לך תתראיין

שמתם לב שבליץ הראיונות התחיל מוקדם השנה? למה זה קורה, והדברים שכל מרואיין ומרואיינת חייבים לדעת לפני שהם מתייצבים באולפן

בתור עם למוד סבל ובחירות, הריטואל הזה כבר צרוב לנו בקרניות ומקועקע לנו על עור התוף: בדרך כלל, זה קורה בישורת האחרונה, ימים ספורים לפני ההליכה לקלפי. המתח מורגש באוויר, עד כדי סכנה ברורה ומיידית של שימוש בקלישאת החמאה והסכין. רובצי האולפנים שכבר הפכו לחלק מהתפאורה מיטיבים את קשר העניבה, המגישות מזדקפות בכיסאותיהן. גבירותיי ורבותיי, הם מכריזים בעיניים נוצצות, התחיל "בליץ הראיונות של הרגע האחרון". ואז הם מספרים, ממש כמו בראשונה, על שיטתו הגאונית של נתניהו לרוץ מתחנת רדיו אזורית נידחת לאולפן טלוויזיה של ערוץ נישה נשכח לפוסט טיק-טוק עם פילטר של לחיים אדומות ואוזני עכברון – אף פורמט לא ייזנח. אף אוזן לא תישאר מבלי שנחשפה לסאונד בייטס הטריים. "גאון", יושבי האולפנים יסכמו בהנהון יודע כל.

הפעם הבליץ התחיל מוקדם מאוד, עוד בסוף פברואר, חודש לפני הבחירות. סיבה אפשרית אחת היא שאז הקמפיין עדיין התנהל תחת הגבלות הקורונה: אי אפשר היה לערוך עצרות או אירועים או מסעות ברחבי הארץ, וגם מצב הרוח הציבורי לא היה מי יודע מה. גם קמפיין דיגיטל, שרק לפני מערכת בחירות או שתיים נראו כמו נשק יום הדין של העתיד, התבררו כמשהו שלא מחזיק מערכת בחירות שלמה לבדו. כן, הם מגניבים. אבל להשפעה שלהם יש גבול. לכן נתניהו חוזר למדורת השבט הישנה. הריאיון הוותיק הוא שוב זירת ההתגוששות העיקרית. ולא רק מבחינת נתניהו. גם יריביו מוצאים את עצמם יושבים ונדרשים להשיב על שאלות.

אז אם אתם עומדים להתראיין, ולא משנה מי אתן, אלה חמשת הדברים העיקריים ששווה לזכור:

