זה לא מדריך להתחמקות מעונש

אתה גבר מפורסם ומתוקשר שמוצא את עצמו במוקד של תחקיר על עבירות מין? מה אתה יכול וצריך לעשות

1. פשוט, אל. אל תיצור סביבה בוטה ומינית מול הכפופים אליך, אל תטריד, אל תנהל מערכות יחסים מתוך עמדה של מרות ואל תאנוס. למרבה המזל, אנחנו חיים בתקופה שבה חומות הבושה והפחד נופלות. קורבנות של עבירות מין לא חוששים עוד לצאת מהצללים ולהגיד: הנה מה שעוללו לנו, ולא אנחנו אלה שצריכים להתבייש.

2. זכור, הפרסום הוא חרב פיפיות. לתהילה יש הרבה מאוד צדדים נעימים ומחניפים, היא גם מקצרת את הדרך להצלחה. אבל ככל שאתה מוכר יותר, כך אתה חשוף יותר. בעת צרה, ייתכן שתהפוך למשל ושנינה, למקרה מבחן של הנבל התורן. התקשורת שאהבה לרומם אותך, או החשיפה ששימשה אותך כמקפצה להשגת רווחים, היא גם זו שתמוטט אותך בדיוק באותה חדוות יצירה. וחשוב לזכור: זה נכון לא רק מבחינת אמנים או פוליטיקאים, שהפרופיל הציבורי שלהם גבוה באופן מובנה. אבל זה נכון גם לגבי אנשי עסקים שלפני ההסתבכות היו בעלי נוכחות ציבורית גבוהה ואהבו את אור הזרקורים. לעומת אלה, איש עסקים תמיד "ירוויח" אם לפני התפוצצות הפרשה הוא הקפיד לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך. פיתחתם עור עבה עם השנים? הפרסום השלילי לא נוגע בכם. אז חשבו על הילדים שלכם, שברגע הופכים מילדים נערצים של דמות ידועה, למי ששובל של קלון נשרך אחריהם.

3. קח (או אל תיקח) אחריות. גם אם אתה חושב שזה מקרה שאינו מובהק, שהוא ברף הנמוך של עבירות מין – אל תכחיש, אל תנסה לטעון שדבר לא קרה. הכחשות גורפות עלולות להיענות בחשיפות נוספות. מנגד, אתה סבור, וזה לא בלתי אפשרי, שמדובר באי הבנה, בעלילת שווא, או בניצול הזדמנות, אל תמהר להושיט את הצוואר למאכלת. הילחם על חפותך בכל הכוח (רק קח בחשבון, שמלחמה על חפות מחייבת רקורד צח כשלג, ואם אתה לא בטוח שהוא ללא רבב, החזר את הצוואר למקומו, בסמוך למאכלת)

4. אל תסתתר מאחורי הטענה "לא עברתי על החוק". נכון, להבחנה בין פלילי למוסרי יש מקום מרכזי מאוד במרחב המשפטי. מנגד, יש לה סיכוי גבוה מאוד להפוך לחסרת משמעות בעולם התקשורתי. כיום, אין כל סובלנות לסביבה טורפת ורעילה שגבר רב עוצמה ייצר סביבו. גם אם, למשל, לשיטתך "בסך הכל" היה לך פה מלוכלך כי אתה אדם בוטה וישיר – שמור את זה לשיח שלך מול עורך הדין. תתעורר ותריח את ה-me too: זה כבר ממש לא "בסך הכל".

5. התייעץ כמובן עם עורך דין, אבל אל תשלח אותו להתראיין במקומך (*אלא אם הניידת בדרך). בין ביוש וביטול, לבין מעצר באבו כביר עם אופציה להארכה קבועה, שוררת תהום. לכן, התייעץ מיד עם עורך דין, מפה את הסכנות המשפטיות, ורק לאחר מכן, עבור לזירה הציבורית. קח בחשבון, כשעורך הדין מתראיין, הצופים כבר מבינים שאתה מסובך עד צוואר. וככל שעורך הדין יהיה מזוהה יותר עם העולם הפלילי הקשה, כך גם אתה הופך לחלק בלתי נפרד מהעולם הזה. כמובן שאין משהו לא תקין בשכירת שירותיהם של עורך או עורכת דין. אבל לא בטוח שמקומם, מבחינת האינטרסים שלך עתה, הוא מול המצלמה או המיקרופון. עורכי דין (ודווקא אלה שנתפסים כ"כרישים" רבי עוצמה) מסוגלים להתלהם, לאיים, לשלוח מכתבים עם איומים לתביעות השתקה. זה רק מדרבן עיתונאים לפעול במשנה מרץ.

