לא בטיק טק

הפוליטיקאים קופצים ראש לעולם הרשתות החברתיות. כך תימנעו ממבוכות שיישמרו לדיראון עולם

פוליטיקאים (וחלק קטן מאנשי העסקים לשמחתנו) מרגישים שהם חייבים לקפוץ על עגלת הסושיאל והדיגיטל. ולרוב, הם צודקים. הבעיה היא, שהעגלה הזו טסה מהר, והדרך לא מוכרת ולא תמיד סלולה. רשתות חברתיות מתרבות, צצות, יוצאות מהאופנה. פיצ'רים חדשים נולדים, צוברים תאוצה או מתגלים כפלופ ומתים בשקט (ע"ע fleets של טוויטר, זכרו לברכה). האתגר של הפוליטיקאים, ושל דמויות בכירות אחרות שרוצות לא לפספס את הטרנד התקשורתי של הרגע, הוא ליצור את השידוך הנכון בין הפעולה התקשורתית, הפלטפורמה והתוכן. כאשר אחד או יותר מהרכיבים הללו צולע – התוצאה היא התרסקות מביכה. זה בדיוק מה שקרה לשרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי (שבאופן אישי אנחנו מאוד אוהבים).

כאשר יצרנית הגלידה בן אנד ג'ריס הודיעה כי היא החליטה להפסיק לשווק את המוצרים שלה בשטחים, פוליטיקאים ישראלים מיהרו להתחרות זה בזה מי יתרעם, יזדעזע ויגנה בווליום הכי גבוה את עריצי הגלידה מוורמונט. גם שרת הכלכלה שחררה סרטון בטיק-טוק, הרשת הפופולרית בקרב ילדים וצעירים, כשהיא משליכה לפח את גביע הגלידה.

כעבור שעות ספורות הסתבר שהתמונה מורכבת יותר: ברקע ההודעה של הנהלת בן אנד ג'ריס היו חילוקי דעות ממושכים עם בעל הרישיון הישראלי. משסירב לבצע את ההחלטה של חברת האם, שלא לשווק את המוצרים בשטחים שבהם החוק הישראלי לא חל, נאמר לו כי על רקע זה הוא צפוי לאבד את הרישיון בעוד כשנה וחצי. לפתע, התברר שהסיפור הוא על מפעל ותיק בדרום, שמעסיק עובדים רבים ומרחפת עליו סכנת סגירה.

אז איך מונעים את רגע המבוכה הבא? על מה צריך לחשוב לפני שלוחצים על אנטר וכבר מאוחר מדי? מהם הטיפים להישרדות בעידן הטיקטוק?

  1. הישארו באזור הנוחות שלכם. מאוד מאוד מפתה להתייצב מול המצלמה, לנשום עמוק והופ – להפוך לכוכב רשת שגורף מיליוני לייקים. הרי נראה כאילו זה מצליח להם בקלות, אז למה לא לי? אבל מה לעשות: לא כל אחד טאלנט, לא כל אחד שחקן ולרוב התוצאה נראית מגוחכת. כאשר המעמד נראה מבוים ומדוקלם, זועק "אולי בטייק ה-17 זה ייראה טבעי" אז התוצאה היא מה שמכונה אצל קהל היעד: "קרינג'".

וזה שאיש הדיגיטל או הדובר לא ההין לומר לך שאין לך את זה, לא הופך אותך למועמדת בולטת ב"הכוכב הבא". זה לא שאין פוליטיקאים נטולי סטאר קוואליטי ובעלי יכולת להקדיש את כל-כולם להפקת סרטונים מגניבים ומשקיעים. היי, אחד מהם אפילו היה פה ראש ממשלה 15 שנה. אבל זו בדיוק הנקודה: אפילו אצל נתניהו, שהצטיין בזה ברמה עולמית, השטיק שלו היה יעיל עד שכבר לא היה יעיל. אז קל וחומר מי שהופעותיו מול המצלמה צולעות.

