מה השתנה

הציבוריות של השנה היא לא הציבוריות של השנה שעברה. אל תישארו מאחור

 

1. יש מדורת שבט אחת

כבר מעל רבע מאה שאין ממש תחרות בישראל על זהות משדר החדשות הפופולרי במדינה. ערוץ 2 ולאחריו 12 החזיקו בתואר הזה מאז אמצע שנות התשעים, ושום מתחרה לא ממש איים עליהם. באמצע היו פיצול הערוצים והחלפת האפיקים, שאולי היה מי שציפה שהוא ייצור שינוי כלשהו בהרגלי הצופים. אבל לא: גם אפיק 12 נשאר צרוב כ"ערוץ שתיים" באצבעות שלוחצות על כפתורי השלט.

הפער שנפתח בשנה האחרונה בין "חברת החדשות" (חדשות 12) למתיימרים להתחרות בה, ובעיקר חדשות 13, כבר לא משאיר מקום לספק: לישראל יש מדורת שבט אחת. בזמן משבר, ישראלים רוצים לקבל את המידע שלהם מיונית לוי ודני קושמרו, לא מאף אחד אחר. גם בעלי חדשות 13 הבינו את המסר ואחרי שמשדרי החדשות שלהם ירדו לשפל רייטינג של כשליש מזה של 12, החליטו לפני חודשיים להיפרד ממנכ"ל החברה, ישראל טוויטו, שבעצמו מונה לאחר שהמנכ"ל הקודם, גולן יוכפז, לא הצליח להביא את התוצאות המיוחלות וסיים את דרכו בערוץ.

האם אפשר להצביע באופן מובהק על דבר-מה חמקמק וקסום שפיצחו אנשי 12 ולא יודעים לעשות ב-13? ממש לא בטוח: אותו מאגר גנטי מצומצם, שמייצר בישראל אנשי תקשורת, הוליד את אלה גם אלה. מה שאומר, שמנהלי חדשות 13 יצטרכו באמת להמציא את הגלגל מחדש, ובאופן מהפכני, אם הם חפצי חיים.

 

2. העיתונאים עולים למגרש

סביב מערכות הבחירות, וסביב מלחמת הגישות למאבק בקורונה וסביב סוגיות נוספות, ראינו יותר מאי פעם בעבר עיתונאים שתופסים פוזיציה לא רק פרשנית, לא רק אידיאולוגית, אלא פוליטית של ממש. נחשפנו למי שחושב שבלתי סביר שבנט יהיה ראש ממשלה; מי סבור שיפעת שאשא-ביטון מקשה על המאבק בקורונה שלא לצורך; ומי גורס שמבצע "שומר החומות" היה אירוע בחירות. "טוב מאוד", מחרים-מחזיקים חלק מהצופים, זו השקיפות שכה ציפינו לה! עכשיו, סופסוף נדע מה האג'נדה המסתתרת מאחורי הדיווחים. אבל לא בטוח שזה כל כך טוב. כשהעיתונאי מכריז על העמדה שלו, הוא הופך הרבה יותר מחויב לה. פתאום יש לו אינטרס אישי שעמדה אחת תוכח כצודקת ואחרת כשגויה. הכבוד האישי שלו מונח על הכף. תוסיפו לתבשיל הזה את ההתמכרות לקרבות הלייקים ברשתות החברתיות, ומכאן קצרה הדרך לעיגול פינות. אולי כתב כזה לפתע ישכח לדווח על מה שלא נוח לו.
אולי הוא יוותר לעצמו על גיגול זריז שהיה מעלה שהטענות שהוא מהדהד הן פייק. אז האם באמת אין חשש שבהכנת דיווח חדשותי הכבוד יתחרה במחויבות לאמת? יש חשש.

 

3. קודם מצייצים

שנים ארוכות לאחר שהרשתות החברתיות פרצו לחיינו, המשיכה העיתונות ליהנות מגישה מועדפת למידע שמפרסמים פוליטיקאים ובעלי אינטרסים למיניהם. לא עוד. הודעות לעיתונות, פוליטיות, וגם מסחריות לעתים, מתפרסמות קודם כל ברשתות החברתיות, על-מנת למנוע את אפקט הפילטר הממסך של התקשורת. ההודעה לעיתונות מתה. תחי ההודעה לרשת.