  1. ניצחון יכול להיות הפסד. זוכרים את "נה-נה-נה"? בריאיון שפתח את הבליץ, התקיל נתניהו את יונית לוי והותיר אותה מחייכת במבוכה, מנוצחת. בפעם הבאה, מול אודי סגל, הניסיון לשלוף אותו קלף מנצח נתקל באמירה מייבשת ומשתיקה של סגל. הלקח: כל הברקה שלך תילמד. בפעם הבאה יהיה לך קשה יותר. יבואו למפגש איתך עם יותר מוטיבציה, ותתקשה להתעלות על האפקט הראשוני. מה הלקח פה? לברור את הקרבות שלך ואת כלי הנשק שעימם מגיעים לשדה הקרב. לא תמיד צריך להגיע עם פצצות חודרות בונקרים.
  2. בלעדיות היא הזמנה לחבורה של נוקמים עם אלות שימתינו לך במורד הרחוב. כאשר שוקלים בלעדיות, יש דילמה קבועה. מצד אחד, הענקת בלעדיות (או ראשוניות) תעניק לך בולטות גדולה יותר. כלי התקשורת שזכה בך לפני כולם יהדהד את מסריך בעוצמות גדולות בהרבה, בהשוואה לריאיון לא בלעדי. אבל מנגד, מרואיינים שהעניקו בלעדיות צריכים לזכור שלכלי התקשורת האחרים, המאוכזבים והזועמים, יש מאה דרכים יצירתיות לנקום. הם יכולים לנקוט מה שמכונה בחדרי-חדרים של מערכות מסוימות "נשרוף אותך בתעשייה". כלומר, מבחינתם לא יהיה לך קיום עד שיעבור מספיק זמן והזעם ישכך, או עד שאנשיך ייאלצו לנהל מו"מ על תנאי הסולחה. פשוט תיעלם או תיעלמי מהמכ"מ של אותה מערכת. וזה עוד במקרה הטוב. במקרה הרע, מערכת נקמנית וכוחנית יכולה לפרסם, ממש במין צירוף מקרים קוסמי שכזה, אייטם שלילי וגורם נזק מבחינתך.
  3. אסור לחזור על שטיקים. היה לך ריאיון מעולה? מצוין, זה לא יספיק לפעם הבאה. את הסאונד בייט או המחווה הפיזית ששייפת ביד אומן ותרגלת שעות מול המראה תיאלץ לאפסן. אם תשתמש בהם שוב ושוב, יש סיכוי שיתחילו לתהות מה בדיוק עובר עליך. יש קו גבול עדין מאוד בין סאונד בייט, שחזרה מושכלת עליו באינטונציה ובהקשרים קבועים ומתוכננים הופכת לציר מרכזי בכל ריאיון ומקבעת מסרים – לבין תחושה שהטיפוס הזה נשמע כמו מכשיר מקולקל, ישן ולא עדכני. וזה נכון גם בראייה שהיא יותר זום אאוט: היתקעות על ז'אנר קבוע של שטיקים היא בעייתית. אם המאזינים והצופים יודעים שתמיד המוב הבא שלך יהיה ניסוח צירוף מלים ילדותי וקליט – לא בטוח שהקשב שלהם לא ייאטם והכל כבר יישמע להם אותם הדבר. עומדת לרשותך קופסת צבעים שלמה – ביטויים קליטים, מחוות ידיים, שימוש בתפאורה ובאביזרים (מפת המזרח התיכון מאחוריך? או אולי ארון הספרים היהודי?), שימוש במשפחה, הצגת גרפים ועוד ועוד. שם המשחק הוא גיוון, גיוון ועוד פעם גיוון.
  4. עבדו על שפת הגוף. בעולם רווי מערכות הבחירות, כולנו הפכנו למומחים. כולנו יודעים לזהות מה אומרת נגיעה בלתי רצונית באף או מתי משתעלים. אף אחד מאיתנו לא יפספס מבט מלוכסן רושף לעבר המראיינת או המראיין. ולחליפין, כולנו יודעים לזהות עיניים נואשות שמחפשות תשובה בנקודה בלתי מוגדרת באופק. או כתפיים שמוטות וקול שנסדק באמצע משפט. ואם לא אנחנו נהיה אלה שמזהים את כל אלה, אפשר לסמוך על המגיבים והליצנים ברשתות החברתיות. אחת מהנפשות הטובות שם בוודאי תאתר כל נפילה, קטנה כגדולה. גירדת באף? השתעלת? השתנקת? פילבלת? מזל טוב, הפכת ל-meme או לגיף מונפש ונשלחת ברבבות עותקים לאלפי קבוצות וואטסאפ – ולא מהסיבות הנכונות מבחינתך. איש לא כיוון לרקתך אקדח כשבחרת ללכת לעולם הציבורי. המינימום הוא לדעת שזהו מקצוע, ולהתכונן לריאיון ברמות הכי גבוהות והכי דקדקניות.
  5. להבין שהעיתונות נמצאת במלחמה עם הרשתות החברתיות ואתם בתווך. מול הצמיחה והדומיננטיות של השיח ברשתות, כל מה שיש לעיתונות הוא שאיפתה להיות אוטוריטת האמת. אם ברשתות יש אינסוף היגדים וטענות שכל אחד מהם הוא אמת אלטרנטיבית מטעם עצמו, העיתונות המסורתית נאחזת ביתרונה היחסי היחיד: אצלה הדברים נבדקים ויש מי שתפקידם לתווך את המציאות ולומר מה אמת עובדתית ומה לא.

לכן, מי שמתייצבים מול המצלמות באולפנים צריכים לקחת בחשבון שהם עלולים לעבור בדיקת עובדות בזמן אמת. נכון, לעת עתה ניכרת התלהבות מועטה יחסית בקרב מערכות חדשות לגייס מערך של בודקי עובדות אונליין, שיתריעו בזמן אמת, מהקונטרול היישר לאוזניות של המראיינים. כנראה עניין של השקעה שלאף אחד אין את הכיסים העמוקים כדי ליישם אותה. אבל בטווחי זמנים של שעות או ימים – או חשוב מזה, הריאיון הבא, גם אם הוא אצל המתחרים – היכולת הזו בהחלט קיימת בקרב מערכות. וסביר שיכולת זו תלך ותשתכלל ככל שהפעילות המקבילה ברשתות, שלא חסרים בהן בודקי עובדות מטעם עצמם, תגרה את התקשורת המסורתית לא להישאר מאחור.

