אגדות רוק למכירה

בזמן משבר הקורונה, בגיל 70+, בפסגת קריירה שממנה אולי אפשר רק לרדת – מה אפשר ללמוד מהבחירה של כוכבי מוזיקה אגדיים כמו ניל יאנג, בוב דילן וסטיבי ניקס, למכור את זכויות היוצרים על מאות השירים שלהם דווקא עכשיו

"רק אהבה יכולה לשבור את ליבך", אמר פעם ניל יאנג. קשה להסביר את התחושה, אבל הלב קצת נשבר כשמגלים שיאנג, מוזיקאי אהוב ומוערך, סמל איכות, מכר מחצית מהבעלות (ולפיכך את השליטה) על שיריו לחברת השקעות בשם "היפנוזיס", שמצאה דרך לעשות כסף ממוזיקה בלי לעשות מוזיקה. 1,180 שיריו יהפכו ל"מוצר בשוק", שהמשקיעים יחליטו אם הם רוצים נתח מהם. 150 מיליון דולר יאנג מקבל תמורת האקזיט.

הוא לא לבד. יאנג, בן ה-75, מצטרף כעת למהלכים דומים שעשו לאחרונה בוב דילן בן ה-79, סטיבי ניקס בת ה-72 (המוזיקאית וסולנית "פליטווד מאק), ודיוויד קרוסבי בן ה-79, חברו של יאנג ללהקה המיתולוגית (עם סטילס ונאש).

למה זה עצוב?

נכון יותר לשאול קודם למה זה שמח. מדובר בחבורה אגדית שגאווה עבור כל אחד מהם להשתייך אליה, שמתקרבת לגבורות. הכישרון שלהם הוכח והסב אושר למעריציהם עשרות שנים. אף אחד לא יעז להאשים מי מהם בהתפשרות על האומנות שלו לטובת כסף (כי הם לא התפשרו), ומכירת הזכויות עכשיו לא תפגע במסלול הקריירה שלהם. מה ששלהם שלהם. הם יודעים מה טוב להם וגם למשפחותיהם, שלא יצטרכו לעסוק בסוגיות מייגעות וסבוכות כמו טיפול בקניין רוחני. שיהיו בריאים.

בחזרה לעצוב – הם לא היו עושים זאת, אלמלא הקריירה והיצירה שלהם הייתה, כמעט לגמרי, מאחוריהם. רק בשלב הזה, הם מוכנים לשחרר מלפיתתם, למכור את התוצרים למרבה במחיר, וליהנות מהפירות. יתרה מכך, נראה שהקורונה נכנסה בין השיקולים, וזה בוודאי עצוב. מוזיקאים שהיו פעילים בשנות ה-70 עד ה-90, נהנו מזמן אמת מאפיק הכנסה יציב של מכירת אלבומים וסינגלים (שהתפוגג בהדרגה ב-2 העשורים האחרונים), ואילו היום ברור לוותיקי התעשייה, אבל גם לאומנים הצעירים, שרוב הכסף מגיע מהופעות. לבני ה-70 פלוס בואך 80 – הסיכוי לחזור לבמות לתקופה משמעותית אינו גבוה. סיבה עצובה, שהזכירה להם שזה הזמן להתעסק עם כסף, כמו אבנים שהיו בטוחות שיתגלגלו לנצח, והתגלגלו לכתוב צוואה. עוד סיבה להתעצב היא שהשינוי הזה מוציא מידיהם חירויות לא מבוטלות, למשל, ניל יאנג היה ידוע כבררן ביחס לשימוש מסחרי ופוליטי ביצירותיו (הוא תבע את טראמפ, שלא יעז להשתמש במוזיקה שלו בעצרות פוליטיות, זוכרים?), ומכאן והלאה, הערכים שלו לא יקבעו.

והכי חשוב – למה זה חכם. העלייה בשימוש בסטרימינג, הביאה לתעשייה מודל שאפשר "לכמת", ולכן, לדעת רבים, מעולם לא הייתה תקופה טובה יותר להשקעה בשירים. הפופולריות נמדדת. לכל אדם, ולכל מוצר, יש מחיר, שעשוי להשתנות.
נראה שגיל הזהב הוא באמת הזמן המתאים ביותר של אגדות המוזיקה להפיק זהב מ"לב הזהב" שפרסם אותם בצעירותם. סביר להניח שהקטלוגים שלהם נמצאים בשיא שווים. אחיהם הצעירים, המעריצים והמעריצות מדור ה"בייבי בום" (ילידי 1946 – 1964), רובם עדיין בסביבה, בעלי השפעה והון עצום. דור ה-X בחלקו שותף להתלהבות, אך דור ה-Y כבר פחות, ודור ה-Z ישאל "סליחה, מי?". עוד חילוף דור – ומי יודע מה יקרה לשווי היצירות.