 

4. אויבי העם החדשים – הלוביסטים

החקירה המשטרתית נגד חברת הלובינג הגדולה בישראלי – פוליסי – הנחיתה מכה נוספת על התחום. עצם אזכור התואר "לוביסטים" סביב מהלך חקיקה או רגולציה, כזה או אחר, מכתים את בעל העניין, עם עולם שלם של דימויים על קשר פסול ומעטפות שעוברות מתחת לשולחן. השרים בממשלת השינוי-ריפוי כבר מתחרים ביניהם מי יטיל מגבלות דרקוניות על הקשר עם הלוביסטים. בפועל, בעל עניין נדרש לגורם שיתווך את עניינו לגורמי הממשל, מולו יש בעלי עניין אחרים, והמחוקקים, השרים והרגולטורים הם לא תינוקות שנשבו. חמור מכך, כל אימת שלוביסט רשמי נדחק, מגיע במקומו לוביסט "אפור", לא מוסדר, שפועל בדיוק באזור הדמדומים הלא בריא שבין הון לבין שלטון.  

 

5. ממשלה חדשה – סדר יום תקשורתי חדש

תגידו מה שתגידו על בנימין נתניהו, הוא מעולם לא הואשם במניעת כותרות מכלי התקשורת. הגמילה מכהונתו כרה"מ אינה קלה עבור התקשורת, אבל רוחות השינוי מלבלבות באולפנים. אחד הבולטים שבהם הוא בייצוג החברה הערבית. פתאום מותו הפתאומי של חבר כנסת ערבי הוא נושא לכותרות ראשיות. פתאום משדרי החדשות מתעניינים בפוליטיקה פנים-ערבית, ואפילו באולפן חדשות 12 הוצב פרשן ערבי (מצוין!). נושאים נוספים שזוכים לעדנה מגיעים ממשרדים של שרות אמביציוזיות, שמשרדן הוא יותר מסידור עבודה עבורן: מרב מיכאלי, בחסות הפקקים, מביאה את התחבורה לכותרות הראשיות; תמר זנדברג, בזכות הקיץ המסויט ובגיבוי ג'ו ביידן, הופכת את משבר האקלים לראשונה לסוגייה חדשותית בישראל; יפעת שאשא-ביטון חלמה על משרד החינוך; ומירב כהן על שוויון חברתי.

Noa served for six years as an officer in the IDF Spokesperson’s unit, mainly in operational field units, including the Kfir Brigade and the Gaza Division, and took part in managing some of the most complex and well-publicized challenges and media crises’ that the IDF has faced in the past few years such as the Hebron shooting incident with Elor Azaria and the ongoing security deterioration in the area surrounding the Gaza strip. She is currently studying political science and sociology in The Academic College of Tel Aviv–Yaffo.

Noa Cohen

Media consultant

לילך דמתי

מנהלת משרד

בעלת ניסיון רב בעולם השיווק והפרסום, מילאה שורת תפקידים, ובהם מנהלת מכירות ומנהלת מסחרית בגופי מדיה שונים.

מתן גרינשטיין

מנכ"ל

מתן גרינשטיין, מנכ"ל

מתן שימש בתפקידים בכירים בחטיבת דובר צה"ל, בתפקידו האחרון כראש ענף התקשורת בחטיבה (בדרגת סא"ל)

שירותו של מתן בחטיבת דובר צה"ל נפרס על פני 15 שנה. בין השנים 2008-2011 כדובר פיקוד העורף ובין השנים 2011-2014 כראש מדור תא הכתבים הצבאיים בענף תקשורת ובמסגרת תפקיד זה ניהל את מדיניותו התקשורתית של צה"ל במהלך המבצעים  עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן

לאחר מכן מונה לפקד על יחידת ההסרטה של דובר צה"ל שריכזה את תחום המדיה ביחידה בשגרה ובחירום
גרינשטיין החל את דרכו בדוברות אוניברסיטת חיפה וזאת לצד לימודי תואר ראשון בהצטיינות בתקשורת במכללת עמק יזרעאל

הגר לוין

סמנכ"לית תפעול

בעלת ניסיון של למעלה מעשור בתקשורת וניהול קמפיינים מסחריים וציבוריים. פיתחה ב-unik את תחום ההפקה, וצברה רזומה מרשים של הפקות ללקוחות: מסיבות עיתונאים, אירועי מדיה, השקות בינלאומיות ועוד. בעלת תואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב.

עמית קרייזל

יועצת תקשורת

בוגרת מכינת גליל עליון, מדרשה למנהיגות חברתית. את שירותה הצבאי עשתה בחטיבת דובר צה"ל, ובמסגרתו הייתה דוברת חטיבת תותחנים. בין לקוחותיה במשרד תוכלו למצוא את פורום חברות הקדישא, מועצת הקהילות והקבוצות המשימתיות והבינתחומי.