  1. המעמד מחייב. אל תהיו מירי רגב. שר צריך להתנהג כמו שר, פקיד כמו פקיד, ראש ממשלה כמו ראש ממשלה. חלק מההערכה שהציבור רוחש לכם, הוא בזכות התפקיד שאתם ממלאים. והתפקיד גדול יותר מכם. בכלל, זכרו שאת החשיפה לא צריך למדוד באופן כמותי, אלא באופן איכותי – והציבור מעריך מי שלא רודף אחר חשיפה, ומותיר מעט סוד ומסתורין סביבו.

אנחנו נמצאים כיום בתקופה של היגמלות מעידן פוליטי שלם. אחד מהסממנים הבולטים של העידן הקודם היה ההיכחדות של ההכרה שיש במערכת הפוליטית דברים שפשוט "אינם נעשים". בעידן שהסתיים, הכול נעשה. לא היתה תהום שאליה דמויות פוליטיות לא הידרדרו בשקיקה רבה. וזה כלל גם התכתשויות מילוליות בטוויטר, סרטונים בוטים בפייסבוק ומה לא. עכשיו יש הזדמנות לתקן.

  1. החיפזון מהשטן. על פניו, החיפזון הוא דווקא היתרון הגדול של עולם הרשתות. כי מי שילחץ על ההדק הכי מהר, הראשון לפני כולם, עשוי להיות זה שיזכה בכל הקופה. אולי, למשך כמה שעות, יהיה עליו דיבור: שהוא מגניב, שהוא פיצח את זה. יעשו לו share. או retweet. אולי איזשהו ניסוח חכם שלו יהפוך בבת-אחת למטבע לשון שמצטטים בכל מקום. יגררו אחריו. זה עולם תקשורתי של תגובות מהירות, ושל סיכונים גדולים.

אבל העובדה שהרשתות החברתיות מאפשרות חיבור מיידי לניוז-סייקל ושאפשר להעלות תכנים בו-ברגע, לא אומרת שצריך לרוץ ולהפיק משהו בלי בדיקה מינימלית. זה המלכוד הגדול: עידן הרשתות מחסל את העיתונות המסורתית – אבל לא מייתר את המסורות הבסיסיות שלה, ובראשן בדיקת עובדות. גיגול קטן, זה כל מה שנדרש כדי לראות את התמונה השלמה, לגלות פרט שלא היה ידוע ולמנוע בושה גדולה.

  1. לא לשכוח את העיתונות הישנה. בסופו של דבר, הרי עבורה עושים הכול. צריך להודות: השימוש ברשתות החברתיות נעשה לא רק כדי לגרוף לייקים, אלא גם כדי להשיג את הפולו-אפ, את הסיקור המסורתי שמשמש כמכפיל כוח. אבל צריך לזכור, שכמו שהעיתונות המסורתית יודעת לצטט וללטף, היא גם יודעת לעקוץ ולהצליף, אם הפעולה התהפכה עליך. גם אז היא תהיה מכפיל כוח: של מבוכה ורצון לטמון את עצמך בין חריצי המרצפות.

לכן, כאשר מתכננים פעילות רשת כלשהי, צריך לחשוב היטב על הנגזרת שלה – הצורה בה היא תסוקר על-ידי מערכות סדורות.

  1. ואם כבר החלטתם. אוקיי, הלכתם על זה. אז לפחות ודאו שמה שאתם עומדים לצלם הוא אכן פעולה מעניינת מחד, ומתכתבת עם ערכי המותג שלכם מאידך. הסגנון הצפון-קוריאני של "קים מצטלם עם דברים" לא עובר, מקסימום דינו להפוך לממים על חשבונכם.

6. לצאת מהטוויטר. או לפחות לגשת אליו בזהירות המרבית. טוויטר הוא זירה מתוחכמת, סרקסטית, מרושעת מאוד ובעיקר בעלת זיכרון של פיל. כל פדיחה שלכם, כל אמירה שהתהפכה עם הזמן, כל תגובה מהירה שהתבררה כנמהרת – ייענו על ידי צבא של מרושעים מקצועיים. ואלה לא סתם מרושעים: אלה אנשים שבחלקם הגדול הם עיתונאים שכבר לא ברור מה פה ה-day job שלהם: צייצנות או עבודה במערכות שלהם. כך שבטוויטר, הסכנה הגדולה היא שלא די בכך שתתבזו – אלא גם תתבזו מול כתבים ופרשנים שישמחו לעלוב בכם במישרין, וגם יזכרו לכם את השטות כאשר יסירו את כובע הצייצן ויחבשו את כובע הפרשן כבד הראש בעיתון.

