אותך, אישית

לאחר שנים של התנהלות מקצועית מופקרת, רשתות החדשות הטראמפיסטיות מתעוררות להנגאובר קשה והטאלנטים שלהן נדרשים לתת את הדין. כשתותחי הפייק רועמים גם במערכת הבחירות שלנו, כדאי ללמוד מזה משהו

במשך ארבע שנותיו הסוערות של דונלד טראמפ בבית הלבן, בעוד שחלקים גדולים מהעולם מביטים מהצד בלסתות שמוטות מתדהמה, היו גם מי שהצטרפו אליו בשקיקה לנסיעה ברכבת השדים. טראמפ היה נהג הקטר שהלהיט את הדוד בעוד ועוד פחם. רשתות התקשורת מהצד הרפובליקני של המפה והטאלנטים הגדולים שלהן היו הנוסעים שנתלו החוצה מהחלונות עם בירה ביד, צורחים בהתלהבות בגרונות ניחרים. זה היה כיף כפי שרק השתחררות מכל רסן אפשרי יכולה להיות כיף. וזה גם היה – לשיטתם – חכם עסקית. בארה"ב, כמו אצלנו, מנהלים בעסקי המדיה נוטים לקבל החלטות כשהם מצטנפים בפינת החדר מאימת "אבל העם אוהב את זה".

אחד מרגעיו הגדולים והכעורים של העידן התקשורתי הזה היה הסיקור של טענותיו של טראמפ כי הבחירות "מזויפות". תהליך ההצבעה וספירת טפסי ההצבעה שונה ממדינה למדינה בארה"ב, ובחלק גדול מהן נעשה שימוש במכונות ספירה של שתי חברות גדולות: דומיניון וסמארטמטיק. כתבים, פרשנים, טאלנטים, כולם סיפרו, בלי למצמץ, שהמכונות מאפשרות זיופים, שאפשר להתחבר אליהן מרחוק ולמחוק היו-כלא-היו קולות כשרים, או שהמפעילים זרקו חבילות שלמות של טפסים. ובהתאם לתפיסת ההפעלה שאנחנו מכירים היטב גם מישראל, הדיווחים המומצאים הודהדו באמצעות מערך של תומכים מושבעים אנושיים ורובוטיים, טענות "משתיקים אותנו" וכל הטוב שהטראמפיזם העניק לעולם.

עידן הטראמפיזם (שהעולם יחיה איתו בשנים הבאות, למרות שלכאורה האיש ירד מהבמה) הוליד כמה וכמה תפיסות שניסו לעצב מחדש את הדרך שבה תקשורת חדשות קלאסית אמורה לעבוד. למשל, שאין אמת אחת. יש את האמת שלי, ויש את האמת שלך. "זאת האמת שלי", מה שהיה לינגו מגוחך מעולם סדרות הריאליטי, השתלט בבת אחת על תחום עיסוק שעל פניו, האתוס המקצועי שלו אמור להיות מציאת האמת האחת המזוקקת. האמת שלי יכולה להיות קשקוש שהמצאתי הרגע. או קונספירציה מטורללת שראיתי שמישהו ריטווט. עכשיו זו האמת שלי, מה תעשו לי. אתם מנפנפים בידיים וזועקים בפנים אדומות מזעם שאני ממציא ושזה לא נכון? אוקיי, זו דעתם. זו האמת שלכם. ואם גרמתי לכם לצאת מהכלים, זה רווח נקי שלי.

והיתה גם החבלה הצינית באיזון העדין חדשות-דעות. הוויכוח על הגבולות המטושטשים בין השניים מתנהל עשרות שנים, ונוגע לכל מדיום, מפרינט ועד דיגיטל. יש מי שיגידו שהעירוב הזה לא יכול שלא להתקיים, שהרי גם שיקולי העריכה הבסיסיים ביותר – "מה אני מפרסם ומה אני לא" – הם בעצם "דעות". ולא רק מה אני מפרסם, אלא איך אני מפרסם. אם אני מהצד השמאלי-ליברלי של המפה, אסקר סיפורים על סבלם של מבקשי מקלט שמיטלטלים בין הגלים בסירות קטנות, ואין מושיע. אם אני מהצד הימני-שמרני של המפה, אולי אתעלם בכלל מסיפורם של מבקשי המקלט. אבל אולי גם אבחר לספר על מסתננים בלתי חוקיים שמסתערים על אירופה גלים-גלים, באין מפריע. בעידן הטרום-טראמפי, לא היה לאיש ספק שבשני המקרים, הדיווחים יספרו לנו על עובדות: יש אנשים שנמלטו מארצותיהם בסירות, וזה מתועד ומצולם. העובדות היו עובדות, המסגור היה המסר.