(וחוץ מזה, אנחנו מזכירים בנימוס, שאנחנו מציעים סדנאות הכנה לריאיונות מול מצלמה, בהובלת אלון מיטלפונקט ממשרדנו, לשעבר כתב חדשות החוץ של ערוץ 13)

חלי אריה

יועצת תקשורת

בוגרת תואר ראשון בפרסום ובתקשורת שיווקית.

בעלת ניסיון רב בניהול פרויקטים מורכבים תחת לוחות זמנים צפופים ובניהול אירועים גדולים ללקוחות פרטיים ועסקיים.

בתחום יחסי הציבור חלי התמקצעה בעולמות הצרכנות ועומדת בקשר שוטף עם מגוון רחב של לקוחות מהמובילים בשוק.

לילך דמתי

מנהלת משרד

בעלת ניסיון רב בעולם השיווק והפרסום, מילאה שורת תפקידים, ובהם מנהלת מכירות ומנהלת מסחרית בגופי מדיה שונים.

מתן גרינשטיין

מנכ"ל

מתן גרינשטיין, מנכ"ל

מתן שימש בתפקידים בכירים בחטיבת דובר צה"ל, בתפקידו האחרון כראש ענף התקשורת בחטיבה (בדרגת סא"ל)

שירותו של מתן בחטיבת דובר צה"ל נפרס על פני 15 שנה. בין השנים 2008-2011 כדובר פיקוד העורף ובין השנים 2011-2014 כראש מדור תא הכתבים הצבאיים בענף תקשורת ובמסגרת תפקיד זה ניהל את מדיניותו התקשורתית של צה"ל במהלך המבצעים  עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן

לאחר מכן מונה לפקד על יחידת ההסרטה של דובר צה"ל שריכזה את תחום המדיה ביחידה בשגרה ובחירום
גרינשטיין החל את דרכו בדוברות אוניברסיטת חיפה וזאת לצד לימודי תואר ראשון בהצטיינות בתקשורת במכללת עמק יזרעאל

הגר לוין

סמנכ"לית תפעול

בעלת ניסיון של למעלה מעשור בתקשורת וניהול קמפיינים מסחריים וציבוריים. פיתחה ב-unik את תחום ההפקה, וצברה רזומה מרשים של הפקות ללקוחות: מסיבות עיתונאים, אירועי מדיה, השקות בינלאומיות ועוד. בעלת תואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב.

עמית קרייזל

יועצת תקשורת

בוגרת מכינת גליל עליון, מדרשה למנהיגות חברתית. את שירותה הצבאי עשתה בחטיבת דובר צה"ל, ובמסגרתו הייתה דוברת חטיבת תותחנים. בין לקוחותיה במשרד תוכלו למצוא את פורום חברות הקדישא, מועצת הקהילות והקבוצות המשימתיות והבינתחומי.

שי כהן-ויינברגר

יועצת תקשורת

בוגרת מערך דובר צה"ל. במסגרת שירותה ביחידה עבדה באופן שוטף אל מול כלל מערכות התקשורת המודפסת בפריסה הארצית וכן אל מול אתרי האינטרנט השייכים להם.  בין לקוחותיה במשרד תוכלו למצוא את שפיר הנדסה בע"מ, מכון אהרן, הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו

מאיה ארדיטי

יועצת דיגיטל

בעלת תואר ראשון בפרסום ותקשורת שיווקית. בעלת ניסיון של ניהול לקוחות ממשרד פרסום וכמתאמת שיווק בחברת יבואנית רכב מובילה בארץ. בעיצומו של תואר שני במנהל עסקים