חלי אריה

יועצת תקשורת

בוגרת תואר ראשון בפרסום ובתקשורת שיווקית.

בעלת ניסיון רב בניהול פרויקטים מורכבים תחת לוחות זמנים צפופים ובניהול אירועים גדולים ללקוחות פרטיים ועסקיים.

בתחום יחסי הציבור חלי התמקצעה בעולמות הצרכנות ועומדת בקשר שוטף עם מגוון רחב של לקוחות מהמובילים בשוק.

לילך דמתי

מנהלת משרד

בעלת ניסיון רב בעולם השיווק והפרסום, מילאה שורת תפקידים, ובהם מנהלת מכירות ומנהלת מסחרית בגופי מדיה שונים.

מתן גרינשטיין

מנכ"ל

מתן גרינשטיין, מנכ"ל

מתן שימש בתפקידים בכירים בחטיבת דובר צה"ל, בתפקידו האחרון כראש ענף התקשורת בחטיבה (בדרגת סא"ל)

שירותו של מתן בחטיבת דובר צה"ל נפרס על פני 15 שנה. בין השנים 2008-2011 כדובר פיקוד העורף ובין השנים 2011-2014 כראש מדור תא הכתבים הצבאיים בענף תקשורת ובמסגרת תפקיד זה ניהל את מדיניותו התקשורתית של צה"ל במהלך המבצעים  עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן

לאחר מכן מונה לפקד על יחידת ההסרטה של דובר צה"ל שריכזה את תחום המדיה ביחידה בשגרה ובחירום
גרינשטיין החל את דרכו בדוברות אוניברסיטת חיפה וזאת לצד לימודי תואר ראשון בהצטיינות בתקשורת במכללת עמק יזרעאל

הגר לוין

סמנכ"לית תפעול

בעלת ניסיון של למעלה מעשור בתקשורת וניהול קמפיינים מסחריים וציבוריים. פיתחה ב-unik את תחום ההפקה, וצברה רזומה מרשים של הפקות ללקוחות: מסיבות עיתונאים, אירועי מדיה, השקות בינלאומיות ועוד. בעלת תואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב.

עמית קרייזל

יועצת תקשורת

בוגרת מכינת גליל עליון, מדרשה למנהיגות חברתית. את שירותה הצבאי עשתה בחטיבת דובר צה"ל, ובמסגרתו הייתה דוברת חטיבת תותחנים. בין לקוחותיה במשרד תוכלו למצוא את פורום חברות הקדישא, מועצת הקהילות והקבוצות המשימתיות והבינתחומי.

שי כהן-ויינברגר

יועצת תקשורת

בוגרת מערך דובר צה"ל. במסגרת שירותה ביחידה עבדה באופן שוטף אל מול כלל מערכות התקשורת המודפסת בפריסה הארצית וכן אל מול אתרי האינטרנט השייכים להם.  בין לקוחותיה במשרד תוכלו למצוא את שפיר הנדסה בע"מ, מכון אהרן, הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו

מאיה ארדיטי

יועצת דיגיטל

בעלת תואר ראשון בפרסום ותקשורת שיווקית. בעלת ניסיון של ניהול לקוחות ממשרד פרסום וכמתאמת שיווק בחברת יבואנית רכב מובילה בארץ. בעיצומו של תואר שני במנהל עסקים

מיטל נעים

יועצת תקשורת

בעלת ניסיון של 20 שנה בתחום הייעוץ התקשורתי והאסטרטגי. במהלך השנים טיפלה במגוון רחב של לקוחות בתחום הכלכלה ושוק ההון. החל מחברות ציבוריות, חברות נדל"ן, בתי השקעות, גופי רגולציה וכלה בניהול משברים בגופים פיננסיים. בעלת תואר ראשון בניהול ותקשורת

שי פלטניק

יועצת דיגיטל

שי פלטניק, יועצת דיגיטל
שי היא בוגרת חטיבת דובר צה"ל, ואשת שטח אמיתית (כדוברת לשעבר של חטיבות שונות בגבול מצרים וירדן).
במסגרת שירותה ביחידה אף זכתה שי לאות ההצטיינות של היחידה לשנת 2020.
כיום, לצד עבודתה כיועצת תקשורת, לומדת שי תקשורת וניהול.

