יוניק היא חברת יחסי ציבור רב-תחומית, אשר עוסקת בקידום מותגים, רעיונות ואנשים, ומשפיעה כך על המציאות, לטובה

unik is an interdisciplinary PR firm which promotes
brands, ideas and people to impact reality for the better

שיר שמח של אש ושל קרח

למותג טוב יש ניחוח דתי – הוא גורם לנו להאמין בו, לצפות לו, לייחל אליו, להשתוקק אליו. מותג טוב פורט על כל הרגשות האי רציונליים שלנו. הוא גורם לנו לשלם עבור מוצר או שירות שאנחנו לא ממש צריכים. הוא גורם לנו לשלם יותר בהשוואה לתחרות דומה. הוא גורם לנו לאבד את הראש.

גם השכונה שבה אנחנו גרים, העיר שבה אנחנו מתגוררים והמדינה שבה אנחנו חיים, הן מותגים, עם דימוי מסוים – כזה שגורם לנו לחיות בהן, או להתרחק מהן, לבקר בהן או להדיר רגלינו מהן. העובדות לאו דווקא משנות.

אז אם מדינה היא מותג, אפשר לשים עליה תג מחיר – ולברר מה קרה למותג, שנה אחר שנה..

ברנד פייננס מפרסמת מדי שנה דירוג של  100 המותגים הלאומיים המובילים בעולם, ומבססת את הערכת השווי שלהם על מתודולוגיה דומה לזו שבה היא משתמשת כדי לדרג מותגים מסחריים.

ברנד פייננס מעריכה את ערכם של מותגים לאומיים על סמך עשרות סוגי נתונים בשלושה תחומים מרכזיים: סחורות ושירותים, השקעות וחברה. שלושה תחומים אלו מצידם מחולקים גם הם לתת-תחומים של תיירות, שוק, משילות, ואנשים וכישורים, שמחולקים אף הם לנתונים פרטניים.
אז אולי החורף בדרך, אבל לא ככל שזה נוגע למולדתה של הזמרת ביורק – איסלנד. זו , רשמה זינוק חג במדד המותגים הלאומיים ושוויה עומד כעת על 24 מיליארד דולר.

ארץ האש והקרח, שהיתה הפנטזיה של חובבי הטבע, קפצה באלגנטיות מהמקום ה-101 בדירוג הישר על המקום ה-88, במידה רבה בזכות הסדרה ״משחקי הכס״ שחלקים גדולים ממנה מצולמים במדינה. בפועל, התיירות לאי הצפוני משגשגת, ואיסלנד רשמה מספר שיא של 1.8 מיליון מבקרים זרים בשנת 2016, זינוק של 40% לעומת 2015.

מדינות נוספות שבלטו לטובה במונחי צמיחה בשווי המותג הלאומי הן קפריסין (זינוק של 57%), ספרד (46%), סין (44%), וייטנאם (43%), דרום קוריאה (43%), יוון (41%), אסטוניה (39%), הפיליפינים (38%) ותאילנד (קפיצה של 37% בשווי המותג הלאומי).

רגע, למה אתם חמוצים? גם אנחנו בעליה. שווי המותג הלאומי של ישראל קפץ ב-19% בשנה החולפת, והוא גבוה מאלו של מדינות כמו פורטוגל, ניו זילנד, יוון וקטאר. לפי דירוג זה  שווי המותג של ישראל זינק ל-224 מיליארד דולר לעומת 189 מיליארד דולר בדירוג השנתי הקודם. מקום 41 בעולם.