מודל לחיקוי - יוניק | Unik

יוניק היא חברת יחסי ציבור רב-תחומית, אשר עוסקת בקידום מותגים, רעיונות ואנשים, ומשפיעה כך על המציאות, לטובה

unik is an interdisciplinary PR firm which promotes
brands, ideas and people to impact reality for the better

מודל לחיקוי

אנחנו חיים בתקופה מבלבלת. על כך יעידו מפרסמים שנדרשים להתאים את עצמם למגוון הערכים שהציפו את השוק ומחייבים את כולם לומר הן. אלא שלפעמים, כך מתברר, לא כל הערכים, יפים ככל שיהיו, מתיישבים ביחד בצורה אלגנטית. שהרי מצד אחד, מפרסמים נדרשים ליישר קו עם הציווי הבלתי מתפשר לשמור על אורח חיים בריא (ובימינו, בריא משמעו לא פחות מקרוספיט, יוגה ופילאטיס חמישה ימים בשבוע, תפריט עשיר בשייקים ירקרקים וחס וחלילה לא לעלות מעל אפס אחוזי שומן בגוף) ולהישמר מפני השמנת יתר; ומצד שני, יש לעודד מגוון, הכלה ודימוי גוף חיובי. לא קשה לראות שיש כאן בעיה שמותירה את המפרסמים מבולבלים. לא בטוח שבמקרה הזה ניתן לאחוז בחבל משני קצותיו.

אלא שזה בדיוק מה שבנייקי ניסו לעשות. לפני כשבועיים הוצבה בחלל התצוגה של חנות הדגל של ענקית הספורט בלונדון בובת ראווה חדשה שעוררה שערוריה רבתי.

מה מיוחד באותה בובה? שום דבר, מלבד העובדה שבמקום להציג מודל גוף נשי רזה, שרירי וחטוב, מדובר בבובת ראווה במידות גדולות. הבובה עוררה קול סערה בעיתונות וברשת הדוברת אנגלית, וריקושטים נורו לכל כיוון. לאחר התגובות הנלהבות על ההחלטה האמיצה של נייקי להציג דוגמאות אחרות ומציאותיות יותר של גוף נשי, טענה עיתונאית בריטית שנייקי מהללים גוף לא בריא ושבובת הראווה היא לא פחות ממפלצתית, לא סתם גדולת גוף. "בובות ראווה שמנות מוכרות לנשים שקר מסוכן", אומרת הכותרת של מאמרה של טניה גולד בטלגרף. כל העולם ואשתו תקף את גולדה וטען, במידה רבה של היגיון, שגם נשים שמנות, גם כאלה שנראות כמו בובת הראווה, מתעמלות, ושלתקוף אותן רק מפספס את המטרה. אם בסופו של יום מה שנייקי משווקים זה ציוד ספורט אטרקטיבי עבור מי שמתאמצות להדק את הגזרה, מה יועיל להילחם בהם?

בחשבון אחרון, הסדין האדום שנייקי תלתה נגמר בניצחון ענק עבורה. נייקי הוכיחה פעם נוספת שהיא מותג שקשוב בצורה עמוקה לרחשי הציבור כאשר הפרובוקטיביות של בובת הראווה עבדה לטובתה, עוררה שיח וגם זכתה לתשבחות נלהבות. ואם אתם ממש רוצים את זה ביותר ציני – הקמפיין של נייקי עורר מודעות חסרת תקדים לבגדי ספורט למידות גדולות, הקפיצה את כמות החיפושים בליין הפלאס סייז של החברה במאות אחוזים ונתנה דחיפה הגונה למכירות – כל זה ועוד לקבל טפיחה הגונה על השכם. מתברר שלפעמים בכל זאת אפשר לאחוז בחבל בשני קצותיו.