עפו על עצמם - יוניק | Unik

יוניק היא חברת יחסי ציבור רב-תחומית, אשר עוסקת בקידום מותגים, רעיונות ואנשים, ומשפיעה כך על המציאות, לטובה

unik is an interdisciplinary PR firm which promotes
brands, ideas and people to impact reality for the better

עפו על עצמם

KLM, חברת התעופה ההולנדית המלכותית, לא ממש מעוניינת שתטוסו. זאת אומרת, תטוסו, כן, ואצלם, רק תשתדלו שלא להרגיש עם זה כל כך טוב. קמפיין סביבתי חדש של החברה, הוותיקה ביותר בעולם, מפציר בציבור "לטוס בצורה אחראית": לפני שקונים כרטיס טיסה ונכנסים לשער ההמראה, לבדוק טוב טוב אם ממש חייבים להיפגש פנים אל פנים, אם אי אפשר לקחת רכבת במקום, ואחרי שכל החלופות מוצו והתברר שאין ברירה אלא לטוס בחוסר רצון, לעשות הכל כדי לפצות על פליטת הפחמן הדו-חמצני של הטיסה ולחסוך CO2 במקומות אחרים.

אז מה הסיפור? בתקופה האחרונה קמה תנועה סביבתית חדשה המכונה "flight shaming", שצוברת תאוצה ועושה צרות לחברות תעופה. התנועה מוחה נגד המחיר הסביבתי של טיסות מסחריות ומכוונת את חיציה נגד נוסעים וחברות תעופה כאחד. גם אם כיום רק 2-3% מפליטת הפחמן הדו-חמצני בעולם מתרחשת כתוצאה מטיסות מסחריות, העלייה הצפויה במספרי הנוסעים בעשורים הקרובים עשויה לשנות את המצב לרעה. אם התנועה טרם הגיעה לאזורנו – ובכלל, נדמה שיותר קל למצוא חלופות לטיסה כשחיים באירופה הקטנה, המאוחדת והמחוברת, ולא בדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון – באירופה היא כבר בגדר איום של ממש על חברות התעופה, שהחלו להגיב לטרנד.

אז KLM כבר הצהירה שהיא שוקדת על פיתוח דלק מתחדש ועל הפחתה של פליטת הפחמן בטיסותיה, אבל כמו כל עסק שרוצה להתרחב, אין לה כל כוונה לצמצם את הפעילות. וכאן הנוסעים נכנסים לתמונה, ומתבקשים לקחת על גבם את האחריות לטיסות המזהמות, להימנע מטיסות מיותרות ולארוז פחות – מה שמבטיח חיסכון בדלק לחברה, אבל לאו דווקא לנוסעים. תנועת ה"פלייט שיימינג" יכולה לסמן לעצמה לפחות וי אחד – היא הצליחה לגרום לחברת התעופה הוותיקה בעולם לשחרר קמפיין שמבוסס כולו על רגשות אשם.