בעידן טראמפ, כלי התקשורת המצדדים בו קיבלו היתר להחריב את הסדר הישן הזה. אבל הם לא בדיוק החריבו: בעצם, הם לקחו את העקרונות וההבנות הישנים, והשתמשו בהם בצורה מעוותת, מתוכננת וצינית. מותר לשדר דיווחים מופרכים, ללא בדיקה, ללא בדל של ראיה שתומכת בטענות שלך – ואז לומר "יש יותר מאמת אחת, אני רק משקף אמת של אנשים שחושבים אחרת ממך", או "אההה, חשבת שזה דיווח חדשותי? מה פתאום, טיפשוני, אלה היו רק הדעות שלי".

ואז הבחירות היו וחלפו, וחילופי השלטון בוצעו למרות ההסתערות על הקפיטול. בשקט המוזר שהשתרר פתאום לאחר השתתקותו והשתקתו של מבוע הציוצים כתום השיער, נשמעו פתאום שני בומים. בהתחלה זו היתה דומיניון, ואחריה, ממש באחרונה, סמארטמטיק. תביעות לשון הרע שהגישו השתיים כנגד רשת פוקס וכנגד שורה של טאלנטים שלה, אישית, מסתכמות בארבעה מיליארד דולר. פוקס מיהרה לשלוח הביתה את אחד מכוכביה הבולטים, לו דובס. רשתות ימין הפחות מוכרות ניוזמקס ואמריקה ניוז, שמסומנות בימין האמריקאי ככוח עולה לאחר שפוקס אכזבה ושברה מעט למרכז (הכל יחסי, כמובן) כבר קיבלו מכתבי אזהרה, והן כנראה הבאות בתור. בצעד נואש הן שידרו הודעות חרטה כמעט ביזאריות, שבהן הודו כי דיווחו טענות לא מבוססות ולא בדוקות. אפשר לטעון, שדומיניון וסמארטמטיק לא הפגינו אומץ, כשהמתינו עד שהאבק ישקע והשלטון יתחלף – ורק אז תבעו. אבל מצד שני, אפשר לראות במהלך שלהן חלק מהחזרה לנורמליות שארה"ב כל כך מחפשת אחרי הסחרחורת מרכבת ההרים של טראמפ. בעולם החדש-ישן הזה, עובדת חיים מאוד פשוטה עושה קאמבק: אתם מדווחים שקרים בלי כיסוי? אופס, כנראה שתחטפו על תביעה ותשלמו על זה. כנראה שיש לכם אחריות על מה שיוצא לכם מהפה.

מה שמביא אותנו אל חופיו המזרחיים של הים התיכון. למרבה האימה, יש מי שמשעתקים בישראל בלי למצמץ את שיטות הקמפיין של טראמפ (מבחן התוצאה פחות מרשים אותם, כנראה) וכך, לא הרבה זמן אחרי יריית הפתיחה של הבחירות, כבר החלה הפצה של אזהרות מפני זיופים בקלפיות, כולל קמפיין השחרה על יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט עוזי פוגלמן, וניסיונות מתוחכמים להשתלט על ועדות הקלפי ועל צוות סופרי הקולות במעטפות כפולות. זה נראה שאנחנו רק בתחילת הדרך, ושהטינופת האמיתית תתחיל לזרום בימים האחרונים של הקמפיין, כולל האיומים המוכרים של הסתערות על בית הנבחרים, מה שנקרא בעברית: "די-ניין על בג"צ". נותר רק לדמיין מי יהיה אצלנו זה עם הקרניים.

