על הסכין - יוניק | Unik

יוניק היא חברת יחסי ציבור רב-תחומית, אשר עוסקת בקידום מותגים, רעיונות ואנשים, ומשפיעה כך על המציאות, לטובה

unik is an interdisciplinary PR firm which promotes
brands, ideas and people to impact reality for the better

על הסכין

הלו, גבר? עדיין מתגלח מדי יום. עברת כבר לזקן? זיפים? סתם מזייף בגילוח? הטרנד העולמי שאתה חלק ממנו פירק את השוק של ג'ילט, שהחזיקה סכין על גרון הגברים ברחבי העולם יותר מדי שנים.

כבר לא מעט שנים, שג'ילט יושבת בחיבוק ידיים וצופה מנגד איך השוק שלה הולך ומתכווץ לבלי שוב. הרי אין טעם לנפק עוד פרסומות ועוד פרסומת על חידוש בסכין הגילוח, כשהגבר לא רוצה להתגלח. בחודש שעבר היא עשתה מעשה, וחזרה לדיבור.

הקמפיין שלה (ראו) הצליח להניב תגובות שונות ומשונות מגברים ונשים, תשבחות נלהבות לצד זעם ואינספור ניתוחים שבאיזשהו שלב התחילו לחזור על עצמם. בשורה התחתונה, בכך היא עשתה את שלה. כולם דיברו על סכיני גילוח.

אז מה היה לנו? בקצרה, החברה שעשתה את הונה על פנים חלקים ומגולחים למשעי, מצאה את עצמה במשבר בעידן ההיפסטרים עם שיער הפנים השופע. המיתוג הגברי במפגיע, ויש שיטעימו רעיל, של חברת סכיני הגילוח גם הוא לא מועיל בתקופת מי טו. בפרסומת החדשה, ג'ילט לקחה את החיסרון והפכה אותו ליתרון: בתקופה הנוכחית, תובעת הפרסומת, להיות גבר זה לקחת אחריות – עלינו לא לעמוד מהצד, להיאבק באותה גבריות רעילה ומזיקה – באלימות, בבריונות ובהטרדות מיניות – וכמובן, לא לשכוח להתגלח.

התגובות לפרסומת נעו בין זעם מצד גברים שהרגישו שג'ילט תוקפת אותם לבין דברי הלל מצד מי שראה בכך צעד מבורך וראוי לשבח. היה גם סוג נוסף של תגובה: נועה מנהיים מ"הארץ" כתבה שג'ילט מחזירה אותנו לערכי האבירים והאהבה החצרונית של ימי הביניים – תפקידו של האביר אצל ג'ילט, כלומר הגבר, הוא להגן על העלמה במצוקה, ובכך לשמר את הסדר הפטריארכלי.

גם אם לא נגיע להסכמה על משמעותה של הפרסומת מעוררת השיח, מוכרחים לראות אותה בהקשר יותר רחב: מותגים מסחריים מבינים שהם חייבים לשחק במגרש הפוליטי כדי לייצר סביבם שיח. אגב, בניגוד למגמה העולמית, הם מביעים עמדות שמאליות מאוד, לעיתים חתרניות ושנויות במחלוקת. הדוגמה המובהקת לכך היא כמובן האימוץ של הקוורטרבק המובטל, קולין קאפרניק, על ידי נייקי בשנה שעברה – פחות בגלל ביצועיו על מגרש הפוטבול, ויותר בשל עמידתו בחזית המאבק בגזענות נגד שחורים והתגובות החריפות שספג מהנשיא טראמפ ומראשי הליגה. הצעד האמיץ של נייקי הוכח כרווחי במיוחד ועודד חברות אחרות ללכת בעקבותיהם, וכאן ג'ילט נכנסת לתמונה. מהלך ציני שמנסה לגרוף רווח על חשבון הלך הרוח הנוכחי? ייתכן. ניסיון מזויף לצייר תאגידי ענק קפיטליסטיים כפנתרים שחורים? אולי. בסופו של יום, אם אומץ פוליטי מוכר, אולי זה לא דבר כל כך רע?

https://www.youtube.com/watch?v=koPmuEyP3a0