6. הוצא מהלקסיקון את "מתנצל אם פגעתי". אין פה "אם". באמת פגעת, ולכן גם ההתנצלות לא ממש תעזור. זה לא שהסתובבת לתומך בחנות לכלי בית, נתקלת במדף והפלת בטעות צלחת. זה לא "אופס, סליחה". על דבר כזה מתנצלים, לא כאשר מולך עומדת אישה או גבר שלדבריהם הרסת את חייהם. המילה הקטנה הזו, "אם", מעידה כאלף עדים על כך שאתה עדיין לא מבין מה עשית רע. שבעיניך, אולי המעשים שלך הם אולי לא הדבר הכי נחמד בעולם, אבל הם כן בספקטרום הלגיטימיות.

7. אל תשתמש ב"פעם זה היה לגיטימי". מתי זה "פעם"? 20 שנה? 10 שנים? אולי בשנה שעברה? רק תזמין על עצמך עוד ועוד עדויות על מעשים שאולי עשית – ולא כל כך מזמן.

8. שקול פיצוץ מבוקר. דהיינו, אם אתה יודע שתחקיר אודותיך עומד להתפרסם בכלי תקשורת א', "שרוף" את הסיפור בצורה מבוקרת ובתנאים משופרים בכלי תקשורת ב'. למשל בצורה של ראיון רגיש וכן, שבו אתה מגלה לראשונה על הצדדים בחייך שאתה מתבייש בהם כיום, כאשר אתה נמצא במקום אחר לגמרי בהשוואה לנקודת השפל שבה היית פעם.

9. רד מהבמה לזמן מוגבל. נניח שהעיסוק שלך מחייב נוכחות בזירה הציבורית, קח הפסקה ממנה. זה מזכך. הזיכרון הציבורי לא כזה ארוך, ואם אתה לא דוש מושלם, כמו ינון מגל, עוד תוכל לחזור לזירה ולשקם את שמך.

10. המצא עצמך מחדש. לאחר שהאבק שקע, בנה לעצמך מחדש את הפרופיל הציבורי שלך. זה ודאי לא יכול להיות פרופיל שסוגר חשבון עם מי שלתפיסתך רדפו אותך (ע"ע ינון מגל, או חיים רמון). זה צריך להיות פרופיל שמייצג הפנמה, תיקון, צניעות והכרה במגבלות הכוח והארעיות בעולמנו. אגב, המשפט האחרון נכון תמיד, ובכוחו גם למנוע סערות מזדמנות.

חלי אריה

יועצת תקשורת

בוגרת תואר ראשון בפרסום ובתקשורת שיווקית.

בעלת ניסיון רב בניהול פרויקטים מורכבים תחת לוחות זמנים צפופים ובניהול אירועים גדולים ללקוחות פרטיים ועסקיים.

בתחום יחסי הציבור חלי התמקצעה בעולמות הצרכנות ועומדת בקשר שוטף עם מגוון רחב של לקוחות מהמובילים בשוק.

לילך דמתי

מנהלת משרד

בעלת ניסיון רב בעולם השיווק והפרסום, מילאה שורת תפקידים, ובהם מנהלת מכירות ומנהלת מסחרית בגופי מדיה שונים.

מתן גרינשטיין

מנכ"ל

מתן גרינשטיין, מנכ"ל

מתן שימש בתפקידים בכירים בחטיבת דובר צה"ל, בתפקידו האחרון כראש ענף התקשורת בחטיבה (בדרגת סא"ל)

שירותו של מתן בחטיבת דובר צה"ל נפרס על פני 15 שנה. בין השנים 2008-2011 כדובר פיקוד העורף ובין השנים 2011-2014 כראש מדור תא הכתבים הצבאיים בענף תקשורת ובמסגרת תפקיד זה ניהל את מדיניותו התקשורתית של צה"ל במהלך המבצעים  עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן

לאחר מכן מונה לפקד על יחידת ההסרטה של דובר צה"ל שריכזה את תחום המדיה ביחידה בשגרה ובחירום
גרינשטיין החל את דרכו בדוברות אוניברסיטת חיפה וזאת לצד לימודי תואר ראשון בהצטיינות בתקשורת במכללת עמק יזרעאל

הגר לוין

סמנכ"לית תפעול

בעלת ניסיון של למעלה מעשור בתקשורת וניהול קמפיינים מסחריים וציבוריים. פיתחה ב-unik את תחום ההפקה, וצברה רזומה מרשים של הפקות ללקוחות: מסיבות עיתונאים, אירועי מדיה, השקות בינלאומיות ועוד. בעלת תואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב.

עמית קרייזל

יועצת תקשורת

בוגרת מכינת גליל עליון, מדרשה למנהיגות חברתית. את שירותה הצבאי עשתה בחטיבת דובר צה"ל, ובמסגרתו הייתה דוברת חטיבת תותחנים. בין לקוחותיה במשרד תוכלו למצוא את פורום חברות הקדישא, מועצת הקהילות והקבוצות המשימתיות והבינתחומי.