שי כהן-ויינברגר

יועצת תקשורת

בוגרת מערך דובר צה"ל. במסגרת שירותה ביחידה עבדה באופן שוטף אל מול כלל מערכות התקשורת המודפסת בפריסה הארצית וכן אל מול אתרי האינטרנט השייכים להם.  בין לקוחותיה במשרד תוכלו למצוא את שפיר הנדסה בע"מ, מכון אהרן, הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו

מאיה ארדיטי

יועצת דיגיטל

בעלת תואר ראשון בפרסום ותקשורת שיווקית. בעלת ניסיון של ניהול לקוחות ממשרד פרסום וכמתאמת שיווק בחברת יבואנית רכב מובילה בארץ. בעיצומו של תואר שני במנהל עסקים

מיטל נעים

יועצת תקשורת

בעלת ניסיון של 20 שנה בתחום הייעוץ התקשורתי והאסטרטגי. במהלך השנים טיפלה במגוון רחב של לקוחות בתחום הכלכלה ושוק ההון. החל מחברות ציבוריות, חברות נדל"ן, בתי השקעות, גופי רגולציה וכלה בניהול משברים בגופים פיננסיים. בעלת תואר ראשון בניהול ותקשורת

שי פלטניק

יועצת תקשורת

שי פלטניק, יועצת תקשורת
שי היא בוגרת חטיבת דובר צה"ל, ואשת שטח אמיתית (כדוברת לשעבר של חטיבות שונות בגבול מצרים וירדן).
במסגרת שירותה ביחידה אף זכתה שי לאות ההצטיינות של היחידה לשנת 2020.
כיום, לצד עבודתה כיועצת תקשורת, לומדת שי תקשורת וניהול.

עידו דוד כהן

יועץ תקשורת

שירת בגלי צה"ל כמפיק, עורך ומגיש במחלקת החדשות, ולאחר מכן כעורך בחדשות 10 בתכניות כמו המהדורה המרכזית, 'היום שהיה', 'לילה כלכלי' ואחרות. עידו הוא גם עורך דין מוסמך, בוגר תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת תל אביב, שם שימש כעוזר מחקר לפרופ' איל גרוס והיה בין מייסדי ועורכי מאגר המידע המקוון "משפט ולהט"ב".

אורן ורמוס

ארט דירקטור

מעצב גרפי ופרסומאי, היה ארט דירקטור במשרדי פרסום מובילים. עומד מאחורי עשרות קמפיינים עבור מפרסמים כמו בזק, הוט, פיג'ו, פרטנר, טובורג, קינלי סודה, תאגיד השידור כאן ועוד. עיצב גם קמפיינים פוליטיים וחברתיים. בוגר המרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה, שם הוא מלמד כיום פרסום.

דקלה אברג'יל

עוזרת אישית לבעלי החברה

בעלת ניסיון רב במגזר הפוליטי והעסקי ובליווי קמפיינים ומאבקים. ליוותה בכנסת במשך 12 שנים את העשייה של השרים ויושבי ראש מפלגת מרצ לשעבר יוסי שריד ז"ל וחיים אורון (ג'ומס), ולאחר מכן עבדה 6 שנים עם יו"ר קבוצת הראל ביטוח ופיננסים.

נועם פייגנבאום

יועצת תקשורת

החלה את דרכה בעולם התקשורת כבר בתיכון, כדוברת מועצת התלמידים והנוער הארצית, לאחר מכן שירתה בחטיבת דובר צה"ל בעבודה מול כלל אתרי החדשות וערוצי הרדיו, דוברת החטיבה המרחבית גוש עציון ושירות קבע כמפקדת במדור צבא וחברה האמון על השתתפות מפקדי צה"ל בכנסים אזרחיים ואירוח ביקורי בכירים בצה"ל. בשירותה קיבלה אות הצטיינות מטעם דובר צה"ל דאז, האלוף מוטי אלמוז. סטודנטית לניהול ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה.

ישראל רובינשטיין

ראש המחלקה החרדית

בני-ברקי במקור ובנשמתו, תושב אופקים ובוגר ישיבת זרועה שבנגב. מומחה בתקשורת חרדית על כל גווניה. ייצג מספר רב של לקוחות בעלי פרופיל תקשורתי גבוה במהלך הקריירה שלו, בעל ניסיון רב הן ביחסי ציבור קלאסיים והן בשיווק דיגיטלי בעולם החרדי. בתפקידו מרכז ישראל את כלל פעילות החברה אל מול עיתונאים ומשפיענים מהחברה החרדית.