עוד שיקול ששווה לחשוב עליו, ובוב דילן כמשל: האם האומן המבוגר בכלל מחובר עדיין באופן אישי ליצירה מהתקופה הצעירה שלו? אולי הפרידה היא בכלל לא קשה, מאדם אחר שפעם היית. בחירה מושכלת.

ההפך ממושכל קרה לטיילור סוויפט, שבנסיבות סבוכות ובגיל צעיר מדי ויתרה על זכויות ההקלטות שלה – עוד לפני שהיא ידעה מה היא שווה ואיך להגן על הקניין של עצמה. סבל רב נגרם לה מהפרשה. אז באיזה גיל אפשר להתחיל? כל אחד יחליט, אבל התשובה, חברים, נישאת לה ברוח.

Photo: Dena Flows | creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.esn | Edited by Unik

חלי אריה

יועצת תקשורת

בוגרת תואר ראשון בפרסום ובתקשורת שיווקית.

בעלת ניסיון רב בניהול פרויקטים מורכבים תחת לוחות זמנים צפופים ובניהול אירועים גדולים ללקוחות פרטיים ועסקיים.

בתחום יחסי הציבור חלי התמקצעה בעולמות הצרכנות ועומדת בקשר שוטף עם מגוון רחב של לקוחות מהמובילים בשוק.

לילך דמתי

מנהלת משרד

בעלת ניסיון רב בעולם השיווק והפרסום, מילאה שורת תפקידים, ובהם מנהלת מכירות ומנהלת מסחרית בגופי מדיה שונים.

מתן גרינשטיין

מנכ"ל

מתן גרינשטיין, מנכ"ל

מתן שימש בתפקידים בכירים בחטיבת דובר צה"ל, בתפקידו האחרון כראש ענף התקשורת בחטיבה (בדרגת סא"ל)

שירותו של מתן בחטיבת דובר צה"ל נפרס על פני 15 שנה. בין השנים 2008-2011 כדובר פיקוד העורף ובין השנים 2011-2014 כראש מדור תא הכתבים הצבאיים בענף תקשורת ובמסגרת תפקיד זה ניהל את מדיניותו התקשורתית של צה"ל במהלך המבצעים  עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן

לאחר מכן מונה לפקד על יחידת ההסרטה של דובר צה"ל שריכזה את תחום המדיה ביחידה בשגרה ובחירום
גרינשטיין החל את דרכו בדוברות אוניברסיטת חיפה וזאת לצד לימודי תואר ראשון בהצטיינות בתקשורת במכללת עמק יזרעאל

הגר לוין

סמנכ"לית תפעול

בעלת ניסיון של למעלה מעשור בתקשורת וניהול קמפיינים מסחריים וציבוריים. פיתחה ב-unik את תחום ההפקה, וצברה רזומה מרשים של הפקות ללקוחות: מסיבות עיתונאים, אירועי מדיה, השקות בינלאומיות ועוד. בעלת תואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב.

עמית קרייזל

יועצת תקשורת

בוגרת מכינת גליל עליון, מדרשה למנהיגות חברתית. את שירותה הצבאי עשתה בחטיבת דובר צה"ל, ובמסגרתו הייתה דוברת חטיבת תותחנים. בין לקוחותיה במשרד תוכלו למצוא את פורום חברות הקדישא, מועצת הקהילות והקבוצות המשימתיות והבינתחומי.