התביעות האישיות של טאלנטים ברשתות האמריקאיות, אמורות לגרום למסר להיקלט בכמה אנטנות גם פה בישראל. אנטנות של גורמים פוליטיים, אבל בעיקר אנטנות של גופי חדשות שהתמכרו ל"שיטת האיזון" המפוחדת, שבמסגרתה הם חשים צורך עז להושיב חרטטן בכל אולפן.

חלי אריה

יועצת תקשורת

בוגרת תואר ראשון בפרסום ובתקשורת שיווקית.

בעלת ניסיון רב בניהול פרויקטים מורכבים תחת לוחות זמנים צפופים ובניהול אירועים גדולים ללקוחות פרטיים ועסקיים.

בתחום יחסי הציבור חלי התמקצעה בעולמות הצרכנות ועומדת בקשר שוטף עם מגוון רחב של לקוחות מהמובילים בשוק.

לילך דמתי

מנהלת משרד

בעלת ניסיון רב בעולם השיווק והפרסום, מילאה שורת תפקידים, ובהם מנהלת מכירות ומנהלת מסחרית בגופי מדיה שונים.

מתן גרינשטיין

מנכ"ל

מתן גרינשטיין, מנכ"ל

מתן שימש בתפקידים בכירים בחטיבת דובר צה"ל, בתפקידו האחרון כראש ענף התקשורת בחטיבה (בדרגת סא"ל)

שירותו של מתן בחטיבת דובר צה"ל נפרס על פני 15 שנה. בין השנים 2008-2011 כדובר פיקוד העורף ובין השנים 2011-2014 כראש מדור תא הכתבים הצבאיים בענף תקשורת ובמסגרת תפקיד זה ניהל את מדיניותו התקשורתית של צה"ל במהלך המבצעים  עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן

לאחר מכן מונה לפקד על יחידת ההסרטה של דובר צה"ל שריכזה את תחום המדיה ביחידה בשגרה ובחירום
גרינשטיין החל את דרכו בדוברות אוניברסיטת חיפה וזאת לצד לימודי תואר ראשון בהצטיינות בתקשורת במכללת עמק יזרעאל

הגר לוין

סמנכ"לית תפעול

בעלת ניסיון של למעלה מעשור בתקשורת וניהול קמפיינים מסחריים וציבוריים. פיתחה ב-unik את תחום ההפקה, וצברה רזומה מרשים של הפקות ללקוחות: מסיבות עיתונאים, אירועי מדיה, השקות בינלאומיות ועוד. בעלת תואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב.

עמית קרייזל

יועצת תקשורת

בוגרת מכינת גליל עליון, מדרשה למנהיגות חברתית. את שירותה הצבאי עשתה בחטיבת דובר צה"ל, ובמסגרתו הייתה דוברת חטיבת תותחנים. בין לקוחותיה במשרד תוכלו למצוא את פורום חברות הקדישא, מועצת הקהילות והקבוצות המשימתיות והבינתחומי.

שי כהן-ויינברגר

יועצת תקשורת

בוגרת מערך דובר צה"ל. במסגרת שירותה ביחידה עבדה באופן שוטף אל מול כלל מערכות התקשורת המודפסת בפריסה הארצית וכן אל מול אתרי האינטרנט השייכים להם.  בין לקוחותיה במשרד תוכלו למצוא את שפיר הנדסה בע"מ, מכון אהרן, הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו

מאיה ארדיטי

יועצת דיגיטל

בעלת תואר ראשון בפרסום ותקשורת שיווקית. בעלת ניסיון של ניהול לקוחות ממשרד פרסום וכמתאמת שיווק בחברת יבואנית רכב מובילה בארץ. בעיצומו של תואר שני במנהל עסקים

מיטל נעים

יועצת תקשורת

בעלת ניסיון של 20 שנה בתחום הייעוץ התקשורתי והאסטרטגי. במהלך השנים טיפלה במגוון רחב של לקוחות בתחום הכלכלה ושוק ההון. החל מחברות ציבוריות, חברות נדל"ן, בתי השקעות, גופי רגולציה וכלה בניהול משברים בגופים פיננסיים. בעלת תואר ראשון בניהול ותקשורת

שי פלטניק

יועצת דיגיטל

שי פלטניק, יועצת דיגיטל
שי היא בוגרת חטיבת דובר צה"ל, ואשת שטח אמיתית (כדוברת לשעבר של חטיבות שונות בגבול מצרים וירדן).
במסגרת שירותה ביחידה אף זכתה שי לאות ההצטיינות של היחידה לשנת 2020.
כיום, לצד עבודתה כיועצת תקשורת, לומדת שי תקשורת וניהול.

