אזהרת תוכן לא מסווג

אפקט מאסק: ההימור המוצלח של מאסק על טראמפ הפך להתקפלות של צוקרברג: בשבוע שעבר, במעין קליפ טיקטוק מהגיהנום שהפיץ, שבו הודיע כי הוא מקפל את תחום בדיקת העובדות בפייסבוק-אינסטגרם-ת'רדס, וגם מבטל את התוכניות לגיוון מגדרי. שפת הגוף של צוקרברג שידרה תבוסה ומבוכה, המילים סימנו עידן חדש וקודר. 

מה למדנו? מה שידענו תמיד – עקרונות הדמוקרטיה נוגעים לאבירי המדיה החברתית כמו שהמשבר ההומינטרי ברצועה מטלטל את המצפון של איתמר בן גביר. אבל רגע, ייתכן שדווקא ההתקפלות הכה בוטה הזאת היא ההזדמנות הגדולה של העיתונות המסורתית, או הלגאסי מדיה, כמו שקוראים לה בזלזול המאסקים והצוקרברגים של העולם?

הרי בעולם יש עוד גופים שיודעים לייצר תוכן. קוראים להם גופי העיתונות – הם איתנו באינטרנט, ברדיו, בטלוויזיה ואפילו בפרינט הנוסטלגי. המנהלים שלה חשים בלחצים להידמות לתוכן הרשתי: מהיר, בשליפה מהמותן, בלי לטרוח לבדוק. זה פספוס.

המאבק הזה כושל אינהרנטית, כיוון שהם לא יכולים להתחרות באפס-הוצאות של כל צייצן/נית. במקום זאת, הם חייבים להתאפס מחדש על ה-USP שלהם. צוקרמאסק סגרו את מחלקות בדיקת העובדות שלהם? טוב מאוד: אצלנו, כל מה שאנחנו עושים הוא-הוא בדיקת עובדות. אצלנו, מה שמתפרסם הוא לא "סיפור מעולה ואולי גם נכון". אצלנו הוא נכון, נקודה. וזה לא אומר שהמערכות המסורתיות יכריזו בכך על נסיגה אל המרחב הקדמון שמחוץ לרשתות. הפוך: הן יכולות לנצוץ שם, בתוך אוקינוס הקונספירציות והבלופים.