כיום, לצד עבודתה כיועצת תקשורת, לומדת שי תקשורת וניהול.

עידו דוד כהן

יועץ תקשורת

שירת בגלי צה"ל כמפיק, עורך ומגיש במחלקת החדשות, ולאחר מכן כעורך בחדשות 10 בתכניות כמו המהדורה המרכזית, 'היום שהיה', 'לילה כלכלי' ואחרות. עידו הוא גם עורך דין מוסמך, בוגר תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת תל אביב, שם שימש כעוזר מחקר לפרופ' איל גרוס והיה בין מייסדי ועורכי מאגר המידע המקוון "משפט ולהט"ב".

אורן ורמוס

ארט דירקטור

מעצב גרפי ופרסומאי, היה ארט דירקטור במשרדי פרסום מובילים. עומד מאחורי עשרות קמפיינים עבור מפרסמים כמו בזק, הוט, פיג'ו, פרטנר, טובורג, קינלי סודה, תאגיד השידור כאן ועוד. עיצב גם קמפיינים פוליטיים וחברתיים. בוגר המרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה, שם הוא מלמד כיום פרסום.

דקלה אברג'יל

עוזרת אישית לבעלי החברה

בעלת ניסיון רב במגזר הפוליטי והעסקי ובליווי קמפיינים ומאבקים. ליוותה בכנסת במשך 12 שנים את העשייה של השרים ויושבי ראש מפלגת מרצ לשעבר יוסי שריד ז"ל וחיים אורון (ג'ומס), ולאחר מכן עבדה 6 שנים עם יו"ר קבוצת הראל ביטוח ופיננסים.

Noa served for six years as an officer in the IDF Spokesperson’s unit, mainly in operational field units, including the Kfir Brigade and the Gaza Division, and took part in managing some of the most complex and well-publicized challenges and media crises’ that the IDF has faced in the past few years such as the Hebron shooting incident with Elor Azaria and the ongoing security deterioration in the area surrounding the Gaza strip. She is currently studying political science and sociology in The Academic College of Tel Aviv–Yaffo.

Noa Cohen

Media consultant

ישראל רובינשטיין

ראש המחלקה החרדית

בני-ברקי במקור ובנשמתו, תושב אופקים ובוגר ישיבת זרועה שבנגב. מומחה בתקשורת חרדית על כל גווניה. ייצג מספר רב של לקוחות בעלי פרופיל תקשורתי גבוה במהלך הקריירה שלו, בעל ניסיון רב הן ביחסי ציבור קלאסיים והן בשיווק דיגיטלי בעולם החרדי. בתפקידו מרכז ישראל את כלל פעילות החברה אל מול עיתונאים ומשפיענים מהחברה החרדית.

יניב שדה

מנהל Unik digital

ניסיון במכירות ושיווק של למעלה מ-15 שנה. מומחה בשיווק דיגיטלי, בניית אתרי תדמית וסחר, ניהול קמפיינים מגוונים וקידום אורגני של עמודי סושיאל לגופים פרטיים ועסקיים. בעל תואר ראשון במשפטים.

עדי אדרי

מנהלת תחום ריטייל

עוסקת בתחום יחסי הציבור והדוברות מאז שנת 2002, ובעלת ניסיון עשיר בכל תחומי הצרכנות והריטייל השונים. לאורך השנים ליוותה בהצלחה רבה מגוון רחב של לקוחות בתחומי הקמעונאות, צרכנות, בריאות, רכב, תעסוקה ומלונאות, כמו ליימן שליסל, עוף טוב, Expo תל אביב, מלונות פרימה, AllJobs ועוד.

אסף שניידר

מנהל תוכן

בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתפקידי כתיבה ועריכה בכירים. ניהל צוותים גדולים של כותבים, עורכים ומעצבים בדסק החדשות של "ידיעות אחרונות"

ברק כפיר

סמנכ"ל יח"צ

בעל ניסיון רב של מעל עשור בתחום היח"צ והדוברות, כולל במערכי הדוברות של ארגונים ציבוריים גדולים כגון דובר צה"ל ודוברות משרד המשפטים. בין לקוחותיו ניתן למצוא את AIG, Manpower, פורום ה-15 (הערים העצמאיות בישראל), התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית ועוד.