עידו דוד כהן

יועץ תקשורת

שירת בגלי צה"ל כמפיק, עורך ומגיש במחלקת החדשות, ולאחר מכן כעורך בחדשות 10 בתכניות כמו המהדורה המרכזית, 'היום שהיה', 'לילה כלכלי' ואחרות. עידו הוא גם עורך דין מוסמך, בוגר תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת תל אביב, שם שימש כעוזר מחקר לפרופ' איל גרוס והיה בין מייסדי ועורכי מאגר המידע המקוון "משפט ולהט"ב".

אורן ורמוס

ארט דירקטור

מעצב גרפי ופרסומאי, היה ארט דירקטור במשרדי פרסום מובילים. עומד מאחורי עשרות קמפיינים עבור מפרסמים כמו בזק, הוט, פיג'ו, פרטנר, טובורג, קינלי סודה, תאגיד השידור כאן ועוד. עיצב גם קמפיינים פוליטיים וחברתיים. בוגר המרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה, שם הוא מלמד כיום פרסום.

דקלה אברג'יל

עוזרת אישית לבעלי החברה

בעלת ניסיון רב במגזר הפוליטי והעסקי ובליווי קמפיינים ומאבקים. ליוותה בכנסת במשך 12 שנים את העשייה של השרים ויושבי ראש מפלגת מרצ לשעבר יוסי שריד ז"ל וחיים אורון (ג'ומס), ולאחר מכן עבדה 6 שנים עם יו"ר קבוצת הראל ביטוח ופיננסים.

Noa served for six years as an officer in the IDF Spokesperson’s unit, mainly in operational field units, including the Kfir Brigade and the Gaza Division, and took part in managing some of the most complex and well-publicized challenges and media crises’ that the IDF has faced in the past few years such as the Hebron shooting incident with Elor Azaria and the ongoing security deterioration in the area surrounding the Gaza strip. She is currently studying political science and sociology in The Academic College of Tel Aviv–Yaffo.

Noa Cohen

Media consultant

ישראל רובינשטיין

ראש המחלקה החרדית

בני-ברקי במקור ובנשמתו, תושב אופקים ובוגר ישיבת זרועה שבנגב. מומחה בתקשורת חרדית על כל גווניה. ייצג מספר רב של לקוחות בעלי פרופיל תקשורתי גבוה במהלך הקריירה שלו, בעל ניסיון רב הן ביחסי ציבור קלאסיים והן בשיווק דיגיטלי בעולם החרדי. בתפקידו מרכז ישראל את כלל פעילות החברה אל מול עיתונאים ומשפיענים מהחברה החרדית.

יניב שדה

מנהל Unik digital

ניסיון במכירות ושיווק של למעלה מ-15 שנה. מומחה בשיווק דיגיטלי, בניית אתרי תדמית וסחר, ניהול קמפיינים מגוונים וקידום אורגני של עמודי סושיאל לגופים פרטיים ועסקיים. בעל תואר ראשון במשפטים.

עדי אדרי

מנהלת תחום ריטייל

עוסקת בתחום יחסי הציבור והדוברות מאז שנת 2002, ובעלת ניסיון עשיר בכל תחומי הצרכנות והריטייל השונים. לאורך השנים ליוותה בהצלחה רבה מגוון רחב של לקוחות בתחומי הקמעונאות, צרכנות, בריאות, רכב, תעסוקה ומלונאות, כמו ליימן שליסל, עוף טוב, Expo תל אביב, מלונות פרימה, AllJobs ועוד.