מיטל נעים

יועצת תקשורת

בעלת ניסיון של 20 שנה בתחום הייעוץ התקשורתי והאסטרטגי. במהלך השנים טיפלה במגוון רחב של לקוחות בתחום הכלכלה ושוק ההון. החל מחברות ציבוריות, חברות נדל"ן, בתי השקעות, גופי רגולציה וכלה בניהול משברים בגופים פיננסיים. בעלת תואר ראשון בניהול ותקשורת

שי פלטניק

יועצת דיגיטל

שי פלטניק, יועצת דיגיטל
שי היא בוגרת חטיבת דובר צה"ל, ואשת שטח אמיתית (כדוברת לשעבר של חטיבות שונות בגבול מצרים וירדן).
במסגרת שירותה ביחידה אף זכתה שי לאות ההצטיינות של היחידה לשנת 2020.
כיום, לצד עבודתה כיועצת תקשורת, לומדת שי תקשורת וניהול.

עידו דוד כהן

יועץ תקשורת

שירת בגלי צה"ל כמפיק, עורך ומגיש במחלקת החדשות, ולאחר מכן כעורך בחדשות 10 בתכניות כמו המהדורה המרכזית, 'היום שהיה', 'לילה כלכלי' ואחרות. עידו הוא גם עורך דין מוסמך, בוגר תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת תל אביב, שם שימש כעוזר מחקר לפרופ' איל גרוס והיה בין מייסדי ועורכי מאגר המידע המקוון "משפט ולהט"ב".

אורן ורמוס

ארט דירקטור

מעצב גרפי ופרסומאי, היה ארט דירקטור במשרדי פרסום מובילים. עומד מאחורי עשרות קמפיינים עבור מפרסמים כמו בזק, הוט, פיג'ו, פרטנר, טובורג, קינלי סודה, תאגיד השידור כאן ועוד. עיצב גם קמפיינים פוליטיים וחברתיים. בוגר המרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה, שם הוא מלמד כיום פרסום.

דקלה אברג'יל

עוזרת אישית לבעלי החברה

בעלת ניסיון רב במגזר הפוליטי והעסקי ובליווי קמפיינים ומאבקים. ליוותה בכנסת במשך 12 שנים את העשייה של השרים ויושבי ראש מפלגת מרצ לשעבר יוסי שריד ז"ל וחיים אורון (ג'ומס), ולאחר מכן עבדה 6 שנים עם יו"ר קבוצת הראל ביטוח ופיננסים.

Noa served for six years as an officer in the IDF Spokesperson’s unit, mainly in operational field units, including the Kfir Brigade and the Gaza Division, and took part in managing some of the most complex and well-publicized challenges and media crises’ that the IDF has faced in the past few years such as the Hebron shooting incident with Elor Azaria and the ongoing security deterioration in the area surrounding the Gaza strip. She is currently studying political science and sociology in The Academic College of Tel Aviv–Yaffo.

Noa Cohen

Media consultant

ישראל רובינשטיין

ראש המחלקה החרדית

בני-ברקי במקור ובנשמתו, תושב אופקים ובוגר ישיבת זרועה שבנגב. מומחה בתקשורת חרדית על כל גווניה. ייצג מספר רב של לקוחות בעלי פרופיל תקשורתי גבוה במהלך הקריירה שלו, בעל ניסיון רב הן ביחסי ציבור קלאסיים והן בשיווק דיגיטלי בעולם החרדי. בתפקידו מרכז ישראל את כלל פעילות החברה אל מול עיתונאים ומשפיענים מהחברה החרדית.

יניב שדה

מנהל Unik digital

ניסיון במכירות ושיווק של למעלה מ-15 שנה. מומחה בשיווק דיגיטלי, בניית אתרי תדמית וסחר, ניהול קמפיינים מגוונים וקידום אורגני של עמודי סושיאל לגופים פרטיים ועסקיים. בעל תואר ראשון במשפטים.

עדי אדרי

מנהלת תחום ריטייל

עוסקת בתחום יחסי הציבור והדוברות מאז שנת 2002, ובעלת ניסיון עשיר בכל תחומי הצרכנות והריטייל השונים. לאורך השנים ליוותה בהצלחה רבה מגוון רחב של לקוחות בתחומי הקמעונאות, צרכנות, בריאות, רכב, תעסוקה ומלונאות, כמו ליימן שליסל, עוף טוב, Expo תל אביב, מלונות פרימה, AllJobs ועוד.