רותם ליבנת

יועצת דיגיטל

בעלת ניסיון מקצועי בתחום ניהול לקוח ממשרדי פרסום וכמנהלת שיווק דיגיטלי בארגונים חברתיים. בעלת תעודה כמומחית בשיווק דיגיטלי מהטכניון, ובעלת תואר ראשון במדע המדינה והיסטוריה מהאוניברסיטה העברית.

נועה אלרואי

יועצת תקשורת

החלה את דרכה בחטיבת דובר צה"ל כסגנית ראש מדור כתבים צבאיים ודוברת אוגדת הגליל. בשירותה קיבלה אות הצטיינות מטעם דובר צה"ל דאז, האלוף מוטי אלמוז, ומצטיינת דובר צה"ל במילואים.
בוגרת תואר ראשון במשפטים בתוכנית מצטיינים במרכז הבינתחומי הרצליה וכיום סטודנטית לתואר שני. במהלך לימודיה ביצעה התמחות במשלחת הישראלית לאו"ם כחלק מצוות הדוברות ובצוות לוועדה החמישית.

בין לקוחותיה במשרד תמצאו את משלחת האיחוד האירופי לישראל, בית החולים האנגלי בנצרת והמרכז הישראלי להתמכרויות.

אילה בראון

יועצת תקשורת

ילידת ירושלים. בוגרת מדרשית הרטמן ומכינת מיתרים-לכיש. החלה את דרכה בעולם התקשורת בדובר צה"ל, במסגרת שירותה ביחידה עבדה באופן שוטף אל מול כלל מערכות הטלוויזיה השונות בתקשורת הישראלית ולאחר מכן שירתה בתור הדוברת של חטיבת הגולן והחרמון.
בין לקוחותיה תוכלו למצוא את הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, ניהול פלטפורמות הדיגיטל של משלחת של האיחוד האירופי לישראל, ומגי וילנסקי מדיה בע"מ.

עידו פרנקו

יועץ דיגיטל

בוגר מערך דובר צה"ל. במסגרת שירותו בחטיבה שירת כדובר בנציגות פיקוד הדרום והיה חלק מדברור אירועים מבצעיים ויומיומיים.
בין לקוחותיו במשרד תוכלו למצוא את אולפני הרצליה, מותגי Mazda ו-BMW, כביש 6 חוצה צפון והנתיב המהיר.

נועם פייגנבאום

יועצת תקשורת

החלה את דרכה בעולם התקשורת כבר בתיכון, כדוברת מועצת התלמידים והנוער הארצית, לאחר מכן שירתה בחטיבת דובר צה"ל בעבודה מול כלל אתרי החדשות וערוצי הרדיו, דוברת החטיבה המרחבית גוש עציון ושירות קבע כמפקדת במדור צבא וחברה האמון על השתתפות מפקדי צה"ל בכנסים אזרחיים ואירוח ביקורי בכירים בצה"ל. בשירותה קיבלה אות הצטיינות מטעם דובר צה"ל דאז, האלוף מוטי אלמוז. סטודנטית לניהול ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה.

נסים דואק

בעלים

כמי שחיידק העשייה והרצון לחולל שינוי משכו אותו עוד מילדות, נסים ניהל קריירה בת עשור בעיתונות, במהלכה כבר בגיל 30 כיהן כעורך הראשי של המגזין הכלכלי "ממון" בעיתון ידיעות אחרונות. מאז הקמת החברה ב-2003, דואק משמש כאסטרטג ויועץ בכיר שהוביל שורה ארוכה של קמפיינים ציבוריים ופוליטיים, אשר רבים מהם עיצבו את סדר היום של החברה הישראלית.