זה שעולה וזה שיורד - יוניק | Unik

יוניק היא חברת יחסי ציבור רב-תחומית, אשר עוסקת בקידום מותגים, רעיונות ואנשים, ומשפיעה כך על המציאות, לטובה

unik is an interdisciplinary PR firm which promotes
brands, ideas and people to impact reality for the better

זה שעולה וזה שיורד

בין כל סיכומי השנה, הגיע גם הזמן לבחור את שלושת הווינרים ושלושת הלוזרים של השנה

שלושת המותגים הווינרים של השנה:
1.סלקום, פרטנר ונטפליקס
זו ללא ספק הייתה שנה שחורה במיוחד במשרדי הוט ויס. המנויים לא מפסיקים לעזוב, המוקדנים לא יודעים איך להתמודד עם המחירים הגבוהים ושירותי הלואו-קוסט שהם השיקו בעל כורחם לא זכו להצלחה או למודעות גבוהה במיוחד. בזמן שהם ממשיכים להסתמך על הטכנולוגיות הישנות והטובות (כבלים ולווין), צצו שני מתחרים עם גב כלכלי גדול ושאיפות גדולות לא פחות – לשבור את המונופול. למרבה ההפתעה, הם גם הצליחו עם שידורים שמבוססים ברובם על האינטרנט. סלקום TV עברה לרווח עם 154 אלף מנויים, בפרטנר חגגו את הלקוח ה-40,000 בזמן קצר של מספר חודשים בלבד. גם נטפליקס כבשו את ישראל כשרבים בחרו להתחבר אליהם ולעזוב את הטכנולוגיות הישנות. הדיל ברייקר יהיה בשנה הבאה, אז הם ישיקו את התוכניות האינטראקטיביות שלהן בהן הצופה יוכל לבחור את המשך העלילה של כל סדרה בדומה לספרי הרפתקאות או משחקי מחשב. בהוט וביס יצטרכו מהר מאוד לחשב מסלול מחדש.

2.ביטקוין
גם אם יתרסק בעוד שבוע ולא יהיה שווה כלום, הביטקוין עשה את שלו. המערכות הבנקאיות ברחבי העולם רועדות, הבורסה הישראלית פרסמה הערת אזהרה וכל זה לא עצר רבים מלרוץ ולרכוש את המטבע הווירטואלי. למרות שהיום מרבית הבנקים יסרבו לסחור במטבע הפופולארי, סביר להניח שבסופו של דבר גם המערכת המסורתית תצטרך ליישר קו ולקבל את העובדה שהעולם השתנה – המטבעות הווירטואליים כאן כדי להישאר. ומה הפלא שגם משרד האוצר ובנק ישראל כבר הודיעו שהם מקדמים מטבע וירטואלי חדש.

3.עובדות אלטרנטיביות
סמי מיכאל כתב בספרו עאידה: "השקר הוא טוב ומלא רחמים מהאמת המחורבנת". אם נשפוט לפי השנה האחרונה, הוא צדק. זה כבר לא רק נשיא ארצות-הברית דונאלד טראמפ שמשחק עם האמת לפי רצונו, וגם לא ראש הממשלה בנימין נתניהו שמדבר על ערבים נוהרים לקלפיות בלי ביסוס עובדתי כלשהו. העובדות האלטרנטיביות נמצאות אצל פוליטיקאים ברחבי העולם, בפוסטים חסרי אחריות שהופכים לפופלאריים בפייסבוק ובשיחות סלון בערבי שישי. לעזאזל האמת, העיקר הסיפור הטוב. או כמו שכתב פעם מאיר שלו: "להגיד את האמת זה טוב ויפה, אבל לא צריך לעשות מזה הרגל.

 

 

 

שלושת המותגים הלוזרים של השנה:
1.אובר
מה יותר הגיוני מנסיעות משותפות במכונית אחת של אנשים לאותו היעד? ולמה לא לאפשר לכל אחד מאתנו להפוך לנהג מונית בפוטנציה? לכאורה, חברת אובר פיתחה שיטה שעובדת בארצות-הברית ובמדינות רבות בעולם וניסתה לחדור השנה בדרך דומה גם לשוק המקומי. אלא שבישראל היא נתקלה בהתנגדויות מכל הכיוונים. נהגי המוניות נעמדו על הרגליים האחוריות, חברת "גט טקסי" הצטרפה למאבק מפחד שרווחי הענק שלה ייפגעו ואפילו בית המשפט נתן להם רוח גבית. כדי לנטרל סופית את פעילותה בארץ, משרד התחבורה כבר קבע שנסיעות שיתופיות לא יכולות להיות למטרת רווח ומי שירצה להרוויח שיתכבד ויוציא רשיון למונית ב-240 אלף ₪. במקרה הזה המפסידים הם לא רק אובר, שפשוט ימשיכו לכיבוש המדינה הבאה, אלא כולנו.

2.פייסבוק
לכאורה קצת מוזר להכריז על חברה ששווה מיליארדים ואחראית לאחוזים ניכרים מהזמן הפנוי שלנו כמפסידה – אלא שאת השנה הזאת יעדיפו בכירי החברה לשכוח. אחרי שנים כמונופול רווחי שלא חשב לחלוק את רווחי המס שלו עם המדינות בהן הוא פועל, הכריזו יותר ויותר מדינות כי הן דורשות את הכסף ומיד. אחר כך גילינו שהאקרים רוסים השתמשו ברשת החברתית כדי להשפיע על הבחירות בארצות-הברית, בצרפת ובגרמניה ופייסבוק נאלצה להודות שהיא לא דייקה בכמות ה"פייק ניוז" שיש בה. ואם הצרות האלה לא הספיקו, גם פסק הדין שדרש מהם להחזיר את "סטטוסים מצייצים" לאוויר בוודאי לא תרם למוראל במשרדי החברה, שיותר ויותר אנשים ועורכי דין מצאו פרצות בחומה הבצורה שלה והגישו נגדה תביעות.

3.מירי רגב
היא התחילה את הקדנציה בקול סערה ובקרבות סוערים מול כולם. התיאטרון, המוזיקה, תחנות הרדיו ומי לא. אלא שהשנה גילתה מירי רגב את מגבלות הכוח שלה, ונדמה שעם הגילוי הזה גם ירדה כמות הראיונות שלה והטון התרכך והתרכז בעיקר בלהגן על ראש הממשלה. התאגיד הוקם על אפה ועל חמתה, התיאטרון ממשיך להעלות הצגות "שמאלניות", גלגלצ ממשיכה עם שיטת הפלייליסט הישנה והשנויה במחלוקת ומלבד נזקי משנה קטנים שום דבר מהותי לא השתנה בעולם התרבות הישראלי. מה שהיה הוא שיהיה – אייל גולן ימשיך למלא את קיסריה, אמני אינדי חצי מוכרים ימלאו את הרדיו וגילה אלמגור תמשיך לכתת את רגליה לפריפרייה. איזה שינוי מהותי היא תותיר אחריה במשרד התרבות בסוף הקדנציה? ככל הנראה לא הרבה.