שי כהן-ויינברגר

יועצת תקשורת

בוגרת מערך דובר צה"ל. במסגרת שירותה ביחידה עבדה באופן שוטף אל מול כלל מערכות התקשורת המודפסת בפריסה הארצית וכן אל מול אתרי האינטרנט השייכים להם.  בין לקוחותיה במשרד תוכלו למצוא את שפיר הנדסה בע"מ, מכון אהרן, הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו

מאיה ארדיטי

יועצת דיגיטל

בעלת תואר ראשון בפרסום ותקשורת שיווקית. בעלת ניסיון של ניהול לקוחות ממשרד פרסום וכמתאמת שיווק בחברת יבואנית רכב מובילה בארץ. בעיצומו של תואר שני במנהל עסקים

מיטל נעים

יועצת תקשורת

בעלת ניסיון של 20 שנה בתחום הייעוץ התקשורתי והאסטרטגי. במהלך השנים טיפלה במגוון רחב של לקוחות בתחום הכלכלה ושוק ההון. החל מחברות ציבוריות, חברות נדל"ן, בתי השקעות, גופי רגולציה וכלה בניהול משברים בגופים פיננסיים. בעלת תואר ראשון בניהול ותקשורת

שי פלטניק

יועצת דיגיטל

שי פלטניק, יועצת דיגיטל
שי היא בוגרת חטיבת דובר צה"ל, ואשת שטח אמיתית (כדוברת לשעבר של חטיבות שונות בגבול מצרים וירדן).
במסגרת שירותה ביחידה אף זכתה שי לאות ההצטיינות של היחידה לשנת 2020.
כיום, לצד עבודתה כיועצת תקשורת, לומדת שי תקשורת וניהול.

עידו דוד כהן

יועץ תקשורת

שירת בגלי צה"ל כמפיק, עורך ומגיש במחלקת החדשות, ולאחר מכן כעורך בחדשות 10 בתכניות כמו המהדורה המרכזית, 'היום שהיה', 'לילה כלכלי' ואחרות. עידו הוא גם עורך דין מוסמך, בוגר תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת תל אביב, שם שימש כעוזר מחקר לפרופ' איל גרוס והיה בין מייסדי ועורכי מאגר המידע המקוון "משפט ולהט"ב".

אורן ורמוס

ארט דירקטור

מעצב גרפי ופרסומאי, היה ארט דירקטור במשרדי פרסום מובילים. עומד מאחורי עשרות קמפיינים עבור מפרסמים כמו בזק, הוט, פיג'ו, פרטנר, טובורג, קינלי סודה, תאגיד השידור כאן ועוד. עיצב גם קמפיינים פוליטיים וחברתיים. בוגר המרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה, שם הוא מלמד כיום פרסום.

דקלה אברג'יל

עוזרת אישית לבעלי החברה

בעלת ניסיון רב במגזר הפוליטי והעסקי ובליווי קמפיינים ומאבקים. ליוותה בכנסת במשך 12 שנים את העשייה של השרים ויושבי ראש מפלגת מרצ לשעבר יוסי שריד ז"ל וחיים אורון (ג'ומס), ולאחר מכן עבדה 6 שנים עם יו"ר קבוצת הראל ביטוח ופיננסים.

Noa served for six years as an officer in the IDF Spokesperson’s unit, mainly in operational field units, including the Kfir Brigade and the Gaza Division, and took part in managing some of the most complex and well-publicized challenges and media crises’ that the IDF has faced in the past few years such as the Hebron shooting incident with Elor Azaria and the ongoing security deterioration in the area surrounding the Gaza strip. She is currently studying political science and sociology in The Academic College of Tel Aviv–Yaffo.

Noa Cohen

Media consultant

ישראל רובינשטיין

ראש המחלקה החרדית

בני-ברקי במקור ובנשמתו, תושב אופקים ובוגר ישיבת זרועה שבנגב. מומחה בתקשורת חרדית על כל גווניה. ייצג מספר רב של לקוחות בעלי פרופיל תקשורתי גבוה במהלך הקריירה שלו, בעל ניסיון רב הן ביחסי ציבור קלאסיים והן בשיווק דיגיטלי בעולם החרדי. בתפקידו מרכז ישראל את כלל פעילות החברה אל מול עיתונאים ומשפיענים מהחברה החרדית.

יניב שדה

מנהל Unik digital

ניסיון במכירות ושיווק של למעלה מ-15 שנה. מומחה בשיווק דיגיטלי, בניית אתרי תדמית וסחר, ניהול קמפיינים מגוונים וקידום אורגני של עמודי סושיאל לגופים פרטיים ועסקיים. בעל תואר ראשון במשפטים.