עידו דוד כהן

יועץ תקשורת

שירת בגלי צה"ל כמפיק, עורך ומגיש במחלקת החדשות, ולאחר מכן כעורך בחדשות 10 בתכניות כמו המהדורה המרכזית, 'היום שהיה', 'לילה כלכלי' ואחרות. עידו הוא גם עורך דין מוסמך, בוגר תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת תל אביב, שם שימש כעוזר מחקר לפרופ' איל גרוס והיה בין מייסדי ועורכי מאגר המידע המקוון "משפט ולהט"ב".

אורן ורמוס

ארט דירקטור

מעצב גרפי ופרסומאי, היה ארט דירקטור במשרדי פרסום מובילים. עומד מאחורי עשרות קמפיינים עבור מפרסמים כמו בזק, הוט, פיג'ו, פרטנר, טובורג, קינלי סודה, תאגיד השידור כאן ועוד. עיצב גם קמפיינים פוליטיים וחברתיים. בוגר המרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה, שם הוא מלמד כיום פרסום.

דקלה אברג'יל

עוזרת אישית לבעלי החברה

בעלת ניסיון רב במגזר הפוליטי והעסקי ובליווי קמפיינים ומאבקים. ליוותה בכנסת במשך 12 שנים את העשייה של השרים ויושבי ראש מפלגת מרצ לשעבר יוסי שריד ז"ל וחיים אורון (ג'ומס), ולאחר מכן עבדה 6 שנים עם יו"ר קבוצת הראל ביטוח ופיננסים.

Noa served for six years as an officer in the IDF Spokesperson’s unit, mainly in operational field units, including the Kfir Brigade and the Gaza Division, and took part in managing some of the most complex and well-publicized challenges and media crises’ that the IDF has faced in the past few years such as the Hebron shooting incident with Elor Azaria and the ongoing security deterioration in the area surrounding the Gaza strip. She is currently studying political science and sociology in The Academic College of Tel Aviv–Yaffo.

Noa Cohen

Media consultant

ישראל רובינשטיין

ראש המחלקה החרדית

בני-ברקי במקור ובנשמתו, תושב אופקים ובוגר ישיבת זרועה שבנגב. מומחה בתקשורת חרדית על כל גווניה. ייצג מספר רב של לקוחות בעלי פרופיל תקשורתי גבוה במהלך הקריירה שלו, בעל ניסיון רב הן ביחסי ציבור קלאסיים והן בשיווק דיגיטלי בעולם החרדי. בתפקידו מרכז ישראל את כלל פעילות החברה אל מול עיתונאים ומשפיענים מהחברה החרדית.

יניב שדה

מנהל Unik digital

ניסיון במכירות ושיווק של למעלה מ-15 שנה. מומחה בשיווק דיגיטלי, בניית אתרי תדמית וסחר, ניהול קמפיינים מגוונים וקידום אורגני של עמודי סושיאל לגופים פרטיים ועסקיים. בעל תואר ראשון במשפטים.

עדי אדרי

מנהלת תחום ריטייל

עוסקת בתחום יחסי הציבור והדוברות מאז שנת 2002, ובעלת ניסיון עשיר בכל תחומי הצרכנות והריטייל השונים. לאורך השנים ליוותה בהצלחה רבה מגוון רחב של לקוחות בתחומי הקמעונאות, צרכנות, בריאות, רכב, תעסוקה ומלונאות, כמו ליימן שליסל, עוף טוב, Expo תל אביב, מלונות פרימה, AllJobs ועוד.