אסף שניידר

מנהל תוכן

בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתפקידי כתיבה ועריכה בכירים. ניהל צוותים גדולים של כותבים, עורכים ומעצבים בדסק החדשות של "ידיעות אחרונות"

ברק כפיר

סמנכ"ל יח"צ

בעל ניסיון רב של מעל עשור בתחום היח"צ והדוברות, כולל במערכי הדוברות של ארגונים ציבוריים גדולים כגון דובר צה"ל ודוברות משרד המשפטים. בין לקוחותיו ניתן למצוא את AIG, Manpower, פורום ה-15 (הערים העצמאיות בישראל), התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית ועוד.

רותם ליבנת

יועצת דיגיטל

בעלת ניסיון מקצועי בתחום ניהול לקוח ממשרדי פרסום וכמנהלת שיווק דיגיטלי בארגונים חברתיים. בעלת תעודה כמומחית בשיווק דיגיטלי מהטכניון, ובעלת תואר ראשון במדע המדינה והיסטוריה מהאוניברסיטה העברית.

נועה אלרואי

יועצת תקשורת

החלה את דרכה בחטיבת דובר צה"ל כסגנית ראש מדור כתבים צבאיים ודוברת אוגדת הגליל. בשירותה קיבלה אות הצטיינות מטעם דובר צה"ל דאז, האלוף מוטי אלמוז, ומצטיינת דובר צה"ל במילואים.
בוגרת תואר ראשון במשפטים בתוכנית מצטיינים במרכז הבינתחומי הרצליה וכיום סטודנטית לתואר שני. במהלך לימודיה ביצעה התמחות במשלחת הישראלית לאו"ם כחלק מצוות הדוברות ובצוות לוועדה החמישית.

בין לקוחותיה במשרד תמצאו את משלחת האיחוד האירופי לישראל, בית החולים האנגלי בנצרת והמרכז הישראלי להתמכרויות.

אילה בראון

יועצת תקשורת

ילידת ירושלים. בוגרת מדרשית הרטמן ומכינת מיתרים-לכיש. החלה את דרכה בעולם התקשורת בדובר צה"ל, במסגרת שירותה ביחידה עבדה באופן שוטף אל מול כלל מערכות הטלוויזיה השונות בתקשורת הישראלית ולאחר מכן שירתה בתור הדוברת של חטיבת הגולן והחרמון.
בין לקוחותיה תוכלו למצוא את הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, ניהול פלטפורמות הדיגיטל של משלחת של האיחוד האירופי לישראל, ומגי וילנסקי מדיה בע"מ.

עידו פרנקו

יועץ דיגיטל

בוגר מערך דובר צה"ל. במסגרת שירותו בחטיבה שירת כדובר בנציגות פיקוד הדרום והיה חלק מדברור אירועים מבצעיים ויומיומיים.
בין לקוחותיו במשרד תוכלו למצוא את אולפני הרצליה, מותגי Mazda ו-BMW, כביש 6 חוצה צפון והנתיב המהיר.

נועם פייגנבאום

יועצת תקשורת

החלה את דרכה בעולם התקשורת כבר בתיכון, כדוברת מועצת התלמידים והנוער הארצית, לאחר מכן שירתה בחטיבת דובר צה"ל בעבודה מול כלל אתרי החדשות וערוצי הרדיו, דוברת החטיבה המרחבית גוש עציון ושירות קבע כמפקדת במדור צבא וחברה האמון על השתתפות מפקדי צה"ל בכנסים אזרחיים ואירוח ביקורי בכירים בצה"ל. בשירותה קיבלה אות הצטיינות מטעם דובר צה"ל דאז, האלוף מוטי אלמוז. סטודנטית לניהול ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה.

נסים דואק

בעלים

כמי שחיידק העשייה והרצון לחולל שינוי משכו אותו עוד מילדות, נסים ניהל קריירה בת עשור בעיתונות, במהלכה כבר בגיל 30 כיהן כעורך הראשי של המגזין הכלכלי "ממון" בעיתון ידיעות אחרונות. מאז הקמת החברה ב-2003, דואק משמש כאסטרטג ויועץ בכיר שהוביל שורה ארוכה של קמפיינים ציבוריים ופוליטיים, אשר רבים מהם עיצבו את סדר היום של החברה הישראלית.