להציל את העיתונים - יוניק | Unik

יוניק היא חברת יחסי ציבור רב-תחומית, אשר עוסקת בקידום מותגים, רעיונות ואנשים, ומשפיעה כך על המציאות, לטובה

unik is an interdisciplinary PR firm which promotes
brands, ideas and people to impact reality for the better

להציל את העיתונים

בשקט ובזהירות המתבקשת אפשר להכריז על תחייתו המחודשת של הטאבלט.

כמעט עשור מאז שסטיב ג'ובס, עליו השלום, הציג לעולם את הדגם הראשון של אייפד – מכשיר שמבקש להיות, מצד אחד, יותר קומפקטי וקליל ממחשב נייד, ומצד שני יותר ידידותי לעיניים ולאצבעות מסמארטפון, עם כל הפיצ'רים המתבקשים של שני העולמות, כזה שמותאם לפעילויות פנאי אבל גם לעבודה כשצריך.

על הנייר זה נשמע מושלם, ובאמת, בשנים הראשונות הטאבלטים, ובראשם אייפד של אפל, היו הצלחה מסחררת והצליחו לעקוף את המחשבים הניידים במכירות. אבל מתישהו התנופה נחלשה והמכירות צנחו. אולי אלה היו הסמארטפונים שהחלו להתנפח ולהתחרות בגודל המסך של הטאבלט, ואולי המחשבים הניידים שנגסו בשוק הטאבלטים מהצד השני, עם גרסאות רזות וקומפקטיות יותר. כך או אחרת, לקראת אמצע העשור הנוכחי, נראה היה שימי התהילה של הטאבלטים כבר מאחוריהם.

בשנה האחרונה משהו השתנה. הנתונים מהשנה האחרונה מראים עליה במכירות, בניגוד לשנים האחרונות, ודגמים חדשים שיוצאים לשוק, כמו אייפד 7 החדש, שהגיח לאוויר העולם רק לפני חודש, זוכים להערכת המומחים והציבור. נתוני המכירות מצביעים על עלייה של יותר משישה אחוזים בתוך שנה, והנתון היותר משמעותי מצביע על זינוק של 17 אחוז בין יולי לספטמבר השנה.

הסיבה המובהקת לקפיצה היא השינויים הדרמטיים בהרגלי הצפייה: רבים מאיתנו עברו מהמסך הבינוני של הטלוויזיה למסכים קטנים יותר ומהכבלים והלוויין לשירותי הסטרימינג השונים, שמאפשרים צפיית בינג' בלתי נגמרת במאגרים עצומים של סרטים וסדרות. או במילה אחת: נטפליקס.

אבל למה, במחילה, כל זה צריך לעניין אותנו, אנשי המדיה, ואפילו את מאותגרי הטכנולוגיה שמתהלכים בינינו? כי העדנה המחודשת של הטאבלטים טומנת בחובה בשורה של ממש לענף שנמצא בדעיכה מתמדת: העיתונות המודפסת. את מה שקינדל ויתר הקוראים האלקטרוניים עשו לענף הספרים, הטאבלטים יכולים לעשות לפרינט – לא להתחרות בו, אלא להציע חוויה שונה, איכותית ונוחה. העניין הוא כזה: עבור רובנו, קריאה של ספר דרך מסך הסמארטפון היא עינוי של ממש; אבל מי מאיתנו לא מעביר שעות ארוכות במצטבר בקריאת כתבות, אייטמים וטורים על אותו מסך בדיוק? בדיוק בסדק הזה הטאבלטים יכולים להשתחל ולמצוא שוק רחב שמחפש חוויית קריאה איכותית ונוחה יותר מקריאה בסמארטפון, יותר ניידת מקריאה בלפטופ ופחות מזיקה לעיניים משניהם – בקיצור, הכי קרוב לעיתון הפיזי שיש. מה זה בדיוק אומר? שאם שוק העיתונות המקומי חפץ חיים, עליו להשקיע בפיתוח אפליקציות ייעודיות לטאבלטים, אטרקטיביות מספיק בשביל להזיז את הקוראים מהסמארטפון. נכון, זה לכאורה כבר קרה כשהטאבלטים יצאו לשוק, אבל אז תפוצתם היתה מוגבלת. הטאבלטים יכולים לשבור את החלוקה הנוקשה שבין פרינט לדיגיטל, ולהחזיר לקוראים את החוויה הישנה והנשכחת של להחזיק עיתון ביד ולצלול לתוכו. מו"לים – הטאבלט קורא לכם.