שי כהן-ויינברגר

יועצת תקשורת

בוגרת מערך דובר צה"ל. במסגרת שירותה ביחידה עבדה באופן שוטף אל מול כלל מערכות התקשורת המודפסת בפריסה הארצית וכן אל מול אתרי האינטרנט השייכים להם.  בין לקוחותיה במשרד תוכלו למצוא את שפיר הנדסה בע"מ, מכון אהרן, הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו

מאיה ארדיטי

יועצת דיגיטל

בעלת תואר ראשון בפרסום ותקשורת שיווקית. בעלת ניסיון של ניהול לקוחות ממשרד פרסום וכמתאמת שיווק בחברת יבואנית רכב מובילה בארץ. בעיצומו של תואר שני במנהל עסקים

מיטל נעים

יועצת תקשורת

בעלת ניסיון של 20 שנה בתחום הייעוץ התקשורתי והאסטרטגי. במהלך השנים טיפלה במגוון רחב של לקוחות בתחום הכלכלה ושוק ההון. החל מחברות ציבוריות, חברות נדל"ן, בתי השקעות, גופי רגולציה וכלה בניהול משברים בגופים פיננסיים. בעלת תואר ראשון בניהול ותקשורת

שי פלטניק

יועצת דיגיטל

שי פלטניק, יועצת דיגיטל
שי היא בוגרת חטיבת דובר צה"ל, ואשת שטח אמיתית (כדוברת לשעבר של חטיבות שונות בגבול מצרים וירדן).
במסגרת שירותה ביחידה אף זכתה שי לאות ההצטיינות של היחידה לשנת 2020.
כיום, לצד עבודתה כיועצת תקשורת, לומדת שי תקשורת וניהול.

עידו דוד כהן

יועץ תקשורת

שירת בגלי צה"ל כמפיק, עורך ומגיש במחלקת החדשות, ולאחר מכן כעורך בחדשות 10 בתכניות כמו המהדורה המרכזית, 'היום שהיה', 'לילה כלכלי' ואחרות. עידו הוא גם עורך דין מוסמך, בוגר תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת תל אביב, שם שימש כעוזר מחקר לפרופ' איל גרוס והיה בין מייסדי ועורכי מאגר המידע המקוון "משפט ולהט"ב".

אורן ורמוס

ארט דירקטור

מעצב גרפי ופרסומאי, היה ארט דירקטור במשרדי פרסום מובילים. עומד מאחורי עשרות קמפיינים עבור מפרסמים כמו בזק, הוט, פיג'ו, פרטנר, טובורג, קינלי סודה, תאגיד השידור כאן ועוד. עיצב גם קמפיינים פוליטיים וחברתיים. בוגר המרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה, שם הוא מלמד כיום פרסום.

דקלה אברג'יל

עוזרת אישית לבעלי החברה

בעלת ניסיון רב במגזר הפוליטי והעסקי ובליווי קמפיינים ומאבקים. ליוותה בכנסת במשך 12 שנים את העשייה של השרים ויושבי ראש מפלגת מרצ לשעבר יוסי שריד ז"ל וחיים אורון (ג'ומס), ולאחר מכן עבדה 6 שנים עם יו"ר קבוצת הראל ביטוח ופיננסים.

Noa served for six years as an officer in the IDF Spokesperson’s unit, mainly in operational field units, including the Kfir Brigade and the Gaza Division, and took part in managing some of the most complex and well-publicized challenges and media crises’ that the IDF has faced in the past few years such as the Hebron shooting incident with Elor Azaria and the ongoing security deterioration in the area surrounding the Gaza strip. She is currently studying political science and sociology in The Academic College of Tel Aviv–Yaffo.

Noa Cohen

Media consultant

ישראל רובינשטיין

ראש המחלקה החרדית

בני-ברקי במקור ובנשמתו, תושב אופקים ובוגר ישיבת זרועה שבנגב. מומחה בתקשורת חרדית על כל גווניה. ייצג מספר רב של לקוחות בעלי פרופיל תקשורתי גבוה במהלך הקריירה שלו, בעל ניסיון רב הן ביחסי ציבור קלאסיים והן בשיווק דיגיטלי בעולם החרדי. בתפקידו מרכז ישראל את כלל פעילות החברה אל מול עיתונאים ומשפיענים מהחברה החרדית.

יניב שדה

מנהל Unik digital

ניסיון במכירות ושיווק של למעלה מ-15 שנה. מומחה בשיווק דיגיטלי, בניית אתרי תדמית וסחר, ניהול קמפיינים מגוונים וקידום אורגני של עמודי סושיאל לגופים פרטיים ועסקיים. בעל תואר ראשון במשפטים.

עדי אדרי

מנהלת תחום ריטייל

עוסקת בתחום יחסי הציבור והדוברות מאז שנת 2002, ובעלת ניסיון עשיר בכל תחומי הצרכנות והריטייל השונים. לאורך השנים ליוותה בהצלחה רבה מגוון רחב של לקוחות בתחומי הקמעונאות, צרכנות, בריאות, רכב, תעסוקה ומלונאות, כמו ליימן שליסל, עוף טוב, Expo תל אביב, מלונות פרימה, AllJobs ועוד.