אסף שניידר

מנהל תוכן

בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתפקידי כתיבה ועריכה בכירים. ניהל צוותים גדולים של כותבים, עורכים ומעצבים בדסק החדשות של "ידיעות אחרונות"

ברק כפיר

סמנכ"ל יח"צ

בעל ניסיון רב של מעל עשור בתחום היח"צ והדוברות, כולל במערכי הדוברות של ארגונים ציבוריים גדולים כגון דובר צה"ל ודוברות משרד המשפטים. בין לקוחותיו ניתן למצוא את AIG, Manpower, פורום ה-15 (הערים העצמאיות בישראל), התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית ועוד.

רותם ליבנת

יועצת דיגיטל

בעלת ניסיון מקצועי בתחום ניהול לקוח ממשרדי פרסום וכמנהלת שיווק דיגיטלי בארגונים חברתיים. בעלת תעודה כמומחית בשיווק דיגיטלי מהטכניון, ובעלת תואר ראשון במדע המדינה והיסטוריה מהאוניברסיטה העברית.

נועה אלרואי

יועצת תקשורת

החלה את דרכה בחטיבת דובר צה"ל כסגנית ראש מדור כתבים צבאיים ודוברת אוגדת הגליל. בשירותה קיבלה אות הצטיינות מטעם דובר צה"ל דאז, האלוף מוטי אלמוז, ומצטיינת דובר צה"ל במילואים.
בוגרת תואר ראשון במשפטים בתוכנית מצטיינים במרכז הבינתחומי הרצליה וכיום סטודנטית לתואר שני. במהלך לימודיה ביצעה התמחות במשלחת הישראלית לאו"ם כחלק מצוות הדוברות ובצוות לוועדה החמישית.

בין לקוחותיה במשרד תמצאו את משלחת האיחוד האירופי לישראל, בית החולים האנגלי בנצרת והמרכז הישראלי להתמכרויות.

אילה בראון

יועצת תקשורת

ילידת ירושלים. בוגרת מדרשית הרטמן ומכינת מיתרים-לכיש. החלה את דרכה בעולם התקשורת בדובר צה"ל, במסגרת שירותה ביחידה עבדה באופן שוטף אל מול כלל מערכות הטלוויזיה השונות בתקשורת הישראלית ולאחר מכן שירתה בתור הדוברת של חטיבת הגולן והחרמון.
בין לקוחותיה תוכלו למצוא את הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, ניהול פלטפורמות הדיגיטל של משלחת של האיחוד האירופי לישראל, ומגי וילנסקי מדיה בע"מ.

עידו פרנקו

יועץ דיגיטל

בוגר מערך דובר צה"ל. במסגרת שירותו בחטיבה שירת כדובר בנציגות פיקוד הדרום והיה חלק מדברור אירועים מבצעיים ויומיומיים.
בין לקוחותיו במשרד תוכלו למצוא את אולפני הרצליה, מותגי Mazda ו-BMW, כביש 6 חוצה צפון והנתיב המהיר.

נועם פייגנבאום

יועצת תקשורת

החלה את דרכה בעולם התקשורת כבר בתיכון, כדוברת מועצת התלמידים והנוער הארצית, לאחר מכן שירתה בחטיבת דובר צה"ל בעבודה מול כלל אתרי החדשות וערוצי הרדיו, דוברת החטיבה המרחבית גוש עציון ושירות קבע כמפקדת במדור צבא וחברה האמון על השתתפות מפקדי צה"ל בכנסים אזרחיים ואירוח ביקורי בכירים בצה"ל. בשירותה קיבלה אות הצטיינות מטעם דובר צה"ל דאז, האלוף מוטי אלמוז. סטודנטית לניהול ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה.

נסים דואק

בעלים

כמי שחיידק העשייה והרצון לחולל שינוי משכו אותו עוד מילדות, נסים ניהל קריירה בת עשור בעיתונות, במהלכה כבר בגיל 30 כיהן כעורך הראשי של המגזין הכלכלי "ממון" בעיתון ידיעות אחרונות. מאז הקמת החברה ב-2003, דואק משמש כאסטרטג ויועץ בכיר שהוביל שורה ארוכה של קמפיינים ציבוריים ופוליטיים, אשר רבים מהם עיצבו את סדר היום של החברה הישראלית.