יניב שדה

מנהל Unik digital

ניסיון במכירות ושיווק של למעלה מ-15 שנה. מומחה בשיווק דיגיטלי, בניית אתרי תדמית וסחר, ניהול קמפיינים מגוונים וקידום אורגני של עמודי סושיאל לגופים פרטיים ועסקיים. בעל תואר ראשון במשפטים.

עדי אדרי

מנהלת תחום ריטייל

עוסקת בתחום יחסי הציבור והדוברות מאז שנת 2002, ובעלת ניסיון עשיר בכל תחומי הצרכנות והריטייל השונים. לאורך השנים ליוותה בהצלחה רבה מגוון רחב של לקוחות בתחומי הקמעונאות, צרכנות, בריאות, רכב, תעסוקה ומלונאות, כמו ליימן שליסל, עוף טוב, Expo תל אביב, מלונות פרימה, AllJobs ועוד.

אסף שניידר

מנהל תוכן

בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתפקידי כתיבה ועריכה בכירים. ניהל צוותים גדולים של כותבים, עורכים ומעצבים בדסק החדשות של "ידיעות אחרונות"

ברק כפיר

סמנכ"ל יח"צ

בעל ניסיון רב של מעל עשור בתחום היח"צ והדוברות, כולל במערכי הדוברות של ארגונים ציבוריים גדולים כגון דובר צה"ל ודוברות משרד המשפטים. בין לקוחותיו ניתן למצוא את AIG, Manpower, פורום ה-15 (הערים העצמאיות בישראל), התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית ועוד.

רותם ליבנת

יועצת דיגיטל

בעלת ניסיון מקצועי בתחום ניהול לקוח ממשרדי פרסום וכמנהלת שיווק דיגיטלי בארגונים חברתיים. בעלת תעודה כמומחית בשיווק דיגיטלי מהטכניון, ובעלת תואר ראשון במדע המדינה והיסטוריה מהאוניברסיטה העברית.

נועה אלרואי

יועצת תקשורת

החלה את דרכה בחטיבת דובר צה"ל כסגנית ראש מדור כתבים צבאיים ודוברת אוגדת הגליל. בשירותה קיבלה אות הצטיינות מטעם דובר צה"ל דאז, האלוף מוטי אלמוז, ומצטיינת דובר צה"ל במילואים.
בוגרת תואר ראשון במשפטים בתוכנית מצטיינים במרכז הבינתחומי הרצליה וכיום סטודנטית לתואר שני. במהלך לימודיה ביצעה התמחות במשלחת הישראלית לאו"ם כחלק מצוות הדוברות ובצוות לוועדה החמישית.

בין לקוחותיה במשרד תמצאו את משלחת האיחוד האירופי לישראל, בית החולים האנגלי בנצרת והמרכז הישראלי להתמכרויות.

אילה בראון

יועצת תקשורת

ילידת ירושלים. בוגרת מדרשית הרטמן ומכינת מיתרים-לכיש. החלה את דרכה בעולם התקשורת בדובר צה"ל, במסגרת שירותה ביחידה עבדה באופן שוטף אל מול כלל מערכות הטלוויזיה השונות בתקשורת הישראלית ולאחר מכן שירתה בתור הדוברת של חטיבת הגולן והחרמון.
בין לקוחותיה תוכלו למצוא את הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, ניהול פלטפורמות הדיגיטל של משלחת של האיחוד האירופי לישראל, ומגי וילנסקי מדיה בע"מ.

עידו פרנקו

יועץ דיגיטל

בוגר מערך דובר צה"ל. במסגרת שירותו בחטיבה שירת כדובר בנציגות פיקוד הדרום והיה חלק מדברור אירועים מבצעיים ויומיומיים.
בין לקוחותיו במשרד תוכלו למצוא את אולפני הרצליה, מותגי Mazda ו-BMW, כביש 6 חוצה צפון והנתיב המהיר.

נסים דואק

בעלים

כמי שחיידק העשייה והרצון לחולל שינוי משכו אותו עוד מילדות, נסים ניהל קריירה בת עשור בעיתונות, במהלכה כבר בגיל 30 כיהן כעורך הראשי של המגזין הכלכלי "ממון" בעיתון ידיעות אחרונות. מאז הקמת החברה ב-2003, דואק משמש כאסטרטג ויועץ בכיר שהוביל שורה ארוכה של קמפיינים ציבוריים ופוליטיים, אשר רבים מהם עיצבו את סדר היום של החברה הישראלית.