אסף שניידר

מנהל תוכן

בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתפקידי כתיבה ועריכה בכירים. ניהל צוותים גדולים של כותבים, עורכים ומעצבים בדסק החדשות של "ידיעות אחרונות"

ברק כפיר

סמנכ"ל יח"צ

בעל ניסיון רב של מעל עשור בתחום היח"צ והדוברות, כולל במערכי הדוברות של ארגונים ציבוריים גדולים כגון דובר צה"ל ודוברות משרד המשפטים. בין לקוחותיו ניתן למצוא את AIG, Manpower, פורום ה-15 (הערים העצמאיות בישראל), התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית ועוד.

רותם ליבנת

יועצת דיגיטל

בעלת ניסיון מקצועי בתחום ניהול לקוח ממשרדי פרסום וכמנהלת שיווק דיגיטלי בארגונים חברתיים. בעלת תעודה כמומחית בשיווק דיגיטלי מהטכניון, ובעלת תואר ראשון במדע המדינה והיסטוריה מהאוניברסיטה העברית.

נועה אלרואי

יועצת תקשורת

החלה את דרכה בחטיבת דובר צה"ל כסגנית ראש מדור כתבים צבאיים ודוברת אוגדת הגליל. בשירותה קיבלה אות הצטיינות מטעם דובר צה"ל דאז, האלוף מוטי אלמוז, ומצטיינת דובר צה"ל במילואים.
בוגרת תואר ראשון במשפטים בתוכנית מצטיינים במרכז הבינתחומי הרצליה וכיום סטודנטית לתואר שני. במהלך לימודיה ביצעה התמחות במשלחת הישראלית לאו"ם כחלק מצוות הדוברות ובצוות לוועדה החמישית.

בין לקוחותיה במשרד תמצאו את משלחת האיחוד האירופי לישראל, בית החולים האנגלי בנצרת והמרכז הישראלי להתמכרויות.

אילה בראון

יועצת תקשורת

ילידת ירושלים. בוגרת מדרשית הרטמן ומכינת מיתרים-לכיש. החלה את דרכה בעולם התקשורת בדובר צה"ל, במסגרת שירותה ביחידה עבדה באופן שוטף אל מול כלל מערכות הטלוויזיה השונות בתקשורת הישראלית ולאחר מכן שירתה בתור הדוברת של חטיבת הגולן והחרמון.
בין לקוחותיה תוכלו למצוא את הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, ניהול פלטפורמות הדיגיטל של משלחת של האיחוד האירופי לישראל, ומגי וילנסקי מדיה בע"מ.

עידו פרנקו

יועץ דיגיטל

בוגר מערך דובר צה"ל. במסגרת שירותו בחטיבה שירת כדובר בנציגות פיקוד הדרום והיה חלק מדברור אירועים מבצעיים ויומיומיים.
בין לקוחותיו במשרד תוכלו למצוא את אולפני הרצליה, מותגי Mazda ו-BMW, כביש 6 חוצה צפון והנתיב המהיר.

נועם פייגנבאום

יועצת תקשורת

החלה את דרכה בעולם התקשורת כבר בתיכון, כדוברת מועצת התלמידים והנוער הארצית, לאחר מכן שירתה בחטיבת דובר צה"ל בעבודה מול כלל אתרי החדשות וערוצי הרדיו, דוברת החטיבה המרחבית גוש עציון ושירות קבע כמפקדת במדור צבא וחברה האמון על השתתפות מפקדי צה"ל בכנסים אזרחיים ואירוח ביקורי בכירים בצה"ל. בשירותה קיבלה אות הצטיינות מטעם דובר צה"ל דאז, האלוף מוטי אלמוז. סטודנטית לניהול ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה.

נסים דואק

בעלים

כמי שחיידק העשייה והרצון לחולל שינוי משכו אותו עוד מילדות, נסים ניהל קריירה בת עשור בעיתונות, במהלכה כבר בגיל 30 כיהן כעורך הראשי של המגזין הכלכלי "ממון" בעיתון ידיעות אחרונות. מאז הקמת החברה ב-2003, דואק משמש כאסטרטג ויועץ בכיר שהוביל שורה ארוכה של קמפיינים ציבוריים ופוליטיים, אשר רבים מהם עיצבו את סדר היום של החברה הישראלית.