עדי אדרי

מנהלת תחום ריטייל

עוסקת בתחום יחסי הציבור והדוברות מאז שנת 2002, ובעלת ניסיון עשיר בכל תחומי הצרכנות והריטייל השונים. לאורך השנים ליוותה בהצלחה רבה מגוון רחב של לקוחות בתחומי הקמעונאות, צרכנות, בריאות, רכב, תעסוקה ומלונאות, כמו ליימן שליסל, עוף טוב, Expo תל אביב, מלונות פרימה, AllJobs ועוד.

אסף שניידר

מנהל תוכן

בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתפקידי כתיבה ועריכה בכירים. ניהל צוותים גדולים של כותבים, עורכים ומעצבים בדסק החדשות של "ידיעות אחרונות"

ברק כפיר

סמנכ"ל יח"צ

בעל ניסיון רב של מעל עשור בתחום היח"צ והדוברות, כולל במערכי הדוברות של ארגונים ציבוריים גדולים כגון דובר צה"ל ודוברות משרד המשפטים. בין לקוחותיו ניתן למצוא את AIG, Manpower, פורום ה-15 (הערים העצמאיות בישראל), התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית ועוד.

רותם ליבנת

יועצת דיגיטל

בעלת ניסיון מקצועי בתחום ניהול לקוח ממשרדי פרסום וכמנהלת שיווק דיגיטלי בארגונים חברתיים. בעלת תעודה כמומחית בשיווק דיגיטלי מהטכניון, ובעלת תואר ראשון במדע המדינה והיסטוריה מהאוניברסיטה העברית.

נועה אלרואי

יועצת תקשורת

החלה את דרכה בחטיבת דובר צה"ל כסגנית ראש מדור כתבים צבאיים ודוברת אוגדת הגליל. בשירותה קיבלה אות הצטיינות מטעם דובר צה"ל דאז, האלוף מוטי אלמוז, ומצטיינת דובר צה"ל במילואים.
בוגרת תואר ראשון במשפטים בתוכנית מצטיינים במרכז הבינתחומי הרצליה וכיום סטודנטית לתואר שני. במהלך לימודיה ביצעה התמחות במשלחת הישראלית לאו"ם כחלק מצוות הדוברות ובצוות לוועדה החמישית.

בין לקוחותיה במשרד תמצאו את משלחת האיחוד האירופי לישראל, בית החולים האנגלי בנצרת והמרכז הישראלי להתמכרויות.

אילה בראון

יועצת תקשורת

ילידת ירושלים. בוגרת מדרשית הרטמן ומכינת מיתרים-לכיש. החלה את דרכה בעולם התקשורת בדובר צה"ל, במסגרת שירותה ביחידה עבדה באופן שוטף אל מול כלל מערכות הטלוויזיה השונות בתקשורת הישראלית ולאחר מכן שירתה בתור הדוברת של חטיבת הגולן והחרמון.
בין לקוחותיה תוכלו למצוא את הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, ניהול פלטפורמות הדיגיטל של משלחת של האיחוד האירופי לישראל, ומגי וילנסקי מדיה בע"מ.

עידו פרנקו

יועץ דיגיטל

בוגר מערך דובר צה"ל. במסגרת שירותו בחטיבה שירת כדובר בנציגות פיקוד הדרום והיה חלק מדברור אירועים מבצעיים ויומיומיים.
בין לקוחותיו במשרד תוכלו למצוא את אולפני הרצליה, מותגי Mazda ו-BMW, כביש 6 חוצה צפון והנתיב המהיר.

נועם פייגנבאום

יועצת תקשורת

החלה את דרכה בעולם התקשורת כבר בתיכון, כדוברת מועצת התלמידים והנוער הארצית, לאחר מכן שירתה בחטיבת דובר צה"ל בעבודה מול כלל אתרי החדשות וערוצי הרדיו, דוברת החטיבה המרחבית גוש עציון ושירות קבע כמפקדת במדור צבא וחברה האמון על השתתפות מפקדי צה"ל בכנסים אזרחיים ואירוח ביקורי בכירים בצה"ל. בשירותה קיבלה אות הצטיינות מטעם דובר צה"ל דאז, האלוף מוטי אלמוז. סטודנטית לניהול ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה.

נסים דואק

בעלים

כמי שחיידק העשייה והרצון לחולל שינוי משכו אותו עוד מילדות, נסים ניהל קריירה בת עשור בעיתונות, במהלכה כבר בגיל 30 כיהן כעורך הראשי של המגזין הכלכלי "ממון" בעיתון ידיעות אחרונות. מאז הקמת החברה ב-2003, דואק משמש כאסטרטג ויועץ בכיר שהוביל שורה ארוכה של קמפיינים ציבוריים ופוליטיים, אשר רבים מהם עיצבו את סדר היום של החברה הישראלית.