אסף שניידר

מנהל תוכן

בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתפקידי כתיבה ועריכה בכירים. ניהל צוותים גדולים של כותבים, עורכים ומעצבים בדסק החדשות של "ידיעות אחרונות"

ברק כפיר

סמנכ"ל יח"צ

בעל ניסיון רב של מעל עשור בתחום היח"צ והדוברות, כולל במערכי הדוברות של ארגונים ציבוריים גדולים כגון דובר צה"ל ודוברות משרד המשפטים. בין לקוחותיו ניתן למצוא את AIG, Manpower, פורום ה-15 (הערים העצמאיות בישראל), התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית ועוד.

רותם ליבנת

יועצת דיגיטל

בעלת ניסיון מקצועי בתחום ניהול לקוח ממשרדי פרסום וכמנהלת שיווק דיגיטלי בארגונים חברתיים. בעלת תעודה כמומחית בשיווק דיגיטלי מהטכניון, ובעלת תואר ראשון במדע המדינה והיסטוריה מהאוניברסיטה העברית.

נועה אלרואי

יועצת תקשורת

החלה את דרכה בחטיבת דובר צה"ל כסגנית ראש מדור כתבים צבאיים ודוברת אוגדת הגליל. בשירותה קיבלה אות הצטיינות מטעם דובר צה"ל דאז, האלוף מוטי אלמוז, ומצטיינת דובר צה"ל במילואים.
בוגרת תואר ראשון במשפטים בתוכנית מצטיינים במרכז הבינתחומי הרצליה וכיום סטודנטית לתואר שני. במהלך לימודיה ביצעה התמחות במשלחת הישראלית לאו"ם כחלק מצוות הדוברות ובצוות לוועדה החמישית.

בין לקוחותיה במשרד תמצאו את משלחת האיחוד האירופי לישראל, בית החולים האנגלי בנצרת והמרכז הישראלי להתמכרויות.

אילה בראון

יועצת תקשורת

ילידת ירושלים. בוגרת מדרשית הרטמן ומכינת מיתרים-לכיש. החלה את דרכה בעולם התקשורת בדובר צה"ל, במסגרת שירותה ביחידה עבדה באופן שוטף אל מול כלל מערכות הטלוויזיה השונות בתקשורת הישראלית ולאחר מכן שירתה בתור הדוברת של חטיבת הגולן והחרמון.
בין לקוחותיה תוכלו למצוא את הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, ניהול פלטפורמות הדיגיטל של משלחת של האיחוד האירופי לישראל, ומגי וילנסקי מדיה בע"מ.

עידו פרנקו

יועץ דיגיטל

בוגר מערך דובר צה"ל. במסגרת שירותו בחטיבה שירת כדובר בנציגות פיקוד הדרום והיה חלק מדברור אירועים מבצעיים ויומיומיים.
בין לקוחותיו במשרד תוכלו למצוא את אולפני הרצליה, מותגי Mazda ו-BMW, כביש 6 חוצה צפון והנתיב המהיר.

נועם פייגנבאום

יועצת תקשורת

החלה את דרכה בעולם התקשורת כבר בתיכון, כדוברת מועצת התלמידים והנוער הארצית, לאחר מכן שירתה בחטיבת דובר צה"ל בעבודה מול כלל אתרי החדשות וערוצי הרדיו, דוברת החטיבה המרחבית גוש עציון ושירות קבע כמפקדת במדור צבא וחברה האמון על השתתפות מפקדי צה"ל בכנסים אזרחיים ואירוח ביקורי בכירים בצה"ל. בשירותה קיבלה אות הצטיינות מטעם דובר צה"ל דאז, האלוף מוטי אלמוז. סטודנטית לניהול ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה.

נסים דואק

בעלים

כמי שחיידק העשייה והרצון לחולל שינוי משכו אותו עוד מילדות, נסים ניהל קריירה בת עשור בעיתונות, במהלכה כבר בגיל 30 כיהן כעורך הראשי של המגזין הכלכלי "ממון" בעיתון ידיעות אחרונות. מאז הקמת החברה ב-2003, דואק משמש כאסטרטג ויועץ בכיר שהוביל שורה ארוכה של קמפיינים ציבוריים ופוליטיים, אשר רבים מהם עיצבו את סדר היום של החברה הישראלית.